Midden gordel achter bij de SW

Discussie en vraagbaak over Lybra
JackWess

Midden gordel achter bij de SW

Unread post by JackWess »

Zo dan,

Vanmiddag toch nog maar aan de gordel van de achterbank begonnen.
De middelste dus, die zat muurvast in de vergrendeling, en wou van al zijn leven niet meer los.
Knap vervelend, wat het is wel een APK punt, en dus afkeur als het niet werkt.

Helaas is het bij de SW zo, dat die bewuste gordel volledig in de bank zit ingebouwd.
En om die te bereiken kan je dus de hele rugleuning uit elkaar halen.
En daar had deze meneer dus mooi geen zin in.

Eerst maar eens geprobeerd door de gordel onder los te halen, en dan proberen te lossen.
Dat werkte dus niet, wat ik al dacht.
Daarna dan maar de hele rugleuning uit de auto los halen, en proberen door dat ding in alle mogelijke standen te houden of de vergrendeling los kwam.
Dat ging dus ook mooi niet door, en later zou ook blijken waardoor.

Omdat dat alles dus niet werkte, bleef er dus niets anders over om de rolautomaat te voorschijn te halen.
Maar om de hele bekleding er van af te halen was een klus waar ik dus absoluut geen zin en tijd in/voor had.
Dus moest er een andere manier gevonden worden.
Ik kan trouwens absoluut niet volgen waarom er af fabriek niet voorzien is in een service opening voor dat ding, maar goed.
Omdat die er nou eenmaal niet is, besloot ik naar goed MacGyver gebruik die opening dan zelf maar te maken.
Wat effectief inhoud dat ik op de plek waar ik die rolautomaat vermoedde, de haakse slijper er maar heb opgezet.
Telkens wat kleine stukken plaat weg te halen maakte dat ik kon zien tot hoever ik moest, zodat ik uiteindelijk de bevestiging kon zien, en zodoende ruimte maken om het ding los en eruit te halen.

Eenmaal zover bleek er aan de automaat een kabel vast te zitten, (die waarschijnlijk in verbinding met de vergrendeling van de rugleuning staat)
Die is bevestigd aan een palletje wat op zijn beurt weer een blokje bediend waar een kogeltje in zit.
Deze zou de de vergrendeling en ontgrendeling in werking moeten zetten.
Althans, dat is mijn vermoeden.
In die materie heb ik mij verder niet verdiept.
Ik heb de kabel gelost, het blokje met dat kogeltje eruit gehaald, en daarna de boel weer dicht geschroefd,
Alvorens de boel weer ineen te zetten, de werking gecontroleerd, alles weer gemonteerd, en de leuning weer in de auto,
De gordel functie werkt nu weer zoals het hoort. Dus de APK kan doorgaan.

Bij een volgende gelegenheid moet ik alleen het gemaakte gat even netjes weer afdekken met een nieuw stuk plaat, en dan gewoon vast zetten met plaatparkers, zodat ik er in het vervolg gewoon bij kan.

Het geheel verdiend allemaal geen schoonheidsprijs, maar je moet eens wat zo nu en dan.
Het werkt, dus ik ben content.

Ik heb van het hele gebeuren verder geen foto's behalve van de rolautomaat eens die uiteen lag, dat was immers de boosdoener.
Het hak en breekwerk kan een ieder zich zo wel inbeelden denk ik.

Wel bestede dag zo weer.

Ciao.

Hier komt de kabel dan binnen in gemonteerde toestand
Image

Het bewuste blokje met het kogeltje
Image

Kabel eraf, blokje eruit
Image

Zo dchtgemaakt en gemonteerd
Image

...
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
hanzie68

Re: Midden gordel achter bij de SW

Unread post by hanzie68 »

De Middengordel is geen afkeurpunt, Mits je hem afsnijdt en de houder waar hij ingaat verwijderd. Heb ik ook gedaan. Wanner zit je met 3 man achterin? De mijne is zo goedgekeurd. Dit is overigens bij de Lybra een meer voorkomend probleem.
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
JackWess

Unread post by JackWess »

Ja, dat kan wel zijn, maar de meneer van de RDW die ik daarover belde voor info omtrent dat feit, vertelde mij dat het een inrichtingseis was, dus moest het werken.
Nu dus gerepareerd, en in mijn geval niet onnodig, ik heb 3 kinderen op de achterbank. ;)

...
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
hanzie68

Unread post by hanzie68 »

Ja dan moet ie zeker werken. Maar als er niet is, dan mag je ook maar met 2 op de achterbank.
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”