Bladerend door wat Lybra historie op m'n PC kwam ik nog een paar leuke dingetjes tegen waarvan ik me afvraag hoe algemeen bekend dat is op dit forum, want ik hoor er sinds een jaar of 11 nooit iemand meer over.
Afgelopen zondag was het Septugesima (7 weken voor Pasen), dus een mooie gelegenheid om een paar verborgen paaseitjes (beter bekend als eastereggs) te behandelen.
Vandaag de eerste: hoe lees je real time, zonder gebruik te maken van externe apparaten, je OBD2 (ook wel bekend als EOBD) waarden uit.
Men doet dit als volgt:
1. Start de motor.
2. Toets simultaan op de recirculatieknop (meest links) en ventilator-sneller knop (rechts naast middelste airco-display) en houdt 3 à 4 sec. vast.
3. Op de plek waar normaal de buitentemperatuur staat verschijjnt nu de waarde -99, de beide binnentemperatuur-displays geven de waarde 0.
4. Navigeer nu door de ODB codes met de ventilator up knop. Je ziet -98, dan -97 en zo verder.
5. De tot dusver bekende codes en hun betekenis staan in onderstaande tabel. Ter info heb ik in de eerste kolom ook de bijhorende hex OBD codes vermeld.
Let wel: dit zijn ongecalibreerde waarden! Als je instrumentenpaneel een andere waarde aangeeft dan je airco-displays, vetrouw het instrumentenpaneel!
De ODB key staat dus op de plek waar normaal de buitentemp. staat, de waarden ervan staan op beide binnentemp. displays (4 cijfers van links naar rechts)
OBDhex Code Waarde
05 -85: Koelvloeistoftemperatuur
0A -80: Brandstofdruk (0-765 kPa)
0B -79: Inlaatspruitstuk druk (0 tot 255kPa)
0C -78: Motortoerental (rpm)
0D -77: Snelheid (km / h)
0E -76: Timing Advance t.o.v. de eerste cilinder (°)
0F -75: Intake luchttemperatuur (° C)
10 -74: MAF - luchtstroommassa (0-655 g / s)
11 -73: Gaspedaal positie (van 0 tot 100%)
21 -56: Km gereden sinds motorstoringslampje aan
22 -55: Rail druk (0-655 350 kPa)
2C -46: EGR (uitlaatgas recirculatie) (0-100%)
2D -45: EGR fout (-100 tot 99%)
2F -43: Brandstof niveau (0-100)
33 -39: Luchtdruk (0-255 kPa)
42 -24: Spanning (Volt)
45 -21: Gaspedaalpositie relatief (0-100)
46 -20: Binnentemperatuur (° C)
5C 02 Motorolie temperatuur (° C)
5E 04 Brandstofverbruik (in liters per uur)
19 : Buitentemperatuur
NB: Volgens een paar Italiaanse lybristen zou -76 de koelvloeistoftemp. zijn, maar dat klopt niet met de OBD2 standaard.
Nogmaals, hang je er niet aan op, de uitgelezen waarden zijn ongecalibreerd.
Om de OBD modus te verlaten en je normale airco-displays terug te krijgen, toets kort nogmaals op recirculatie en vent-up.
Binnenkort nog een paaseitje

Veel plezier!
B)-