startprobleem

Discussie en vraagbaak over Lybra
piet reinders

startprobleem

Unread post by piet reinders »

Lieve vrienden, ongetwijfeld hebben jullie m ook zien staan op EBAY, in Munchen, rode sw, 16000 km, alles erop en eraan, welnu, die staat nu hier achter het huis. Ik kon wel stevig stuk van de prijs afkrijgen en ben er mee terug naar Creil gereden. Heerlijk door mistig Beieren, bij Koblenz brak de zon door en om half acht was ik thuis. Zou ik voor die paar centen weer een hoofdprijs hebben gescoord? Natuurlijk niet, dan is de spanning eraf. Nu een week met het nieuwe kenteken erop tankte ik gisteren.Na betaald te hebben,terug achter het stuur, niet aanslaan. Ik denk dan, hee, dat is dus 1, en heb m achteruit onder de pomp uit geduwd.Natuurlijk de het mapje met de kaarten, waaronder dat van de ANWB, en ook, jezus, ook weer de telefoon thuis laten liggen, dus nog maar eens weer gestart en verdomd, hij deed het..
Strompelend naar huis. Vanmorgen, geen probleem, ik moest bij staatsbosbeheer kerstbomen ophalen en ben er maar heengereden.en de bomen op de aanhanger gebonden.Wegrijden= Homaar. daar stond ik weer. Maar nu komt het. Ik had natuurlijki bekijjks (Lancia?^, en een van de jongens zei, dat ken ik, ga es met je sleutel een paar honderd meter verderop en kom dan terug en probeer het opnieuw, en doe je deur er mee op slot en maak ze weer open. Zo gezegd zo gedaan en de rode feeks liep. Wat is hier aan de hand? ik heb inmiddels een nieuwe batterij in de sleutel, Heeft dit te maken met sTARTONDERBREKING?
JackWess

Re: startprobleem

Unread post by JackWess »

Heb hem niet zien staan eigenlijk, maar gefeliciteerd.
Foto's ?

Het probleem klinkt inderdaad heel erg als startonderbreking storing, maar hoe of wat dat op te lossen??????????????
Hopelijk weet iemand hier iets.

Ik niet.helaas:S
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
demeerdg

Unread post by demeerdg »

Als het een diesel is kan de BDP-sensor versleten zijn. Dan start hij bij warme motor moeilijker of niet, maar bij deze km-stand (16000) twijfel ik eraan want die dingen gaan toch minstens 150.000km mee.
piet reinders

Unread post by piet reinders »

Nee heren, het probleem zit m toch in de startonderbreking in de afstandbediening-sleutel. Omdat ik toch boodschappen moet doen ben ik vanmorgen maare weer op goed geluk weggereden.. Bij de pomp de motor uitgezet en getankt, Terug achter het stuiur, niet aanslaan.Weer uit de auto, Ernaast gaan staan ; deuren op slot, van het slot af, starten en lopen ! Daarna naar de Jumbo, boodschappen ingeladen, achter het stuur, starten: niks. ER uit, truuk met de sleuten, starten weer niks. 3/4/5 keer herhaald,de winkel maar weer in en maar een extra fles hoe lossen we dit opwijn gehaald om de ergernis te verbijten en terug achter het stuur nog nix. Maar weer eruit en opnieuw deueren op slot, van het slot, weer achter het stuur, starten en lopen, rararararara. Hoe lossen we dit op
Koen

Unread post by Koen »

Piet, je gaat er ferm vanuit dat het niets met een koude / warme motor te maken heeft.
Maar ik zie dat toch anders : je motor is wel degelijk wat afgekoeld na het extra winkelen in de Jumbo (die extra fles :D).

Ik zal de (redelijk manke) vergelijking maken met mijn oldtimer benzine-carburator auto.
Als de motor koud is : geen probleem wat betreft starten. Als de auto met warme motor stilvalt (in een file bijvoorbeeld), krijg ik die niet terug gestart. 15 minuten later : na "un quart de tour" ('t is een Franse :)) slaat die aan. [size=small](de oorzaak is waarschijnlijk een versleten bobine).[/size]
Indien ik na 10 minuten probeer : nee, lukt niet.

Dus : het idee van demeerdg is zo slecht nog niet dat bij warme motor de oorzaak de BDP sensor zou kunnen zijn.
Die sensor zit er ook al meer dan 10 of 15 jaar in.
Ook die dingen kunnen kapot gaan of slechter presteren.

Tot zover mijn kennis van Lybra's en diesels. Zeer weinig dus :D
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
John76

Unread post by John76 »

Symptomen komen mij ook zeer bekend voor als zijnde BDP sensor. Dit had ik met mijn toenmalige Alfa Romeo 166 3.0 V6, benzine dus.Stukje rijden en na tanken dienst weigeren, even geduld (zeg 10 min) en starten. Even naar de wasbox, niet starten enz enz. Je hoort het vaker op dieselmotoren maar op benzine ook niet geheel onbekend. Vervangen is niet heel duur en scheelt je wel een hoop frustratie, ook die van mensen om je heen als je bij de benzinepomp in de weg staat voor anderen :)
koen_

Unread post by koen_ »

Je hebt nog niets verteld over je unieke nieuwe rode liefde ..., hoe oud ?, welke motor ?

Wat betreft je probleem, met mijn Lybra heb ik 2x meegemaakt dat de startonderbreking een korte storing gaf, beide keren stond ik als voorste auto voor de spoorbomen van dezelfde spoorwegovergang ... beide keren kwam er toen het woordje "code" op de display van de teller te staan. Na even schrik en wachttijd deed hij het weer gewoon. Sindsdien zet ik daar de motor niet meer uit 8-)

Het schijnt dat een bepaald signaal je startonderbreking kan storen, zoals een spoorweg-overgang, maar ook zendmasten of steunzenders kunnen dat doen, ik weet nog dat de eerste series Lancia's Thema daar erg gevoelig voor waren, een wat oudere wegenwacht-monteur kan je daar vast van alles over vertellen ;)

Dus kijk eens of je in voorkomend geval het woordje "code" ziet verschijnen, dan zou het best zoiets kunnen zijn, maar als het te pas en te onpas voorkomt lijkt me wel erg sterk dat het de startonderbreking is ..., in dat geval zou ik idd gokken op de BDP-sensor, is niet ingewikkeld om te vervangen

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
hanzie68

Unread post by hanzie68 »

Als het de startonderbreker zou zijn, dan zie je dat ook terug op je instumentenpaneel. Zet de sleutel eens op mar, en luister of je de brandstofpomp hoort. Als die het doet, dan is het waarschijnlijk toch de krukas sensor. Ik heb dit bij de eerste Lybra ook gehad. Als de krukas sensor een fout geeft, dan kun je dit ook terug zien als je hem uit laat lezen. Ik zou dat zeker laten doen in jouw geval. Het zou namelijk kunnen gebeuren dat de auto tijdens het rijden stil valt.

Succes,
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

BDP sensor kun je gewoon laten meten. Even naar de garage en dan niet starten en dan uitlezen. BDP sensor is toch niet waarschijnlijk aangezien deze ook gewoon tijdens het rijden uitvalt als de motor warm is. Ook kun je checken of je toerenteller uit de 0-positie komt tijdens het starten met niet aanslaan. Dan doet deze het gewoon.

BDP sensor is wel een veel voorkomend euvel. Ik had het ook bij mijn JTD. De ruilmotor bleek een deels kapotte BDP sensor te hebben waarschijnlijk de reden dat de auto naar de sloop is gebracht en mijn geluk dat de motor verder perfect is!
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
dickh

Unread post by dickh »

Aha, dus de toerenteller wordt aangestuurd door de BDP sensor? In dat geval, goede tip (tu)

...mocht het ooit van pas komen hier...

thx Dick B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”