2.4 JTD vervangen - how to

Discussie en vraagbaak over Lybra
lanciathema.nl

2.4 JTD vervangen - how to

Unread post by lanciathema.nl »

Gisteren heb ik op de slop (bedankt Piet voor de tip) een donor 2.4 JTD blok gekocht. Hij komt uit een Marea dus ik moet veel overzetten. Op zich geen probleem, ik heb ervaring met sleutelen.

Nu is de Lybra niet echt bekend terrein voor mij. Ik heb veel aan Thema's en Kappa's gesleuteld en iets minder aan een Thesis. Nu zie ik ruwweg twee opties:
- Motor eruit takelen van boven
- Motor laten zakken en auto eromheen opkrikken
Wat is bij de Lybra gangbaar? Ik heb rondgekeken in de motorruimte en al wat gedemonteerd om beter zicht te krijgen. Ik zie vooral problemen opdoemen als hij er boven uitgaat. Te krap.
Eronderuit is volgens mij de weg. Maar kan iemand me ruwweg uitleggen wat je dan moet doen? Ik ben niet gewend aan de ophanging die ik tegenkom. Als ik de auto op kriksteunen zet onder de voorste krikpunten dan ga ik aan de slag. Wat ik denk:
- Zoveel mogelijk rond de motor demonteren
- Koelwater eraf, slangen tussen blok en randapparaten verwijderen
- Olie eraf
- Electronika kabels loshalen en aan de kant leggen
- Remklauwen demonteren en weghangen
- Aansluiting stuurstang op stuurhuis loshalen
- Aircopomp loshalen en aan de kant leggen (slangen laten zitten)
- Schakelkabels loshalen
- Koppelingscylinder demonteren en aan de kant leggen
- Stuurbekrachtigingsslangen (naar vaatje) losmaken
- Diesel aan- en afvoerleidingen los

En dan... motor op een krik laten steunen en alle ophangingspunten losmaken. Motor en subrame opvangen op een kararetje, auto verder omhoog krikken en de motor eronderuit rijden.

Kan dat? Hoe zit het subframe vast aan de ophanging?

Ik hoor graag je tips.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
rvj

Re: 2.4 JTD vervangen - how to

Unread post by rvj »

Hoi,

Motor moet er onderuit, en het subframe moet er idd vanaf. Los van de motor kan dat. Dan krijg je veel ruimte om verder te gaan.
Ik zou motor en bak ineen, eruit laten zakken.

Het subframe is niet zo moeilijk om eraf te halen. Als ik me niet vergis 6 bouten. De draagarmen laten zitten. Alleen de fuseekogels uit de wielnaven losmaken en de droplinks van de stabilisatorstang losmaken. Het stuurhuis zit aan het subframe met 2 bouten. Die moet je ook loshalen.Het stuurhuis blijft prima hangen. Of evt met tiewraps ophangen. Of het stuurhuis eruit moet voor de motor vanwege ruimtegebrek, dat weet ik niet.
Volgens mij zit de achterste motorsteun aan het subrame vast. Die moet uiteraard ook los. De achterste subrame bouten kun je zo loshalen. de voorste 2 zitten in de buurt van de assen aan de zijkant. Die bouten zijn heel lang en daar hangt de hele boel aan. Voorzichtig loshalen en je laat het subframe dan samen met de draagarmen en stabilisatorstang zo zakken. En toen was er ruimte!!

Volgens mij hoeft er niet veel van de motor af. Wel het flexibele uitlaatdeel, en evt de turbo/spruitstuk om voorin ruimte te creeeren. Je kan kiezen om de startmotor los te halen. (lastig om bij te komen). Makkelijker is volgens mij om alleen de bekabeling los te halen. Volgens mij kunnen startmotor dynamo en aircopomp blijven zitten.
Denk wel dat het handig is om de assen te demonteren. Daardoor ook bakolie af te tappen.
de wielnaven, schokbrekers en remmen kun je allemaal laten zitten. Die blijven gewoon hangen.

De accu en accubak moeten eruit om de koppelingscilinder los te kunnen maken.
Denk om de EGR koeler die aan de uitlaat verbonden zit. Die flensen moeten ook los. Locatie onder het thermostaathuis.
Koelmiddel aftappen en de diverse slangen loshalen.
Uiteraard de motor van boven goed ophangen.

Dit alles staat niet in de juiste volgorde en wellicht niet volledig. Alles is zo uit het hoofd voor een CF3 2.4 JTD, en er kan een foutje tussen zitten.

Enige wat me niet te doen lijkt is de auto boven de motor uit te krikken. Mijns inziens gevaarlijk en zie maar zo hoog te krikken. De motor en bak is ook een enorm gewicht. Een veel makkelijkere optie is een brug, maar die moet je wel ter beschikking hebben. Misschien een doe het zelf garage opzoeken. Voor de veiligheid een stuk beter.

veel succes, het is een mooie grote klus........als je ervan houdt.
lanciathema.nl

Ha RVJ, Dank voor je input.

Ik heb de plannen gewijzigd. Ik ga voor de "ik krik de auto niet op" variant. Ik heb een dolly - karretje voor onder de voorkant op de kop getikt. Die ga ik gebruiken om de voorkant te ondersteunen. Ik verwijder de wielen, haal alles eraf dat nodig is (o.a. aandrijfas rechtsvoor) en wat hierboven benoemd wordt, ik ondersteun het blok en ik ga vervolgens de bak een stukje opzij zetten, net genoeg om het blok er langs te kunnen laten gaan. Dan hijs ik het blok er bovenuit. Ik heb namelijk een lier aan het plafond hangen.

Dan duw ik de auto op de dolly achteruit en laat het blok op de grond zakken. Vervolgens alles ombouwen naar het nieuwe blok (ziet er toch anders uit, ondermeer ander inlaat traject, geen EGR klep en meer) en dan laat ik hem er weer inzakken. Volgens mij redelijk eenvoudig en dan hoef ik het subframe niet te demonteren.

Wat ik niet weet nu: hoe zitten de motorsteunen vast onder het blok? Gewoon met bouten? Hoe is dit plan, uitvoerbaar? Ik reken op 8 a 10 uur sleutelen. Heerlijk!

En ja, ik heb helaas geen brug, anders wist ik het wel. Ik moet een beetje schipperen tussen mijn middelen en mogelijkheden. Maar dat zeg ik, ervaring zat.

Image
Attachments
20090322_5_klein.jpg
20090322_5_klein.jpg (144.05 KiB) Viewed 540 times
rvj

Unread post by rvj »

Hoewel het de moeilijke weg is, denk ik wel dat het uitvoerbaar is. Ik weet niet of je genoeg ruimte hebt met de dynamo het eruit tillen. Die is van onderaf al vrij lastig te demonteren.
Ik heb nooit een motor uit een lybra gehaald. Wel nog deze week de koppeling gedaan van mijn lybra. Met brug 5 uur de bak uit en inbouwen en subframe eraf en erop. Dus 10 uur voor een complete motor verwacht ik minimaal wel. Gewoon lekker sleutelen en de tijd nemen.

De motor hangt samen met de bak als een geheel onder de auto. Net als bij de meeste. De bak zit met een steun aan het subframe midden onder, en een steun aan de carrosserie aan de zijkant. Deze moeten allebei los om de bak te verschuiven. Probleem is dat er zijdelings vrijwel geen ruimte is. De bak moet je naar onder kantelen door de motor te mee te kantelen. Dan is er ruimte om de bak zijdelings te verschuiven. Echter met het naar onder kantelen kom je het subframe weer tegen. Dus of je precies genoeg ruimte hebt om de bak vrij te maken van de motor met het subframe erop weet ik niet. Ik weet wel dat je de bak er niet helemaal uitkrijgt zonder het subframe te laten zakken.
Daarnaast moet je ook nog een de bak ergens op zien te leggen/hangen vrij van de motor. De bak hangt immers nergens meer aan vast. Misschien kun je hem deels op het subrame laten rusten.

De motor hangt dus aan de bak en is daarmee ondersteunt aan de bestuurderskant. Zodra je een baksteun los haalt, hangt de motor dus ook los aan die kant.
De motor moet dus al ondersteund zijn onder het carter voor je een steun los maakt.
Aan de bijrijderskant zit volgens mij eenzelfde motorsteun als de baksteun aan de bestuurderkant. Alles zit gewoon met bouten vast, en prima los te halen.
En dan nog de kantelsteun aan de bovenkant van de motor bij de veerpoot.

Gewoon alles goed ondersteunen en alvast de takel aan de motor vastmaken. Dan hangt de boel een beetje veilig met losschroeven.
Hoop dat het je lukt met de beperkte middelen.
lanciathema.nl

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga het gewoon proberen. Ik zal er een fotoverslag van maken en dat delen.
lanciathema.nl

Nog een vraagje. De dieselpomp staat denk ik niet op tijd toch? Hij pompt in de common rail en stuurt niet elke cylinder apart aan. Ik kan hem er zo, zonder poespas afhalen en later weer monteren? Of klopt mijn redenatie niet?
williamsmet

Unread post by williamsmet »

Inderdaad dacht ik ook

William
1.9 jtd sw 2004 , beta spider 1977
JackWess

Unread post by JackWess »

Klopt inderdaad volgens mij.

..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
rvj

Unread post by rvj »

Klopt zeker weten. Hoeft niet op tijd gezet te worden.
inc10521

Unread post by inc10521 »

En, project geslaagd? :-)
[img]http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _Small.jpg[/img]
*
*
M e t - e e n - T h e s i s - w o r d t - r i j d e n - r e i z e n :)
_______________________________________________________________________________________________
Thesis 2.4 JTD 20V Elegante '07 172.000 | 690A grigio rossini | 401 Natur Poltrona
Ex.Thesis 2.4 JTD 20V Emblema '03 403.000 | 678 grigio cellini | 410 Tabacco Poltrona
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 429.000km | Donkerblauw Metalic | Blauw Velours
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 187.000 | Antraciet Metalic | Blauw Alcantara
Ex. Kappa 2.4 20V LS '96 473.300 | Groen Metalic | Geel Poltrona
Ex. Kappa 2.4 JTD LS '00 412.300km | Zwart Metalic | 615 Beige Alcantara
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”