Waar is het vermogen gebleven??

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
fulviabert

Waar is het vermogen gebleven??

Unread post by fulviabert »

Na 3000km gereden te hebben met de op nieuw opgebouwde auto met een 303 motor erin,blijkt dat er boven de 5200t niet meer veel vermogen is te vinden.
Tot voor kort niet boven de 4500t gereden en dat gaat gewoon goed en de auto loopt ook netjes rond en verbruik is ook netjes.
nu vandaag maar eens aan de slag gegaan met de controles.
Timing: na de 2,2 mm methode de timing nu maar eens gecontroleerd met een gradenboog op de krukas.
Conclusie: inlaat stond 2 gr. later en de uitlaat 11 gr. later.
Voor de inlaat is dat alleen maar goed om vermogen te hebben in de hogere toerentallen en de uitlaat heeft volgens mij minder effect,maar staat ook niet goed.
Alles netjes op tijd gezet ;0,4 mm klepspeling en de inlaat opent nu 30gr voor BDP en sluit 68 na ODP en de uitlaat opent 70gr voor ODP en sluit 24 na BDP.
meting 3x gedaan en 3x nagenoeg de zelfde uitslag.
Benzine druk goed en opbrengst ook,brandstofnivo in de sproeierbuis netjes tussen de 18 en 19 mm vanaf bovenzijde pakkingvlak.
De juiste sproeier bezetting aanwezig en carburateurs zijn voorzien van nieuw pakking en vlotterpen setje (1.3 mm vlotterpennnen)
Ontsteking vervroegd netjes 22 gr op toeren gerekend vanaf BDP ,is dus ook goed.
Klepspeling ook netjes op 0,15 en 0,25.
Maar eens weer de weg opgegaan,en er was maar weinig verschil. Motor leek wel iets stiller/rustiger rond te lopen op toeren.
Nog steeds bij goed 5000t geen vermogen,je kunt het gas er op houden,maar de toerenteller komt niet veel verder en de motor begint de razen.
Vervolgens de achterdemper er maar afgesleuteld en verrek: 6000t in de 3e versnelling met niet al te veel moeite!!
De uitlaat lijkt de boosdoener.
Merk uitlaat: Imaf. middendemper heeft een binnendiameter van 39mm,na de middendemper wordt het 37mm en de achterdemper heeft een binnendiemeter van 34mm........houdt ook niet over.
Nu loopt de auto met niet al te veel moeite 6000t in de 3e versnelling,maar in de 4e blijft het weer steken bij 4500-5000t en meer als 150 tom-tom km's zit er weer niet in.
Waar zit het vermogen nu?
Voorheen met een versleten 302 motor was 6000t in de 4e haalbaar en ging de auto als een speer.
Nu een motor met 303 specificaties en die wil niet echt.
compressiedruk is goed en al eens met Huib doorgenomen,nokkenas spec. 818-342 erin gestanst.123 ontsteking erin en alles verder standaard.
de voorpijp ( van 2 naar 1) heeft een diameter inwendig van 48mm en de middendemper wordt vervolgens 39mm;da's nogal een verschil.
Wil iemand eens kijken bij zijn auto,die goed doorloopt in toeren,welke diameter uitlaatpijp onder zijn auto zit?
Ik denk dat de uitlaat de boosdoener is.
Ik kan het anders ook niet verklaren. nog andere suggesties??

vast bedankt

bert
Huib
Site Admin

Re: Waar is het vermogen gebleven??

Unread post by Huib »

Er is een uitlaat met dunne pijp en een met dikke pijp. In de wandeling hebben we het over een 1ste serie en een 2e serie uitlaat. Dat is niet helemaal correct. De dikkere uitlaat kwam met de Fanalone. Best logisch.

Als je de 1ste en 2e serie onderdelenboeken naast elkaar legt kun je het precies volgen aan de hand van de nummers.

De 1ste series t/m de 1.3HF hebben het zelfde onderdeel voor de midden demper en de laatste demper. Voor de 1.6HF zijn er twee onderdeelnummers. Een van de twee komt terug als uitlaat voor de 2e serie coupé.

Wij zijn hier rechtlijnig met het monteren van uitlaten. 1ste serie dunne pijp. 2e serie dikke pijp. Nooit problemen, althans niet het probleem wat jij meldt. Wel problemen met de passing (diameters van de pijpen die in elkaar moeten schuiven) en de hoek van de flenzen aan zowel de twee naar een down pipe als aan het 4 naar 2 spruitstuk.

Wij gebruiken uitlaten van Imasaf.
fulviabert

huib,zou je eens willen opmeten wat de diameters zijn van de midden en einddemper?
Ik heb mijn uitlaat jaren geleden eens gekocht,en zou wel eens willen weten of dat nog steeds de zelfde uitlaaten zijn.
Toch is het wel frapant,dat het verwijderen van de einddemper ,hoger haalbare toerentallen geeft in mijn geval.
Met de eind demper er op(waar je gewoon doorheen kan kijken),kom ik met de beste wil van de wereld niet verder dan goed 5000t,ook als je het gas er op houdt.
Nu met een recht stuk pijp van 41 binnenwerks,gaat die wel door.
ergens gaat er niet wat goed.
Carburateurs sluit ik niet uit en ik zou ook best wel geld over hebben om ze naar dat adres van je te sturen,maar dan moet ik er wel zeker van zijn,dat het daar met name aan ligt.
Heb nu niet een setje liggen om te proberen,die zal ik eerst moeten klaarmaken.
ik hoor het graag,en vast bedankt.

gr. bert

.
fulviabert

Gaat om een serie 1 1300S uit 1969,dit wellicht ten overvloede.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Einddemper:
ingang: binnendiameter 42mm
uitgang: binnendiameter 35mm
Kijk je inderdaad dwars doorheen.

Middendemper: buitendiameter van de pijpen is 42mm aan ingang en uitgang.
Aan het begin is de binnendiameter van de buis 42mm om over de 42mm buitendiameter van de 2 naar 1 pijp te passen.

Het lijkt er op alsof de twee naar een pijp van een 2e serie is. Midden- en einddemper misschien van een berlina.

Gehele uitlaat vervangen door een 1ste serie lijkt me dan sowieso een goed begin. Dwz dus de 2 naar 1 pijp, midden demper en einddemper.
fulviabert

Bedankt huib, daar kan ik iets mee.
Wellicht is de expansie van de gassen in de 2 naar 1 pijp weer een nadeel in het vervolg van de middendemper.
Dat moet daar weer doorheen,waardoor de snelheid afneemet en de temperatuur toeneemt.
al met al geen goede situatie voor de gasdoorstroming.
Daar zal ik eerst eens mee aan de slag.
Ik ga verder met de serie 2 pijp.want dat is nog de oorspronkelijke pijp,de rest is nieuw.
Dan moet het uitlaat tegendruk verhaal uit de wereld zijn en hopelijk ook de problemen die ik nu ondervind.
Kan niet anders zeggen dat met het huidige uitlaatsysteem de motor heerlijk rustig onder in toeren loopt.
Dat stukje koppel vergroting door de dunnere pijp zal dan wel iets afnemen.
We zullen zien en ik meldt mijn bevindingen.

bert
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Hier raak ik het spoor bijster, Bert. Je hebt toch een eerste serie? Hoe kan die serie 2 pijp dan de oorspronkelijke zijn?

Let op. Het hoeft geen 2e serie pijp te zijn. Het zou kunnen maar het is niet zeker. Ik heb met een 1ste serie coupé van een klant iets soortgelijks mee gemaakt. Daar was de pijp noch een 1ste serie pijp noch een 2e serie pijp maar iemand had er ooit een willekeurige dikke pijp opgelast. Ook nog eens fout van lengte. Zo wordt de ene fout op de andere gestapeld. Met snelle conclusies stink je er makkelijk in. Nu is er enkel nog Imasaf die Fulvia uitlaten maakt. Voorheen waren er meerdere die dan ook nog eens verschillende lengtes hadden voor voorpijp en tussendemper.

Die uitlaten zijn niet zo duur. Gewoon even een "harde reset" d.w.z. compleet een nieuwe 1ste serie uitlaat van Imasaf vanaf het spruitstuk tot en met de laatste demper. Voor de kosten hoef je dat niet te laten. Ik heb ooit eens iemand horen zeggen "If you pay pea nuts, you get monkeys". Dat ging dan over het aannemen van personeel. Ik weet niet of ik het er helemaal mee eens ben maar ik heb er toch wel een beeld bij. Ik vind het bij de Lanciaatjes ook vaak gelden.

En let op. Geen 1ste serie uitlaat op een 2e serie monteren en geen 2e serie uitlaat op een 1ste serie monteren. Het werkt niet. Waarom niet daar kunnen we het wel eens over hebben.

Je hebt de auto pas gerestaureerd. Je hebt nu een vermogensprobleem. Het is niet feitelijk opgelost. Er is een mogelijke diagnose gesteld en plan voor de volgend stap. Ik heb geen baard. Ben geen profeet. Ik heb geen idee of het het probleem in zijn geheel oplost, of in het geheel niet of deels. Ik wil het ook eigenlijk van te voren niet weten. Ik laat liever alle mogelijkheden open. Ook de mogelijkheden waarvan ik nu geen wetenschap heb.

Ik heb de laatste weken voor een klant een 1ste serie versnellingsbak en motor gereviseerd. Iemand die de balans van Lancia's zeer waardeert en ook het budget heeft. De bak ben ik en dag langer mee bezig geweest dan normaal. Het ding schakelt briljant snel en exact. Ik ken geen moderne bak die beter schakelt.
Met de motor ben ik 4 dagen langer bezig geweest dan normaal. Drie krukashuizen uitgeprobeerd. Meerdere krukassen. Dozijnen drijfstangen. Drie sets hoofdlagers. Twee sets drijfstanglagers. Meerdere voetpakkingen. De hoofdlagers staan nu alle drie op 38 micron. De drijfstanglagers op 40 micron. De zuigers komen exact tot op de juiste hoogte.
Koppeling exact goed.

Ik ben de auto nu aan het inrijden. Super snel van 1000 toeren tot 6000 toeren door alle versnellingen. Geen haar op mijn hoofd die er een andere uitlaat op wil hebben dan de Imasaf 1ste serie uitlaat. Ja, een originele Lancia uitlaat als die er nog zou zijn. Onder andere die 2 naar 1 voorpijp was toch net iets anders met dat 1ste potje op de Y.

Is het een idee om te beginnen met een compleet nieuwe 1ste serie uitlaat. Als je er dan zeker van bent dat het probleem in zijn geheel is opgelost, kun je metingen doen op bijvoorbeeld een rollentestbank. Dan de uitlaat vervangen door een 2e serie uitlaat en opnieuw meten.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

En de nokkenassen van die motor staan ook exact goed, binnen een graad. Is wat meer werk dan een verhaal waarom het beter of ... zou zijn.
fulviabert

Bedankt voor de uitleg Huib.
Zie nu vandaag pas,nu de achterdemper een rechte pijp is geworden en ik nu steviger doorrij als voor de tijd,omdat de motor amper boven de 5200t kon komen,is dat de pijp van de middendemper begint te verkleuren naar grijs bruin.
Wordt dus knap heet.
Midden demper zelf heeft daar geen last van.
Voorpijp ook niet ,en die is ook netjes grijs gespoten,maar is groter van diameter als de pijp die aan de middendemper zit.
Ik weet het,vanaf een spruitstuk na een steeds groter wordende diameter toe gaan en dan een middendemper van een serie 1?? er aan die dunner is,doet de gasstroom wel veranderen.
de allereerste vorpijp die er 25 jr geleden onderzat,was dunner en had een soort van platte demper waar de 2 pijpen overgingen in 1 pijp.( heb ik nog liggen)
Hierna is er een complete uitlaat van een andere fulvia onder gegaan,waar nu alleen de voorpijp van is gebruikt ( de rest was rot)
de motor liep alle jaren rap door ,maar was totaal op. 1 liter olie op de 400km,maar ging als een speer.
Staat nog compleet op zolder te wachten om eens los gehaald te worden.
Huidige uitlaat gaat er onder weg,dat is zeker.
ga eens goed nadenken wat ik er onder ga zetten.
Als serie 1 voldoende is,waarom toch bij serie 2 een grotere uitlaatpijp diameter?
soepeler lopen met kleinere diameter....?

bedankt voor het meedenken

bert
fulviabert

bij deze een afbeelding van de voorpijp die er ooit onder zat toen de auto werd aangeschaft in '85.
Hiermee nooit problemen gehad,binnen diameter van de pijp na de demper 38mm!!
wist tot voor een dag terug niet waar deze pijp was,maar goed dat ik nog vergelijkk heb.
De diameter van 38 moet dus goed kunnen zijn.
ik vrees dat de overgang van de huidige pijp naar de middendemper een soort van expansie en vernauwing teweeg brengt met als gevolg een te vroege tegendruk golf op hogere toeren.
wie zal het zeggen.
goedkoopste oplossing nu: oude voorpijp verbinden met de huidige Imasaf uitlaatdemper die voor een serie 1 is gemaakt.
we gaan dan eens weer kijken.

bert
Attachments
20160509_201133.jpg
20160509_201133.jpg (225.32 KiB) Viewed 1014 times
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”