Roestproblemen

Discussie en vraagbaak over Lybra
sven

Roestproblemen

Unread post by sven »

Tijdens de laatste poetsbeurt een opkomende roestplek gevonden op de balk onder het portier achteraan.
Ook de aansluiting van spatbord en balk vooraan begint wat roest te vertonen.Wat nog te verklaren is omdat de verf daar loskomt na de jaren.

Zou het helpen de volledige balk te laten herspuiten of is dit echt een probleem dat langs de binnenkant ontstaat?
Deze probleemzones zie je vaker bij Lybra's die te koop staan ook.
Vooral aan de achterzijde iemand een idee hoe dit komt? Misschien slechte afwatering ?
Lybra 1.9 jtd 280000km **verkocht**
Lybra 2.4jtd Intensa
JackWess

Re: Roestproblemen

Unread post by JackWess »

Ophoping van vuil en water, dus blijvend vochtige plekken.
Dat is bij de meeste, ook andere merken, de grootste boosdoener.

Regelmatig doorspuiten met een hogedruk stoom cleaner help om de ellende te verzachten, maar daar zal het nu vrees ik te laat voor zijn.

Ook de mijne heeft er last van, en er zit dus helaas niets anders op om alles kaal te maken en roest te verwijderen.

Veel werk, en kostbaar spuitwerk als gevolg helaas.:?
Meteen in 1 keer goed doen is het devies.

.
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
de Wit

Unread post by de Wit »

Vooraan heeft de 09JRDT er ook last van.. Heb toentertijd toen ik nog eigenaar was beide kanten voor roestvrij gemaakt (was van buiten naar binnen aan het roesten geslagen, niet andersom gelukkig) en met een lelijke maar effectieve laag tectyl vanuit de spatbordrand richting 15 centimeter op de dorpel onder de deur aangebracht.. Mooi strak afgeplakt met een schuin kantje eraan zodat het in ieder geval nog redelijk uitzag...

Waarom heeft en niet had de 09JRDT er last van? Sinds wij haar weggedaan hebben zijn er 5 eigenaren geweest die voor zover ik het weet nooit iets aan de distributie (zit er bijna 2 ton om!) , koppeling (was al versleten bij 250dkm , reden voor ons om afscheid te nemen) en uitlaat (is ondertussen vervangen door imitatie) hebben gedaan.

Ze schijnt weer in het noorden rond te knorren met 385dkm op het tellertje..
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Reinier666

Unread post by Reinier666 »

Ik had hetzelfde aan beide dorpels (op de dorpel (achterkant) en kopse kant in wielkast
Beide stukje in laten lassen en netjes bijwerken en spuiten. Kosten iets van 400 euro per kant.
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
sven

Unread post by sven »

Wel mooi je deze wagen blijft volgen de Wit,zijn toch flink wat km's nog bijgekomen .

Bij aankoop 3 jaar geleden heb ik de balken ook al is laten herspuiten wegens deukjes erin,deze waren echt superstrak gedaan(zie foto),altijd mooi de buitenkant in de wax gezet maar heeft niet veel geholpen blijkbaar.
Eerst even de Apk afwachten nu ,mechanisch in orde brengen en dan centjes tellen om de dorpels weer deftig aan te pakken.
De teller staat nu op 206000km's dus kan nog even mee ...na bijna 14 jaar nog steeds een mooie verschijning te noemen B)
Attachments
2013_04140001 - kopie - kopie (640x480).jpg
2013_04140001 - kopie - kopie (640x480).jpg (201.1 KiB) Viewed 520 times
dscf3886.jp.jpg
dscf3886.jp.jpg (138.18 KiB) Viewed 520 times
Lybra 2.4jtd Intensa
dickh

Unread post by dickh »

Herkenbaar. Mijn vorige Berlina 1.8 (2000) heb ik ruim 2 jaar geleden verkocht aan een neefje die hem inmiddels weer heeft doorverkocht en het ding rijdt nog steeds rond in de regio Utrecht, inmiddels met ruim 370.000km achter de kiezen. Een van mijn verkoopredenen (naast olieverbruik en vermogensverlies) was ook roest onder de linkerachterdeur, wat het neefje heeft laten verhelpen middels een laswerkje, zodanig dat hij alweer 2 APK's heeft doorstaan.
Tja, misschien zijn we wat te perfectionistisch of (God verhoede, zelfs) puriteins... ;)

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
de Wit

Unread post by de Wit »

Dat volgen doe ik eigenlijk een beetje omdat ik weet waarom we de auto weggedaan hebben (koppeling, uitlaat, continue motorstoring volgens de canbus, beginnend roest aan het achterframe, gigantische werkplaatsfacturen omdat er nauwelijks iets voor te krijgen was en een distributie die volgens de uitvoerende partij wel vervangen was bij 150000 km maar volgens mijn garagist nog steeds de originele was waardoor de eveneens "vervangen" waterpomp na 250dkm de geest gaf en de motor warm liep) . Eerste eigenaar na ons trapte door de koppeling heen 2 dagen na aankoop (oh irony) , de rest van de klachten is nergens te herleiden of die ooit aangepakt zijn. Iedere keer als ze weer te koop staat ziet ze er afgetrapter uit ::o .

Ja, bij een Lybra behoor je in mijn ogen echt een liefhebber te zijn.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
sven

Unread post by sven »

Apk was niet zo best op roestgebied. De dorpel was onverwachts flink rot links achter,ook de zichtbare kant. Om dit perfect op te lossen zou je een gezond inlasstuk moeten hebben uit een donor.
De garage heeft nu de roest uitgeslepen en een plaat op gelast,beide dorpels staan nu ook in de zwarte anti roest.(td)
Maar de rest was prima hoor....oprijden die handel(:P)
Lybra 2.4jtd Intensa
JackWess

Roestproblemen, oorzaak en gevolg.

Unread post by JackWess »

Terugkomend op een eerdere post van mij.
Omdat ik een donor heb staan, die om exact deze reden niet meer op de weg komt.
Heb ik nadat ik met de remmen en uitlaat demonteren klaar was, even de tijd genomen om de oorzaak en gevolg visueel te maken.

Wat zie je:
De binnenkant van de wielkast achter, linkerzijde.
Wat je ziet is een holle ruimte die achter het spatscherm zit.
Alle afvoer loopt doodleuk tussen dat scherm en de wielkast die ruimte in.
Het water loopt wel weg, maar alle zand en troep blijft daar in achter.
die holle ruimte is tegelijkertijd een open riool naar de rest van je dorpel..
Dus de gevolgen laten zich raden, en als je dat niet kunt, de andere 2 foto's spreken boekdelen.

Bij deze auto was de holle ruimte niet meer hol, maar compleet gevuld met zand en bagger, zeiknat ook nog eens.
Het zit tot diep binnenin de dorpel,
Image

De te verwachten gevolgen zijn dan.
Image

Image

De enigste oplossing voor deze ellende is domweg periodiek uitspuiten met een hoge druk stoomcleaner.
En een goede antiroest behandeling geven.
Dus vloeibare afgewerkte motorolie gemixt met tectiel.

Groets.

..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”