Verbruik vraag.

Discussie en vraagbaak over Lybra
JackWess

Verbruik vraag.

Unread post by JackWess »

Goedenavond allen.

Even een vraag over het verbruik van mijn comfortronic.
Over 3300 km kom ik op een gemiddelde van 12.1 : 100km.
Omgerekend dus 1:8,3.
Echt lange afstanden worden er niet mee gereden, veel stadsverkeer, en 2x in de week 75km autobaan.
Wat ik mij nu afvraag is op wat voor verbruikscijfers komen andere bestuurders van een Comfortronic alhier, en ter vergelijk andere bestuurders van 2.0L met een handbak.
De fabrieksopgave is voor mijn situatie niet van toepassing, en is imo ook niet echt een betrouwbare meting.
Dus wie wil er hier wat praktijk cijfers tegen aan gooien.

En ja ik weet dat een 2l een dorstige kostganger is, en een automaat dat niet echt beter maakt.
Het comfort is mij veel waard, en juist daarom heb ik ervoor gekozen.

Alvast met dank voor het lezen.

.
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Reinier666

Re: Verbruik vraag.

Unread post by Reinier666 »

Voor mij hetzelfde gebruik. (Handgeschakelde bak)
Hij rijd niet goedkoop helaas.
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
dickh

Unread post by dickh »

Wat is je gemiddelde ritlengte in km? Mijn langjarige metingen hebben uitgewezen dat na pakweg 25km (als olie en het hele blok) goed op temperatuur zijn (zomer/winter gemiddelde) de auto op z'n zuinigst begint te lopen. Los van vraag twee: wat is je gemiddelde snelheid, hoeveel snelweg met welke snelheid zit er in ieder traject. enzoveurt, enzoveurt...!tt!
Je opmerking dat een automaat meestal meer zuipt dan een handgeschakelde bak klopt, maar heb ik altijd wel merkwaardig gevonden. Een optimaal ontworpen automaat zou juist veel zuiniger moeten kunnen lopen. Maar goed, het comfortronic ontwerp is van voor 1999, dus misschien is dat met de nieuwere automaten (electronisch gestuurd mbv tal van sensors en véél meer versnellingen) inmiddels veel beter geregeld.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
koen_

Unread post by koen_ »

best stevig verbruik idd, maar voor een wat gedateerde aisin-automaat en veel stadsverkeer niet abnormaal denk ik ...

mijn 1.8 heeft duidelijk minder nodig, het verbruik varieert van 1 op 10,5 (over de autobahn met 150-plus, wel in de winter) tot 1 op 13 nu in NL in de zomer ...
helemaal vergelijkbaar is het overigens niet, want ik rij met de Lybra vrijwel uitsluitend lange afstanden, maar wel altijd de max-snelheid + 10km ;) ...

het verbruik is handmatig uitgerekend, de boordcomputer zit er niet ver naast trouwens ...
.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Stupendo

Unread post by Stupendo »

Voor afstanden tot 5 km. pak ik altijd de fiets. De Lybra is na 5 km pas warm (koelwater) en voor warme motorolie moet zelfs nog langer doorgereden worden (ooit eens gelezen dat een F40 zo'n 40 km. moet rijden voor warme olie). Voor afstanden van 5 - 10 km. probeer ik Lybra-gebruik ook nog te vermijden, ik pak dan de Vespa. Meestal rijd ik afstanden van zo'n 25 km over de snelweg en provinciale weg. Verbruik is 1 op 11. Wat overduidelijk benzine "vreet" is stadsverkeer en filerijden. Het optrekken kost altijd het meeste brandstof. Het starten ook trouwens. Opvallend is dat op de snelweg het niet veel uitmaakt of je nu 120, 130, 140 of 150 rijdt. Het verbruik neemt dan slechts licht toe. Meest zuinige rijden is het constant rijden, zodat je dus niet opnieuw hoeft op te trekken. Verbruik meet ik af aan de dagteller en hoeveelheid getankte liters.

Ben nog wel benieuwd of spoelen van de automaat hier nog invloed op heeft. Ik las in dat verband eens een online-commentaar dat er nooit gespoeld mag worden met reinigingsmiddelen, dus alleen met olie.
JackWess

In die gemiddelde ritlengte zit denk ik hier ook het pijnpunt.
80% is alleen binnen de stad, en dan kom je meestal niet boven de 6km uit.
Jouw metingen geloof ik zondemeer, zeker als het langjarige zijn, die zijn toch het meest accuraat.

Wat dat betreft zal ik net als Stupendo gewoon moeten zorgen dat voor korte ritten binnen de stad de Lybra niet meer gebruikt gaat worden.

Overigens moet je die automaten inderdaad alleen met olie spoelen, en niet met reinigingsmiddelen. ook die klus ga ik aan de aankomende renovatie beurt/periode.

.
dickh

Unread post by dickh »

>> Voor afstanden tot 5 km. pak ik altijd de fiets. De Lybra is na 5 km pas warm (koelwater) en voor warme motorolie moet zelfs nog langer doorgereden worden (ooit eens gelezen dat een F40 zo'n 40 km. moet rijden voor warme olie)

Nee, je hebt niet ooit, maar hierboven zojuist gelezen dat het hele blok, dus water, olie, gietijzer, aluminium, kleppenboel, carter, bak, koppeling, banden en chauffeur, na 25km op temperatuur zijn. Met name in barre omstandigheden, zoals des winters.
Het nemen van de fiets is voor de Lybra een welliswaar heilzaam alternatief (het beperkt haar slijtage nietwaar) , maar voor de eigenaar allerminst (daar bevordert het juist slijtage). Deze handelswijze kan ik dus slechts afraden. De blik dient hiervoor verder te reiken dan de levensduur van de Lybra, hoe droef dit ook mag voorkomen, maar veeleer dient het belang van de potentiële levensduur van de Lybrist hier te preveleren.

Overigens stond ik versteld van het verschil in verbruik van m'n voormalige 1.8 benzine (langdurig verbruik ongeveer 1:11) versus m'n huidige 2.4(!) diesel (1:20 -gemeten over de laatstste 18 maanden).
En ik rijd meestal ook *iets* meer dan 10km te hard, het heeft me ooit 4 maanden m'n rijbewijs gekost... maar daarover een andere keer...

B)-
Reinier666

Unread post by Reinier666 »

1:20 diesel? Das heel wat beter als 1:8/10 benzine....... Ik zou bijna overwege de wegenbelasting op de koop toe te nemen en op zoek te gaan naar een goede 2.4 diesel emblema ;)
Maar daar rij ik toch te weinig voor denk ik. (<10.000 per jaar)
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
JackWess

Ik rij dus gemiddeld 17K per jaar, dus een diesel zou een zeer zinnige investering zijn.
alleen zal ik daar dan zelf een automaat aan moeten gaan knutselen, en ik vrees dat zo'n operatie toch iets te hoog gegrepen is voor mijn technische kunnen. 8-)

Dus toch binnen de stad meer op de fiets gaan doen..
ik overweeg de aanschaf van een elektrische bakfiets ondertussen. :S

.
dickh

Unread post by dickh »

.&gt;&gt; alleen zal ik daar dan zelf een automaat aan moeten gaan knutselen

Eh... kannu niet handschakelen dan? :S Is niet moeilijk hoor, de gebruiksaanwijzing staat op de pook :P

B)-
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”