Paraboolveren?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
bobmesman

Paraboolveren?

Unread post by bobmesman »

Lang geleden dat ik iets geschreven heb hier. Dat komt zo: mijn Fulviaatje staat in stalling in Nederland, nu we tijdelijk in Costa Rica zitten, alweer zo'n anderhalf jaar. De Thesis is verkocht en de Yp is geschonken, dus ik ben praktisch Lancia-loos :S Wel heb ik hier natuurlijk ook antiek vervoer; een Land Rover series IIA uit '71 en een Range Rover uit '74. Die Land Rover staat net als mijn Fulviaatje op bladveren, en die zijn na al die jaren keihard geworden, net als die van de Fulvia. Voor de Land Rover zijn allerlei aanpassingen te krijgen in een poging om die dingen een klein beetje voor dagelijks gebruik verdraagbaar te maken, waaronder paraboolveren in plaats van de bladveren. Dat is afgekeken van Santana, die in Spanje nog tot in de jaren negentig een doorontwikkeling van de oude LR in licentie bouwde, maar ook moderne bestelbusjes hebben meestal dit soort veren.

Nu vroeg ik me af: heeft iemand ooit gekeken naar de mogelijkheden daarvan voor onze Fulvia's? Ze schijnen soepeler, onderhoudsvriendelijker, lichter en goedkoper te zijn dan conventionele bladveren, dat klinkt op het eerste gezicht goed....

Meer info hier, bij Rocky Mountain, een van de populairste fabrikanten: http://www.parabolicsprings.com/faq.html, en hier bij Heystee, een Nederlands bedrijf: http://www.parabolicsuspension.com/
Attachments
p1010139 (small).jpg
p1010139 (small).jpg (158.52 KiB) Viewed 329 times
Bob
------------------------------------------
Lancia Fulvia coupé 1.3s - 1971
Lancia Thesis 2.4jtd 20v - 2004
Lancia Ypsilon 1.2 LS - 1996
bart

Re: Paraboolveren?

Unread post by bart »

Ha Bob, goed om je hier weer terug te zien.

Keiharde bladveren ontstaan als de bladen aan elkaar roesten. Neem de veren los, borstel ze glad met een staalborstel in de boormachine en smeer ze in met chassisvet. Je zal zien dat dat een wereld van verschil maakt en dat je waarschijnlijk gaat klagen over je schokdempers. Fulvia achterveren zijn in elk geval heel soepel. Landroververen zijn ontworpen voor de maximale belading die zo'n ding verdragen kan (heel veel). Je zou er voor normaal gebruik een blaadje uit kunnen laten.

Overigens heb ik wel eens gehoord dat landrovers praktisch onverwoestbaar waren, totdat ze overgingen op schroefveren. Vanaf dat moment waren de nieren van de bestuurder sterker dan de auto, daarvoor omgekeerd. Dus misschien zitten die harde veren er met een reden B).

Wat wel een voordeel is van de paraboolveren, is dat je ze uit 1 blad en dus lichter kan maken. Alle demping komt dan op je schokdemper, waar het verenpakket van normale veren ook een deel demping voor zijn rekening neemt.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”