Veer kofferdeksel
-
Veer kofferdeksel
De spiraalveer die mijn Flaviakofferdeksel omhoog moet houden is erg vermoeid geraakt. Een paar ringen eronder hielp slechts kort. De laatste tijd gebruik ik een afgezaagde bezemsteel om het deksel niet op mijn kop te krijgen. Geen gezicht natuurlijk. Ik ben van plan een nieuwe veer te kopen/laten maken. Heeft iemand anders dit al eens bij de hand gehad? Graag advies.
-
Re: Veer kofferdeksel
Hein,
Ben zelf nog in het onderlegringen stadium
Maar op de website www.tevema.com kun je onder het hoofdstuk drukveren, de veerparameters invoeren (uitleg staat er bij) en kijken of zij een passende veer hebben.
Je kunt ze ook bellen, ze zitten in jouw woonplaats
Bert
Ben zelf nog in het onderlegringen stadium
Maar op de website www.tevema.com kun je onder het hoofdstuk drukveren, de veerparameters invoeren (uitleg staat er bij) en kijken of zij een passende veer hebben.
Je kunt ze ook bellen, ze zitten in jouw woonplaats
Bert
-
Ik heb verenfirma Tevema een mail gestuurd, ben benieuwd. Een gasveer is ook helemaal geen slecht idee. Alleen heb ik geen idee hoeveel Newton ik zou moeten kiezen. Dan moet ik eerst gaan rekenen, en de middelbare school ligt al weer even achter mij... (Gewicht van het kofferdeksel, moment ten opzichte van het scharnierpunt, F =M x g...) Tussen de 500 en 700N?
-
Ik zie nu dat de website ook een rekentool heeft met instructiefilmpje. Interessant! Als ik tijd heb ga ik ermee aan de gang.
Ik ben benieuwd Hein.
Paar maanden geleden begaf een gasdrukveer van de klep van de straalkast het. Ik heb het toen snel opgegeven en uiteindelijk een nieuwe kunnen bestellen bij de leverancier van de straalkast.
Paar maanden geleden begaf een gasdrukveer van de klep van de straalkast het. Ik heb het toen snel opgegeven en uiteindelijk een nieuwe kunnen bestellen bij de leverancier van de straalkast.
-
met 250N heb je al heel wat dat je kan tillen hoor.
Iemand die trailers opbouwt/herstelt heeft er altijd wel een aantal verschillende maten in voorraad. Meestal zijn de uiteinden te kiezen/aan te passen naar keuze: bolkoppeling, oog voor bout...
de motorkap van mn ander italiaantje wordt omhoog gehouden met 2 stangetjes van 250N; maar ze deed het al vlot met 1 stangetje. Het is een vlaai van een motorkap, dus een kofferklep moet zeker haalbaar zijn met 1 stuk van 250N.
Iemand die trailers opbouwt/herstelt heeft er altijd wel een aantal verschillende maten in voorraad. Meestal zijn de uiteinden te kiezen/aan te passen naar keuze: bolkoppeling, oog voor bout...
de motorkap van mn ander italiaantje wordt omhoog gehouden met 2 stangetjes van 250N; maar ze deed het al vlot met 1 stangetje. Het is een vlaai van een motorkap, dus een kofferklep moet zeker haalbaar zijn met 1 stuk van 250N.
[IMG]http://i62.tinypic.com/2sakz2g.png[/IMG]
-
Het is gelukt! Succesvol een gasveer gemonteerd. Het is er een van 500N. Lengte 345mm, slag 150mm, dikte zuigerstang 10mm.
Ik heb met de haakse slijper ongeveer twee cm van de zuigerstang afgezaagd. Daarna een beugeltje gemaakt en dit vast gelast. Het past perfect, en de klep wordt uitstekend open gehouden. De veerkracht lijkt precies goed. Niet te slap, niet te zwaar. (Ik denk dat een gasveer van 250N echt te weinig is. De klep van de berlina weegt namelijk meer dan 20kg.)
De vraag is achteraf of ik de veer toch niet andersom had moeten monteren. De cilinder moet liefst op een hoger niveau staan dan de zuiger? Nou ja. De gasveer was niet zo duur, dat is dan voor een volgende keer. Met de klep dicht ligt de gasveer vrijwel horizontaal.
Ik heb met de haakse slijper ongeveer twee cm van de zuigerstang afgezaagd. Daarna een beugeltje gemaakt en dit vast gelast. Het past perfect, en de klep wordt uitstekend open gehouden. De veerkracht lijkt precies goed. Niet te slap, niet te zwaar. (Ik denk dat een gasveer van 250N echt te weinig is. De klep van de berlina weegt namelijk meer dan 20kg.)
De vraag is achteraf of ik de veer toch niet andersom had moeten monteren. De cilinder moet liefst op een hoger niveau staan dan de zuiger? Nou ja. De gasveer was niet zo duur, dat is dan voor een volgende keer. Met de klep dicht ligt de gasveer vrijwel horizontaal.
- Attachments
-
- gasveer close up 2.jpg (103.85 KiB) Viewed 450 times
-
- glasveer closeup 1.jpg (79.11 KiB) Viewed 450 times
-
- gasveer gemonteerd.jpg (126.15 KiB) Viewed 450 times
-
- oud versus nieuw.jpg (116.95 KiB) Viewed 450 times
Briljant.
Ziet er uit of ie de klep ook super strak om hoog houdt.
Ziet er uit of ie de klep ook super strak om hoog houdt.
-
Ja, zo is het! En hij piest presas. Ik bedoel dat hij zonder geweld is te monteren en te demonteren.