Vapor lock?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Sander Fortanier

Vapor lock?

Unread post by Sander Fortanier »

Beste forum-leden,

Praktisch vraag - tot mijn grote schrik startte mijn Fulvia niet meer nadat ik even geparkeerd stond om mijn dochter op te halen (nadat ik net een ruim uur (incl. files) onderweg geweest was). Anderhalf uur later startte hij weer prima alsof er niets aan de hand was. Dit was de tweede keer in twee weken tijd, was bang voor serieuze problemen en belde mijn vader. Hij begon een verhaal over 'vapor lock'. Hebben jullie enig idee? Is het de benzinepomp? Of een notoire ander onderdeel bij de Fulvia (3de serie coupe) die aan de basis kan liggen van dit soort klachten (niet starten na een lange rit op een warme dag)?

Alvast dank voor jullie hulp/gedachten.

Groet, Sander
Huib
Site Admin

Re: Vapor lock?

Unread post by Huib »

Vapour lock komt bij Fulvia niet voor. Althans ik heb er niet van gehoord noch zelf ervaren.

Wat wel gebeurt is dat hij makkelijk verzuipt bij het starten onder de omstandigheden die je beschrijft. De benzine verdampt te makkelijk door de opgebouwde hitte.
Starten met gas op de plank (maximaal lucht) werkt meestal wel tenzij je fout bent begonnen en hij daardoor al verzopen is.

Het probleem wordt een heel stuk minder resp. verdwijnt als je alles perfect op orde hebt.
Sander Fortanier

Re: Vapor lock?

Unread post by Sander Fortanier »

Dank je wel. 'T is nu twee maal gebeurd en kwam onverwacht. Zal eens gaan speuren - maar ik ben meer van het demonteren, schuren, monteren, poetsen en rijden. Hahaha.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”