Portierslot

Discussie en vraagbaak over Lybra
Stupendo

Portierslot

Unread post by Stupendo »

Heb inmiddels de deurbekleding verwijderd voor het raammechanisme maar maak maar even een nieuw draadje aan voor het portierslot. Geen vragen maar ik meld even hoe het moet aangezien ik het zo snel op deze site niet kon vinden en misschien komt het nog eens van pas voor Lybristi.

Als je de deurbekleding hebt verwijderd zie je het hele cylinderslot aan de binnenkant zitten. Het is min of meer één grote cylinder waar een kleinere cylinder in schuift via de buitenkant (de kleinere cylinder is zeg maar het echte slot, het gedeelte waar de sleutel mechanisch mee correspondeert (kosten, ik meen Eur 60,--), kan alleen op chassisnummer gekocht worden).

Aan de binnenkant zie je dus de cylinder zitten met daar op een soort van 2-benige vork met een hele korte steel (het is daadwerkelijk een klem). Dit is om het hele slot vast te zetten tegen de deur. De vork moet je er af halen (trekken), de mijne zat muurvast en het lukte dus alleen met een combinatietang en je kan er ook nog eens moeilijk bij.

Als de vork er af is kun je de hele unit heen en weer naar buiten schuiven. Je kan hem niet helemaal er uit trekken want aan de binnenkant zit ie nog aan een stangetje vast (weet niet zeker waar dat weer voor dient). Trek de hele unit naar buiten en verwijder een klein klemmetje (soort van haardspeld) wat in een smalle gleuf van de hele unit is geklemd. Als je het niet weet dat het er is, is het zelfs moelijk te zien. Het klemmetje is een bijna cirkel met aan het uiteinde korte "pootjes". Pulk (wat een mooi Nederlands woord, he?) of wip met een fijne schroevendraaier het klemmetje wat uit zijn gleuf en trek het er uit met een tangetje. Na verwijdering kan de kleinere cylinder er uit geschoven worden (met de autosleutel bijv.) en de nieuwe er weer in. Omgekeerde volgorde om alles weer te monteren. Bij montage moest ik erg veel kracht zetten om de vork er weer op te krijgen (met een tang). 0ok deze vork "valt" precies in een gleuf.

Het deukje heb ik niet geprobeerd te repareren omdat dan ook het stangetje er nog weer af moest en het onzeker was of ik het deukje er fatsoenlijk uit zou krijgen.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”