Lybra 2.0 met vreemde startproblemen
-
Lybra 2.0 met vreemde startproblemen
Goedendag, ik heb een Lybra 2.0 SW, en deze heeft een raar probleem.
Soms, draait de startmotor niet rond, geen klikjes.
Niets. de code wordt wel herkend, met doorstarten dimmen de standaard lampjes net alsof hij zou starten, maar doet dit in feite niet.
Meestal na "contactslot uit, en opnieuw proberen" dan werkt het spontaan wel. Ik heb geen idee wat het kan zijn, mogelijk een relais,slecht contact in contactslot, startmotor niet in orde?
Als hij ronddraait start hij meteen, valt niet meer uit, en als ik dan probeer te herstarten door uit/aan, dan lukt het keer op keer.
Maar soms, als ik afsluit en een kwartier weg ben, dan doet 'ie dit weer. Zo gaat het dagen goed, en opeens is het er weer.
Accu is in orde, onregelmatige storing, en als ik naar de dealer rij komt het uiteraard niet voor en doet die auto alsof er niets aan de hand is. Dus troubleshooten is verrekte lastig omdat het "soms" gebeurd, en als het gebeurd heb ik eigenlijk even geen zin/geen gereedschap bij om meteen te zoeken naar het issue.
Maar het is best eng als ik midden in Duitsland sta en als ik de sleutel omdraai is het angstaanjagend stil.
Tips iemand?
Alvast bedankt,
Soms, draait de startmotor niet rond, geen klikjes.
Niets. de code wordt wel herkend, met doorstarten dimmen de standaard lampjes net alsof hij zou starten, maar doet dit in feite niet.
Meestal na "contactslot uit, en opnieuw proberen" dan werkt het spontaan wel. Ik heb geen idee wat het kan zijn, mogelijk een relais,slecht contact in contactslot, startmotor niet in orde?
Als hij ronddraait start hij meteen, valt niet meer uit, en als ik dan probeer te herstarten door uit/aan, dan lukt het keer op keer.
Maar soms, als ik afsluit en een kwartier weg ben, dan doet 'ie dit weer. Zo gaat het dagen goed, en opeens is het er weer.
Accu is in orde, onregelmatige storing, en als ik naar de dealer rij komt het uiteraard niet voor en doet die auto alsof er niets aan de hand is. Dus troubleshooten is verrekte lastig omdat het "soms" gebeurd, en als het gebeurd heb ik eigenlijk even geen zin/geen gereedschap bij om meteen te zoeken naar het issue.
Maar het is best eng als ik midden in Duitsland sta en als ik de sleutel omdraai is het angstaanjagend stil.
Tips iemand?
Alvast bedankt,
Re: Lybra 2.0 met vreemde startproblemen
Klikt het startrelais wel?
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
-
Bedankt voor de reactie.
Als het probleem zich voordoet hoor ik helemaal niets. de dashboard lampjes gaan uit, de ventilator gaat uit, zeg maar zoals altijd, maar dan zonder startmotor geluid, of elk ander geluid.
Geen tikjes, klikjes of ander geluiden, het is dan echt 100% stil.
Wanneer hij wel start hoor ik de startmotor uiteraard boven elk ander geluid, dus ik kan niet goed aangeven of de relais wel hoorbaar is van binnen.
Als het probleem zich voordoet hoor ik helemaal niets. de dashboard lampjes gaan uit, de ventilator gaat uit, zeg maar zoals altijd, maar dan zonder startmotor geluid, of elk ander geluid.
Geen tikjes, klikjes of ander geluiden, het is dan echt 100% stil.
Wanneer hij wel start hoor ik de startmotor uiteraard boven elk ander geluid, dus ik kan niet goed aangeven of de relais wel hoorbaar is van binnen.
Voor mij klinkt dit als een startmotor probleem. Heb ik ook gehad en dat is geen prettig idee of ie het wel gaat doen of niet.
Ik heb er een sloop startmotor ingezet en klaar.
Deze kosten vallen wel mee om uit te proberen en hopelijk is het dan goed.
Gr Menno
Lybra sw 1.9 jtd intensa 2002 348000 km
Ik heb er een sloop startmotor ingezet en klaar.
Deze kosten vallen wel mee om uit te proberen en hopelijk is het dan goed.
Gr Menno
Lybra sw 1.9 jtd intensa 2002 348000 km
-
Ik kan uiteraard proberen om blind de startmotor te vervangen. Lijkt me ook niet heel erg veel werk.
Hopelijk is dat de oplossing. Ik laat wel weten wat het resultaat is.
Ik heb zelf geen brug, dus dit klusje kon nog wel eens lastig zijn.
Hopelijk is dat de oplossing. Ik laat wel weten wat het resultaat is.
Ik heb zelf geen brug, dus dit klusje kon nog wel eens lastig zijn.
Normaal gesproken moet je het startrelais ook horen klikken. Je kunt eens met een multimeter op je startmotor kijken of er wel spanning aankomt. Is dit niet het geval, dan is het waarschijnlijk het startrelais, anders de startmotor.
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
Lijkt mij ook een startrelaisprobleem. Voordat de startmotor gaat draaien komt eerst de bendix (ook wel solenoid genaamd) in (een soort forse electromagnetische koppeling die ervoor zorgt dat de startmotor in de starterkrans grijpt), na dat ingrijpen pas gaat de startmotor draaien. Maar jij hoort niets, dus de solenoid komt niet "in". Kan m.i. bijna niet anders dan die bendix/solenoid zijn. Even wachten met die startmotor.. Vervangen van de startmotor (incl solenoid) geeft in dat geval uiteraard soulaas zoals Menno aangaf, maar alleen die solenoid vervangen (na eerst contacten, zekeringen en contactslotaansluitingen te hebben gecheckt uiteraard) lijkt me een stuk goedkoper, met hetzelfde resultaat. De solenoid is een cylindervormig ding dat bovenop de startmotor is gemonteerd. Let bij demontage op rondspringende veren >:D<
B)-
B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Vaak is dit een massaprobleem, dus een massakabel van de minpool naar de carrosserie maken en van de carrosserie naar het motorblok.
gr ed
gr ed
-
Vanochtend had ik het weer en probeerde iets nieuws.
Ik draai het contact op "start" en het is muisstil, maar hou vast, alsof ik doorstart. na enkele seconden +/- 5 gaat opeens uit het niets de startmotor draaien en slaat aan.
Ik heb nog geen klikjes actief kunnen ontdekken en weet ook eigenlijk niet zeker waar de startrelais nou zit.
De Lybra heeft een doolhof van zekeringkastjes die op verschillende plekken zitten. De standaard handleiding krijg ik wle iets te zien over railais en zekeringen, maar geen woord over de startrelais.
Ik denk dat het relais preventief vervangen ook iets makkelijker en goedkoper is als ik deze kan vinden.
Iemand een idee waar die zit bij de Lybra 2.0 SW? Ik heb de comforttronic als dat iets uit maakt.
Ik draai het contact op "start" en het is muisstil, maar hou vast, alsof ik doorstart. na enkele seconden +/- 5 gaat opeens uit het niets de startmotor draaien en slaat aan.
Ik heb nog geen klikjes actief kunnen ontdekken en weet ook eigenlijk niet zeker waar de startrelais nou zit.
De Lybra heeft een doolhof van zekeringkastjes die op verschillende plekken zitten. De standaard handleiding krijg ik wle iets te zien over railais en zekeringen, maar geen woord over de startrelais.
Ik denk dat het relais preventief vervangen ook iets makkelijker en goedkoper is als ik deze kan vinden.
Iemand een idee waar die zit bij de Lybra 2.0 SW? Ik heb de comforttronic als dat iets uit maakt.
Heb even de kosten opgezocht in de historie van mijn lybra.
Het heeft mij 92,50 euro gekost incl verzendkosten. Besteld in Nederland, geleverd in Belgie. Dit was 3 jaar geleden.
Uitwisselen van de startmotor zelf gedaan.
Deze oplossing vond ik gemakkelijk en snel...
Succes!
Het heeft mij 92,50 euro gekost incl verzendkosten. Besteld in Nederland, geleverd in Belgie. Dit was 3 jaar geleden.
Uitwisselen van de startmotor zelf gedaan.
Deze oplossing vond ik gemakkelijk en snel...
Succes!