Thesis en het nieuwe rijden

Discussie en vraagbaak over Thesis
krammer

Thesis en het nieuwe rijden

Unread post by krammer »

Ik rijd nog wel eens met een Fiat 500 met start en Stop. Bij het aanrijden op een stoplicht trap je dan de koppeling in, zet de bak in vrij, laat koppeling weer los en de motor slaat vanzelf af bij lage snelheid. Daar raak je makkelijk aan gewend. De Thesis heeft deze mooie tecniek helaas niet. Toch zou je wellicht het automatischebak mechaniek kunnen ontzien door bij het aanrijden op een stoplicht (file) deze bak alvast in neutraal te zetten en de diva rustig te laten uitrollen. Je hoeft dan bij stlstand ook niet te remmen vanwege de bakslip. Bij 'groen' zet je de bak rustig in drive en rijdt weer weg. Voordeel daarbij is dat de bak bij vaart minderen niet onnodig gaat terugschakelen (warmteontwikkeling/slijtage). Of maak ik hierdoor de bak kapot?
Ben benieuwd naar jullie mening. Hugo
lanciathema.nl

Re: Thesis en het nieuwe rijden

Unread post by lanciathema.nl »

Ik vermoed dat de bak meer slijt van het telkens weer in D zetten uit N of P. De bak is er juist voor gemaakt om in D te blijven. Dat merk je ook, de auto wil nauwelijks rollen als je de rem loslaat, dan voel je een kleine "hobbel" en pakt de versnelling op. Voor je remmen kan het wel handig zijn om naar N te gaan en je heel langzaam uit te laten rollen, dan belast je de schijven minder als je net heel erg hard geremd hebt en voorkom je kromtrekken van de schijven. Dat kan ook door tijdens de stop af en toe even naar voren te rijden (zo'n 30 cm). Voor wat betreft de warmte ontwikkeling; in D pompt de olie harder rond in de hele bak en heb je dus meer koeling dan in N.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Bogie47

Unread post by Bogie47 »

Ik geef met enige schroom toe, dat ik ook de methode hanteer om de bak in vrij te zetten als ik zie dat ik in de verte moet afremmen of stoppen. Ben daar aan gewend geraakt bij mijn laatste leaseauto (Passat DSG), die dat uit zich zelf deed om zo aan mooiere verbruikscijfers te komen. Scheelt bij onze zware Thesis in stadsverkeer of een rit met veel stoplichten/ afslagen heel wat brandstof, voor wie dat belangrijk vindt.
Ik heb mij natuurlijk ook af zitten vragen of dat schade zou kunnen aanbrengen aan de kwetsbare automaat, waardoor je wel eens met hogere onderhoudskosten geconfronteerd zou kunnen worden dan je bespaart op de brandstof. Het voelt bij mijn Thesis echter zo soepel en probleemloos aan, dat ik denk dat de bak (Thesis is van bouwjaar 2005) daar tegen kan. Wel lijkt het mij van groot belang of de automaat van de gewijzigde versie is (verbeterd kleppenblok) of van de eerste serie. Met de laatste zou ik het niet aandurven.
Maarten (NL)

Thesis 2.4 Emblema Comfortronic 2004, Grigio Botticelli
Rino

Unread post by Rino »

Hugo,

de automaat van de Thesis heeft de toevoeging van de vrij-regeling : als de auto remmend tot stilstand wordt gebracht, dan schakelt de automaat automatisch in vrij - "N" - en niet in rijden - "D". Dit gebeurt door ontkoppeling van de koppeling ondanks dat er een versnelling vooruit is ingeschakeld. Met deze regeling verdwijnt de kracht van de viskeuze stroming en worden de motorbelasting, de slip van de koppelomvormer, het brandstofverbruik en de trillingen bij stationair toerental verminderd. Pas na het intrappen van het gaspedaal worden de koppeling en vervolgens de eerste versnelling ingeschakeld en gaat de auto bewegen. Bij stilstand op een helling voorkomt de "hill-hold"-functie het weglopen doordat de regeleenheid de remmen soepel bedient met de dezelfde kracht als de kracht van de in vrij afwezige viskeuze stroming.

De rem-hulpregeling bij deceleratie - gasklep dicht, voet op het rempedaal - wordt afgeremd op de motor doordat de automaat terugschakelt naar een hoger toerental. Er wordt geen brandstof verbruikt en er is minder slijtage van de remmen.

De automaat uitschakelen door de hendel in "N" te zetten bij het aanrijden van een stoplicht en stilstaan neemt alle voordelen van boven genoemde regelingen weg.

Ik volgde al vaker een cursus behendigheidsrijden. Telkens werd me aangeraden om zoveel mogelijk op de motor af te remmen door in het geval van de Thesis de automaat zijn werk te laten doen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Groeten, Rino
krammer

Unread post by krammer »

Dank je voor je reactie. Heb je vroeger ook bij je rijlessen geleerd op de motor af te remmen, steeds een versnelling lager, het toerental liep op en -inderdaad werd dat erbij verteld- je spaarde zo je remmen. Wat ze er NIET bij vertelden dat je wel de koppelingsplaten steeds belastte en die sleten dan ook navenant. Het was/is dus kiezen voor remblokken versus koppelingsplaten. Maar goed, we hebben het hier natuurlijk over de automaat zonder droge koppelingsplaten. Bij afremmen (en in D) schatelt de automaat dus -net zoals bij de rijles van toen- dus steeds terug. Nou ben ik zeker geen automaten freak, maar mijn gevoel zegt me dat de koppelomvormer zijn werk dan moet gaan doen en frictie maakt. Om de wrijving op te wekken (immers de bak geeft tractie in een lagere versnelling en het toerental stijgt) zal hierdoor de ATF de wrijvingswarmte gaan opvangen en DUS thermisch belast worden. De ATF wordt dus plaatselijk FLINK heter en verliest dus uiteindelijk mogelijk sneller zijn basisspecificaties. Dus sneller olieswissels doen of wachten tot er zwarte drab uit je bak komt. Dat is nou net de reden waarom ik nog eens bij Gerrit een extra ATF oliekoeler wil gaan inbouwen!
Op het moment dat je bij bv het afrijden van een uitrit op de rijksweg de bak in ´N´ zet, schakelt de bak wel degelijk terug, maar doet dat dus zonder tractie, waardoor het motortoerental niet oploopt (en ook de temperatuur van de ATF niet). Daarbij wordt (zo denk ik althans) enerzijds de ATF wel even niet niet gekoeld (deze circuleert immers niet, rectie van een van de forumleden), maar anderszijds wordt wordt de olie ook niet opgewarmd doordat er geen frictie is. Wat je noemt ´neutraal´ dus.
Waar mijn oorspronkelijk vraag over ging was of het kwaad kan als je tijdens het rijden de bak in ´N´ zet. Mischien ben ik wel bezig mijn bak hierdoor te ruineren (hoewel de bak hierover geen signalen afgeeft hoor...).
Rino, je redenatie klopt dat het nieuwe rijden bij de Thesis met automatische bak geen brandstofbesparing oplevert, maar ik hoop misschien wel op een bak/ATF levensduurverlenging met het ´nieuwe rijden´. Volgen jullie hem? Hugo
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Hugo, als je zo redeneert mag je ook nooit meer heel hard gas geven, dan wordt de olie ook warmer. Hoe weet jij dat de olie FLINK warmer wordt? En wat versta je onder die stijging van tempratuur? daar moet de bak en de olie toch gewoon tegen kunnen? Ik hoorde van (een niet nader te noemen Thesis rijder) dat echt bergop en bergaf met een flinke aanhanger ook leidt tot extreem hoge temperaturen in de bak. Maar daarom zit er nu juist een temperatuur sensor in. Die waarschuwt als het teveel wordt. Bij normaal dagelijks gebruik is dat niet aan de orde. De temperaturen zullen dan nooit kritische waarden bereiken. En ja, je moet de olie gewoon elke 90 duizend km vervangen, dat is het beste.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
krammer

Unread post by krammer »

Nee, ik weet natuurlijk niet hoeveel de olie warmer wordt. Zuiver theorie. Zoals: de olie zou plaatselijk wel eens erg heet kunnen worden (inderdaad ook bij flink gas geven = veel slip). Bijvoorbeeld in de koppelomvormer. Die olie koelt door de circulatie wel weer af tot een gemiddelde temparatuur. Maar olie kan sneller in kwaliteit achteruit gaan door zware thermische belasting. De olie kan wel tegen een stootje natuurlijk. Maar de theorie van een levenslang olie-leven is allang achterhaald. Dus olie neemt in kwaliteit af. Dus zou het nieuwe rijden kunnen bijdragen om levensduur van ATF en bak te verlengen. Zomaar een theorie dus.
Rino

Unread post by Rino »

Wat ik bij de autorijlessen leerde was dit.

Brandstofverbruik bij :
1° in vrije loop laten uitbollen : motor draait stationair en verbruikt x liter/uur.
deceleratie door schakelen naar een lagere versnelling (dit doet onze automaat automatisch) : brandstoftoevoer wordt afgesloten dus verbruik = nada.

Slijtage remmen bij :
1° ja
2° beperkend
bij stilstaan na stoppen in "D" staat de bak vrij en worden de remmen bij al dan niet ingetrapt rempedaal niet belast.

Bijkomend voordeel bij punt 2 is dat de motor enkel lucht aanzuigt en dus bijkomend de motor koelt.

Je hebt vast wel eens een Franse col afgereden. Maakt niet uit met welke auto maar als je dat deed met de bak in vrij en stationair draaiende motor dan had je in het beste geval last van wat fading of gingen de remmen in de fik.
Rino

Unread post by Rino »

Ben ik helemaal mee eens. De kwaliteit van de olie is het belangrijkste punt. Mijn bak heeft inmiddels 470K km - enkel het kleppenhuis werd 200K km geleden vervangen - en ik liet de bak altijd zijn werk doen. Hij loopt nog steeds geweldig (dit klop ik af). In neutraal een stoplicht naderen is nooit aan de orde geweest al is het maar omdat mijn oma zo auto reed.
Heel belangrijk voor de automaat, geldt voor de motor ook, is na een koud-start heel voorzichtig rijden zodat de motor- en de bakolie langzaam op bedrijfstemperatuur kan komen. Opwarmen is uitzetten en dan krijgt koude smeerolie niet voldoende kansen om overal te smeren. Moderne oliën voor moderne auto's - daar reken ik onze Thesis bij - hebben allerhande additieven om dit te verhelpen. Bovendien verminderen ze de onderhoudsintervallen. Ik blijf hierin eigenwijs : vaker motorolie en ATF vervangen dan door de fabrikant aangegeven en eerst goed opwarmen voor je het paard de zweep laat zien.
nadjaji

Unread post by nadjaji »

Wat ik zelf vaak doe is hem in de sequentieel in de hoogste versnelling gooien. Hij schakelt dan vanzelf terug, er is geringe afremming op de motor en verbruik is dicht bij nul. Daarna niet vergeten om hem weer in zijn automaat te gooien, anders draai je wel hele hoge toeren bij het optrekken :-)

Ik haal overigens met mijn 2.4 Diesel van 2008 een verbruik van 1 op 20 op de snelweg (Frankrijk) en 1 op 12 in de stad, / platteland. Nadja
Thesis 2.4 Multijet 220HP chiptuned - 2008
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”