Bose systeem

Discussie en vraagbaak over Lybra
hanzie68

Bose systeem

Unread post by hanzie68 »

Hier zijn we dan weer met een vraag. Ik heb een bose versterker met subwoofer gekocht. Deze wilde ik graag aansluiten. Maar helaas geen kabelboom rechts achter te zien. Weet iemand of deze er standaard in ligt? En zo ja waar is ie dan verstopt? Of is deze kabelboom ergens los te koop? Wie kan mij hierop een antwoord geven.

Groetjes,

Hans
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
spider2000

Re: Bose systeem

Unread post by spider2000 »

Beste Hans,
Kan het niet met zekerheid zeggen maar de ervaring die ik had met m'n eerste Lybra SW 1.9 jtd, sept. 1999, was dat als de opties niet bij nieuwe aanschaf zijn ingebouwd het later niet meer te realiseren is.
Ik had, om zuinig te zijn, geen mistlampen erbij besteld doe ik later wel, jammer toen ik het wilde geen losse stekkers achter de bumper en knopje op middenconsole is fake. Dus moet alles buitenom met aparte schakelaar, toen was voor mij de lol eraf de Bose aansluiting heb ik niet de moeite voor genomen. Bij tweede en inmiddels 3e Lybra alles erop vanaf nieuw. let wel m'n eerste Lybra was van de eerste serie, of men later wel de voorbereidingen heeft gedaan weet ik niet.
Groeten Sider2000
hanzie68

Dank je voor je duidelijke antwoord Sider. Dan moet ik de versterker maar eens open schroeven en kijken of ik hem op de een of andere manier aangesloten kan krijgen. Ik heb immers in een grijs verleden MTS elektrotechniek/elektronica gedaan. Dat wordt de oude boeken weer uit de kast halen. Mocht het lukken, dan post ik de handleiding met wat foto's.

Groetjes, Hans
AndrewL

Unread post by AndrewL »

De Bose versterker kan uitsluitend aan een speciaal daarvoor ontworpen radio aangesloten worden, aan een normale radio komt er geen kik uit. Omgekeerd kan een standaard booster niet aan een radio die voor de Bose ontworpen is, die wordt dan totaal overstuurd of opgeblazen. Er is een gigantisch verschil in signaal niveau!!! Het ingangssignaal voor de Bose is dacht ik ongeveer 4x zo hoog als bij een standaard booster.
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) rood
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) donkerblauw
Lancia Lybra SW 1.8 LX (2000) zwart, ter ziele
hanzie68

Andrew, dank je voor je bericht, zover ik weet registreert de radio of er een bose versterker aanhangt. Een uitgang opblazen is over het algemeen moeilijk, daar de stroom die in de versterker gaat laag blijft. Ik denk in ieder geval dat ik een standaard versterker koop, en die aansluit. Scheelt in ieder geval een hoop uitzoekwerk.
dickh

Unread post by dickh »

Van mijn "nieuwe" Lybra met Bose handel doen beide voorkanalen het niet, alle herrie komt uit de achterspeakers. Iemand enig idee waar ik het best eerst even kan kijken?
De standaard radio (die een prima geluid gaf overigens) van mijn vorige Lybra was pritty straight forward qua opzet, maar hoe die Bose handel in elkaar steekt, geen idee.
In de koffer van de SW zit rechts achter een klep een eng bouwwerk met een subwoofer, is dat ook de versterker voor alle speakers? Wie weet hoe die boel is geschakeld? Zitten er ergens zekeringen om te checken misschien? Ik heb er helemaal nog niet naar gekeken, dus ben compleet blanco. Koffie op de eerstvolgende bijeenkomst voor het beste idee!

Thanks!

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
de Wit

Unread post by de Wit »

Uiteraard heb je in de ICS al bij de fader instellingen gekeken? Als dat niet het probleem oplost, connectoren controleren, allicht een kabelboompje niet goed achterin de ICS aangeduwd? En anders wordt het meten. Gelukkig zijn de speakers in de voorportieren makkelijk bereikbaar, frontjes uit de deur wippen met een vlakke schroevedraaier en met een kruiskopschroevedraaier de speaker losdraaien en voorzichtig naar je toe uit de deur kantelen. Je hebt ongeveer 5 centimeter speling in de kabel .
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
dickh

Unread post by dickh »

Ja hallo, ben niet helemaal van yesterday, die instellingen kan ik vanuit m'n fraaie bruinlederen leunstoelen bekijken dus dat is al lang geregeld;) Juist daardoor kwam ik erachter dat de voorhandel het helemaal niet deed (en dat die Bose niet zo'n venijnig scherp geluid maakt als waar wel eens over wordt geklaagd - kwestie van goed instellen van loudness vs. toonregeling). Maar dat terzijde. Jouw advies is dus frontjes wippen en schroeven. Tja, ik hoopte dat iemand zei "O jaahh dat is waarschijnlijk medit of medat". OK, ik ga sleutelen en op onderzoek.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
de Wit

Unread post by de Wit »

Succes Dick, vaak is het "alleen maar" een gecorrodeerde aansluiting in mijn ervaring. Zeker als de raammechanieken al eens gerepareerd zijn, die folie sluit dan vaak niet meer goed af :-(
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Copper007

Unread post by Copper007 »

Ben bang dat ik dat tegen moet spreken..... heb de ICS vervangen door een Pioneer F900 BT en dat gaat perfect. Wel even weten hoe of wat... en er komt gewoon geluid uit dus... en beter / zuiverder dan de ICS ook!!

Heb dus een goeie ICS (standaard) over en een wisselaar... alleen tussenkabel zelf ergens vandaan halen. Mag zo afgehaald worden (pakje peuken of zo :P)

EDIT:

Is voor Croma!
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”