CVJ CV joint aandrijfas Fulvia monteren koppel moeren/bouten

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
FulviaTom

CVJ CV joint aandrijfas Fulvia monteren koppel moeren/bouten

Unread post by FulviaTom »

Goedenavond,

Aangezien er nu helaas geen Lancia's meer in Nederland verkocht worden wil ik toch proberen onze op de weg te houden!

Ik heb de stofkappen van mijn aandrijf as vervangen door een moderne universele set en de keerring vernieuwd en moet nu de M8 inbus bouten weer vast zetten waarmee de CV joint aan de v-bak flens zit; met welk moment?
In de Data Technici vond ik 5mkg (DT04/0010) wat dus ongeveer 50NM is. (5*9,8=49nm) Dat lijkt me rijkelijk veel aangezien in de tabellen 40/45nm voor een 12.9 bout wordt aangegeven en 35nm voor een 10.9 bout. (droog monteren zonder borgmiddel toch en alles brandschoon aangezien het klemmen de verbinding verzorgd?)

Voor de buitenste hub moer (3 tanden) VOOR 27-33mkg. (294nm of 216ft-lb)
Voor de handrem moer ACHTER(3tanden) 18-20mkg. (185nm of 136ft-lb)
(gevonden in de DT08/0010)

Deze waardes lijken me ook aan de hoge kant, of klopt dit wel? Moest het in ieder geval met een meter buis en best wat kracht los krijgen.
Nog verdere instructies/ervaring met weer vast zetten? (op de voetrem zetten, of wiel erop en dan van de krik af? Wat is het beste?)

Alvast bedankt voor het meedenken, als bijlage nog wat foto’s hoe het e.a. eruit zag/ziet voor de geïnteresseerden.

Groet, Tom
Attachments
cv3.jpg
cv3.jpg (151.33 KiB) Viewed 981 times
cv2.jpg
cv2.jpg (194.46 KiB) Viewed 981 times
cvj.jpg
cvj.jpg (189.76 KiB) Viewed 981 times
FulviaTom

Foto Handrem achter

Zie bijlage, paste niet in het eerste bericht.
Attachments
cv4.jpg
cv4.jpg (185.14 KiB) Viewed 981 times
lucasgeheniau

Re: CVJ CV joint aandrijfas Fulvia monteren koppel moeren/bouten

Unread post by lucasgeheniau »

Een van mijn broers heeft bij een 2000 Coupe (laatste Flavia) een losgeslagen homokineet gehad, dat was geen prettige ervaring.
Ik adviseer je dus om de voorgeschreven waardes te hanteren.

Voor de centrale moeren geldt hetzelfde, gewoon volgens het boek vastzetten. Een grote regelbare luchtsleutel is het beste voor de job.(en voor de dure speciale dopsleutel)
In de documentatie van de luchtsleutel kun je de koppels vinden bij de gekozen instelling.
bart

Unread post by bart »

Als je beschikking hebt over een draaibank dan is er geen excuus om de benodigde sleutels niet gewoon zelf te maken van een grote (3/4) dop. Dop koop je voor 1 euro op de Duitse ebay of, als je weinig tijd hebt, voor een paar tientjes bij een gereedschapzaak. De zwarte doppen voor luchtsleutels werken het fijnste. En dan gewoon het 6-kant eruit draaien tot je een ring hebt met de juiste maat. Zorgvuldig aftekenen, zagen met een nieuw blaadje en een uurtje vijlen, en je hebt je eigen speciaalgereedschap. Met een freesbank en draaitafeltje wordt het nog mooier, maar vijlen lukt ook prima. In in de loop der jaren bouw je een aardig setje op.
Probeer in ieder geval niet om die ringmoeren te monteren zonder een dergelijke sleutel!
Met een 3/4 ratel of stang en een meter pijp kan je de moeren heel beheerst monteren en ook weer loskrijgen.
Overigens op de foto ook het hulpstukje om lagers in/uit te persen. Staal aan 1 kant, kunststof aan de andere kant, met een tapbout erdoor. Geschikt voor fulvia, flavia en gamma voorwiellagers (die zijn nog een slagje groter dan flavia/fulvia).

Bart
Attachments
doppen.jpg
doppen.jpg (191.49 KiB) Viewed 982 times
Frans Weersing

Unread post by Frans Weersing »

Dag Bart,

Leuke foto, die bak met sleutels. Alleen het beeld zoals je beschrijft is mij nog niet helemaal duidelijk. Zou je, als het niet teveel moeite is een aantal foto's kunnen maken van zo'n sleutel, zodat ik een beter idee krijg om zo'n ding zelf eens te fabriceren, idem hulpstuk lager in/uit persen.

Met vriendelijke groet,

Frans Weersing
FulviaTom

foto sleutel voor Origineel

Hier een foto van de mijne welke ik gewoon gekocht heb.

Groet,, Tom
Attachments
sleutel fulvia voor.jpg
sleutel fulvia voor.jpg (108.04 KiB) Viewed 982 times
FulviaTom

Hoi Bart,

De correcte sleutels heb ik gewoon hoor, (gekocht bij Michiel Grol, Groco BV, Sliedrecht of bij Martin willems te koop) Dat is het probleem niet.

De vraag is; Kloppen de waardes in de data technici en zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken met het vast zetten? (op voetrem of op band zetten?)

Alvast bedankt,

Groet, Tom
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Hallo Tom,

Ik heb DT 04/0010 er ook nog eens op nageslagen en voor de zwarte bouten geven ze inderdaad 5 kgm
Het blad is op dit punt gewijzigd met dit punt (2) op 22/2/1974, zie de kantlijn
Als je in het onderdelenboek kijkt, (Tavola 50A van 1970) en je zoekt in de tabel onder nr23 van die bouten dan vind je inderdaad een opmerking dat er twee sorten bouten in omloop zijn geweest.
In het onderdelen boek wordt aangegeven dat je de bouten tot een bepaald chassisnr (de gele?) moet vervangen door een nieuwe set (de zwarte?)

Maar wellicht had je dit zelf ook al uitgevorkt

Bert
Attachments
fulvia dt 04-0010.jpg
fulvia dt 04-0010.jpg (108.66 KiB) Viewed 981 times
bart

Unread post by bart »

Meestal lukt het niet om de moeren los te krijgen door alleen op de rem te trappen of de handrem te gebruiken. Ik heb een stuk stalen strip wat ik met 2 wielbouten vastzet op de naaf. Lekker zwaar, 60x10 of zo, en een kleine meter lang. Die strip rust dan tegen de grond en blokkeert zo het wiel. Met de sleutel, die je inderdaad gelukkig ook nog nieuw kan kopen (maar zelf maken geeft veel meer voldoening en zo moeilijk is het niet), en een stuk pijp van een meter moet het lukken om hem los te krijgen. Soms, als de moer echt heel vast zit, help het om de sleutel met een grote lijmtang stevig tegen de moet aan te trekken, zodat hij er niet uitschiet en/of de tandjes afbreken.

Naafmoeren moeten heeeel vast. En de imbusbouten van de binnenste homokineet ook flink strak aantrekken. Zelf heb ik die met een imbussleuteltje en een stukje buis nagetrokken; mijn momentsleutel past daar niet op.

Noot: gebruik originele sluitringetjes en geen nieuwe sluitringen! De nieuwe sluitringen die je overal kan kopen zijn te zacht en (volgens de fabory katalogus) slechts geschikt voor bouten 4.6. Er zijn wel ringen voor 12.9 schroeven, maar die zijn veel dikker en groter en passen niet. Probeer alle originele sluitringetjes te bewaren, want die zijn echt veel beter dan wat er nu op de markt is. Als iemand een bron weet om normale sluitringen te vinden voor 8.8 of hoger dan hou ik me aanbevolen!
FulviaTom

Adres voor afdichting schroefdraad aandrijfas

Hallo,

Ik heb het volgende adres in NL gevonden om de olie lekkage langs de schroefdraad op te lossen volgens Andreas idee. Zie hier thread

Denken jullie dat deze ringen geschikt zijn?
http://www.metaalreus.nl/index.php?cPat ... 3d65d748ac

Groet, Tom
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”