Op de bijgevoegde foto staat een elektrische kachelkraan van de Ford Ka. Dat is nog al een ding.
Weet iemand of er ergens een wat praktischer (kleinere) elektrische kachelkraan te koop is. Moet werken op 12V.
De reden dat ik naar een elektrische kachelkraan zoek is om nu eindelijk is een goede oplossing te krijgen voor de 2e serie kachelkraan.
1. de op de originele kraan gelijkende imitatiekranen die je nu kunt kopen gaan allemaal erg stroef. Daardoor gaat de bedieningskabel die aan het bovenste hendeltje van de kachelbediening zit steeds krom
2. de originele kraantjes en de imitatie dingen gaan maar beperkt mee. Na een jaar of 5 gaan ze of lekken of ze sluiten niet meer of beide.
Het idee is om bij de bedieningshendel een microswitch te monteren die dan een elektrische kachelkraan bedient. De kraan zelf kan dan ergens onder de motorkap worden geplaatst.
2e serie kachelkraan
2e serie kachelkraan
- Attachments
-
- kachelkraan-ford-ka.jpg (165.67 KiB) Viewed 511 times
-
Re: 2e serie kachelkraan
Op zich geen raar idee,maar bijna zeker werkt deze met een duty-cycle.(zeker met clima control en dan ook op 5V)
Ken deze kraan uit Ford gerelateerde merken( jaguar) en dan zijn ze nog wel eens stuk.
Door warmte en afkoeling,gaat het huis nogal eens vervormen.
Met een micro switch wil je dus eigenlijk een kraan open of dicht zetten?
Waarom niet een elektrisch bedienbaar kraantje uit een witgoed artikel?
super simpel en ook wel op lagere spanningen te krijgen.
vaak ook de zelfde waterslang maten.
ken ze met een spoeltje erop dat gelijkend is als die van een ouderwets gasrelais,en die spoeltjes kun je er vaak eenvoudig afhalen.
misschien eens kijken bij een witgoed onderdelen zaak?
het is maar een idee.
Diverse waterpomp keerringen schijnen mijn kant op te komen voor pas en meetwerk ( dit ter info)
gr.
bert
Ken deze kraan uit Ford gerelateerde merken( jaguar) en dan zijn ze nog wel eens stuk.
Door warmte en afkoeling,gaat het huis nogal eens vervormen.
Met een micro switch wil je dus eigenlijk een kraan open of dicht zetten?
Waarom niet een elektrisch bedienbaar kraantje uit een witgoed artikel?
super simpel en ook wel op lagere spanningen te krijgen.
vaak ook de zelfde waterslang maten.
ken ze met een spoeltje erop dat gelijkend is als die van een ouderwets gasrelais,en die spoeltjes kun je er vaak eenvoudig afhalen.
misschien eens kijken bij een witgoed onderdelen zaak?
het is maar een idee.
Diverse waterpomp keerringen schijnen mijn kant op te komen voor pas en meetwerk ( dit ter info)
gr.
bert
.
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
-
http://nl.aliexpress.com/w/wholesale-wa ... oid/2.html
staat hier iets bij,of zoek je totaal iets anders?
bert
staat hier iets bij,of zoek je totaal iets anders?
bert
- Attachments
-
- waterklep 12v.jpg (59.57 KiB) Viewed 511 times
-
In het kader van vroeger was alles beter had ik op mijn Saabs 99 een thermostatisch geregelde kraan met afstandsvoeler. Die gingen wel eens bij anderen kapot maar bij mij zijn ze altijd heel gebleven. Het systeem was simpel: de temperatuur werd geregeld door de water hoeveelheid naar de kachelradiator te smoren afhankelijk van de temperatuur in de auto. Kon je gewoon zomer en winter op dezelfde stand laten staan en het was altijd goed. Op de een of andere manier moet dat tegenwoordig met kleppen in het luchtsysteem waardoor je tijdens iedere rit weer wat te doen hebt.
Voor dit probleem kun je volgens mij 2 kanten op: met een open-dicht afsluiter of met een geregelde. Een open dicht kun je gewoon bij een LPG inbouwstation halen. Koelvloeistof heeft hier geen enkele invloed op.
Wil je thermostatisch of regelbaar dan zou je kunnen overwegen om er een klep uit de woning radiatoren tussen te bouwen. Die zijn verkrijgbaar met afstandsvoelers zodat je er eigenlijk nauwelijks iets aan hoeft te regelen tijdens de rit. Voor het geval het echt mooi moet kun je ze ook nog krijgen met afstandsvoeler en afstandsknop. Zie de link hieronder. Ik weet niet of de bediening van de knop met een binnen-buiten kabel gaat of op een andere wijze. Als het de binnen-buiten kabel is kun je hem gewoon op de schuif van de verwarming maken en zie je niets van de installatie. Geeft heel veel comfort. Even googlen op het merk geeft overigens ook webwinkels waar dit verkrijgbaar is.
groet,
Walter
https://www.econosto.nl/producten/radia ... 468/128935
Voor dit probleem kun je volgens mij 2 kanten op: met een open-dicht afsluiter of met een geregelde. Een open dicht kun je gewoon bij een LPG inbouwstation halen. Koelvloeistof heeft hier geen enkele invloed op.
Wil je thermostatisch of regelbaar dan zou je kunnen overwegen om er een klep uit de woning radiatoren tussen te bouwen. Die zijn verkrijgbaar met afstandsvoelers zodat je er eigenlijk nauwelijks iets aan hoeft te regelen tijdens de rit. Voor het geval het echt mooi moet kun je ze ook nog krijgen met afstandsvoeler en afstandsknop. Zie de link hieronder. Ik weet niet of de bediening van de knop met een binnen-buiten kabel gaat of op een andere wijze. Als het de binnen-buiten kabel is kun je hem gewoon op de schuif van de verwarming maken en zie je niets van de installatie. Geeft heel veel comfort. Even googlen op het merk geeft overigens ook webwinkels waar dit verkrijgbaar is.
groet,
Walter
https://www.econosto.nl/producten/radia ... 468/128935
Lijkt een briljant ding, Ik ben een beetje achterdochtig vanwege de lage prijs en het land van herkomst. Ik leg het eens in de week. Er een keer een paar laten komen kan ook de kop niet kosten.
Bij het zoeken op LPG inbouw kwam ik Peter Mink tegen hier in Breda. Die was jaren 80 en 90 chef werkplaats bij de Lancia dealer hier. Die afsluiters hebben een doorlaat van 6mm. Dat is te krap. Hij wist niet of er grotere zijn. Hij dacht van niet.
Ben al bellende bij iemand uitgekomen die een leuke oplossing voorstelt. Ik moet er nog naar toe. Die heeft een afsluiter die werkt op vacuum en een elektrisch bediende klep voor in het vacuumslangetje. Even wennen aan het idee. Het zou briljant kunnen zijn. De waterafsluiter is klein en kun je overal monteren. Het vacuum klepje trekt weinig stroom en kun je ook overal monteren.
Die geregelde kranen is in deze situatie te veel van het goede. Ik ben met de auto bezig van iemand anders en die wil alles liefst zo veel mogelijk origineel houden. Daar ben ik in de regel voor.
In het laatste jaar heb ik twee keer zo'n kraantje vervangen door imitatie. Bij de een was de binnenkabel van de bediening al weer krom voordat hij de straat uit was en bij de ander voordat hij thuis was (dat is dan wel bij Dublin). Dan komt er een keer een moment dat je wat anders moet bedenken. Overmacht zogezegd.
Ben al bellende bij iemand uitgekomen die een leuke oplossing voorstelt. Ik moet er nog naar toe. Die heeft een afsluiter die werkt op vacuum en een elektrisch bediende klep voor in het vacuumslangetje. Even wennen aan het idee. Het zou briljant kunnen zijn. De waterafsluiter is klein en kun je overal monteren. Het vacuum klepje trekt weinig stroom en kun je ook overal monteren.
Die geregelde kranen is in deze situatie te veel van het goede. Ik ben met de auto bezig van iemand anders en die wil alles liefst zo veel mogelijk origineel houden. Daar ben ik in de regel voor.
In het laatste jaar heb ik twee keer zo'n kraantje vervangen door imitatie. Bij de een was de binnenkabel van de bediening al weer krom voordat hij de straat uit was en bij de ander voordat hij thuis was (dat is dan wel bij Dublin). Dan komt er een keer een moment dat je wat anders moet bedenken. Overmacht zogezegd.
-
Een radiator thermostaat lijkt me een hele goede oplossing, die moet onder het dashboard goed weg te werken zijn.