Exitus

Discussie en vraagbaak over Lybra
AndrewL

Exitus

Unread post by AndrewL »

52000 km na de laatste distributie wisseling (door de verkoper) heeft mijn 1.8 Lybra het begeven. Nadat de lijkwagen van de ANWB haar thuis bezorgd had, heb ik autopsie gepleegd.
Getande riemen van balansassen en nokkenassen tot op de draad toe versleten. Alle spanrollen en steunrollen versleten. De krukaspoelie had ongeveer 10 tanden van de riem afgeveegd. Gevolg:
In ieder geval 8 kromme uitlaatkleppen, inlaatzijde weet ik niet, ik heb het onderzoek afgebroken. Mij bekruipt het gevoel dat de wisseling van de distributie alleen maar in het onderhoudsboekje en op de sticker onder de motorkap heeft plaatsgevonden.
In Nederland is de rechtspositie zo zwak geregeld, dat verhaal halen echter vrijwel onmogelijk is.
NAP: deelname is vrijwillig, alleen km-standen zijn in te zien.
Standpunt Bovag: de koop is meer dan 6 maanden geleden.
Op zich juist, maar niemand maakt tussentijds de distributie open om te kijken of het er nog leuk uitziet!

Er gaat dus weer een Lybra (met alles werkend, navigatie, airco, el. ramen, nieuwe uitlaat en stabilisatorrubbers) naar de sloop.
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) rood
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) donkerblauw
Lancia Lybra SW 1.8 LX (2000) zwart, ter ziele
koen_

Re: Exitus

Unread post by koen_ »

Dat is balen :S ...

Lijkt me inderdaad vrij onwaarschijnlijk dat dit na 52.000 km al kan, was er geen geblokkeerde spanrol of iets dergelijks ??
... maar bewijs zoiets maar eens ...
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
KaLybra

Unread post by KaLybra »

R.I.P.
Inderdaad heel naar. Heb pasgeleden hetzelfde meegemaakt met een Kappa 3.0V6, ook na nog geen 50000 km. En de motor liep daarvoor als een zonnetje. Zijn er meer van dit soort klachten bekend?
AndrewL

Unread post by AndrewL »

span- en steunrollen waren eveneens versleten. (zeer veel speling). Een geblokkeerde mag niet de oorzaak zijn, want met de riem worden ook de span- en steunrollen vernieuwd (en als je verstandig bent ook de waterpomp)
AndrewL

Unread post by AndrewL »

Er zijn geen symptomen vooraf: hij doet het tot hij het niet meer doet. Er zijn veel van dit soort klachten bekend, is mij gebleken tijdens een gesprek met een jurist van de ANWB. Mijns inziens oorzaak fraude want de service intervallen zijn met een ruime veilige marge genomen.
Tijdens mijn speurtocht naar een vervangende auto stootte ik op een exemplaar waar de distributie dringend vervangen moest worden. Toen ik de dealer erop wees, dat gelet op het achterstallig onderhoud de prijs veel te hoog was keek hij zeer bedenkelijk. Twee dagen later stond de auto geadverteerd met nieuwe distributie voor exact dezelfde prijs. € 1000 werk cadeau????
Stupendo

Unread post by Stupendo »

Ik dacht dat Lancia nog steeds een levensduur van 120.000 km of drie jaar gaf voor de distributieriem. Die drie jaar zal ongetwijfeld zijn in verband met uitdroging van het rubber, zeker als de motor langere tijd niet draait. In het geval van uitdroging kam ik mij goed voorstellen dat de tanden op een gegeven moment afbreken als luciferhoutjes.

Als de verkoper (of belazerd door zijn garage) gelogen heeft over de datum van distributiewissel zou je zomaar de termijn van drie jaar hebben kunnen overschrijden. Aan de andere kant: het materiaal zou allemaal wel eens veel minder lang mee kunnen gaan dan wordt gedacht. Ook vraag ik mij wel eens af of er geen inferieure kloonmaterialen worden gebruikt door de garageboertjes. Voor veel mensen draait het leven immers maar om één ding: geld verdienen.

Op alfaforum heb ik al eens een uiteenzetting gegeven hoe dit soort gevallen juridisch in elkaar steekt (ik ben ex-advocaat). Het komt er in het kort op neer dat de rechtsgang te duur is in combinatie met een bewijsprobleem. Ergo: neem je financiele verlies en ga bij het volgende exemplaar er van uit dat al het onderhoud niet uitgevoerd is.
Reinier666

Unread post by Reinier666 »

Das mooi balen.

Mijn distrubutieriem/set met waterpomp enz. Zijn vervangen met aanschaf auto paar maanden terug, maar hopen dat het wel , en degelijk met orginele materialen is uitgevoerd......
Kan ik dat als leek zelf controleren?
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
koen_

Unread post by koen_ »

Ik dacht dat Lancia nog steeds een levensduur van 120.000 km of drie jaar gaf voor de distributieriem. Die drie jaar zal ongetwijfeld zijn in verband met uitdroging van het rubber, zeker als de motor langere tijd niet draait
oorspronkelijk was het 120.000 km of 6 jaar, dat is later, in elk geval in NL, door Lancia aangepast in 60.000 km of 3 jaar ( voor de benzinemotoren )
... er bleken er te veel voortijdig te breken, naar het schijnt vooral hier door het koude klimaat en veel file-rijden

gezien de regelmaat waarmee er een "fataal incident" gemeld wordt lijkt het aanbevelenswaardig om van die termijn niet teveel af te wijken

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
AndrewL

Unread post by AndrewL »

Mijn vorige auto (BMW318i) had een service interval van 40.000 km. Ik heb de riem 9x vervangen en de auto rijdt nog steeds met meer dan 400.000 km op de teller. Binnen de opgegeven service interval mag iets niet kapot gaan.

Ik heb 20 jaar met benzinemotoren gevlogen. Als een motor stopt door defecte service delen volgt onmiddellijk een onderzoek (en blijkt vrijwel altijd nalatigheid of bedrog, met alle gevolgen voor het onderhoudsbedrijf). Het leidt meestal tot het intrekken van de vergunning en het einde van het bedrijf. In die 20 jaar is mijn motor nooit gestopt!

In Duitsland gaat het in de automobiel wereld niet veel anders. Je vraagt een Gutachten van de TÜV, een rapport aan de Handwerkskammer en de garage draait meestal heel snel bij. Als de Meister zijn Meisterbrief verliest kan hij al zijn personeel ontslaan en als eenmanszaak verder gaan.

Het is niet voor niets dat de duitse Handwerksbetriebe veel professioneler werken als de Nederlandse.
M82

Unread post by M82 »

Toen ik mijn ex-lybra kocht, zag ik meteen dat riem vervangen moest worden, niet door km-stand (want kon nog 25dkm+ gereden worden), maar door overschrijden van tijdslimiet van 3 jaar.. dus onderdelen besteld via internet en alles laten vervangen (incl waterpomp) toen liet me man van garage oude dist.riem zien, die was nog ongeveer op de helft van zijn leven.. dus niet slecht maar ik zou sowieso niet risico lopen voor paar honderd euro en mijn gevoel over autobedrijven zegt dat de meesten niks doen aan grote onderhoud van auto's die ze verkopen... want zoals de meesten van ons hebben gezien als je komt met je eigen auto voor inruil.. auto werd vooral met de oog rondom bekeken en of motor goed loopt.. dus ik vermoed dat garages auto's dan direct zo te koop zetten.. en meeste mensen ruilen hun auto in als er grote kosten in aanloop zijn of een defect aan auto is.. dus het lijkt een vicieuze cirkel van oplichting waarbij autohandelaren belangrijkste schakel lijken.. maar mijn mening is dat die eigenlijk alleen maar als een schakel dienen.. eerlijkheid begint bij ons zelf en zo loopt de cirkel af.. (niet bedoelt tegen topicstarter, maar in algemeen)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”