Lekkage...

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma

Lekkage...

Unread post by Peter Coolsma »

Wegens een 10-daagse afwezigheid van mijn Clio uit het straatbeeld (die was ook lek, maar dan de radiateur) moest ik een tijdje met m'n coupe'tje Emeralda forenzen. Behalve de dagen dat het niet regende, dat waren er twee, da's dan 39 km. per dag fietsen - ook goed, maar echt niet in de zeikregen. Nu blijkt dat de Fulvia zo lek is als een mandje (interieur). Had dat een keer eerder meegemaakt na een verregende nacht in Zwitserland, jaren geleden; plas water op de rubber mat onder de bestuurdersstoel. Na de wolkbreuk van vanmiddag (coupe'tje dus op het parkeerterrein bij mijn werk) vreesde ik het zelfde te zien. En ja hoor. Het bleef zelfs een tijdje nalekken tijdens het rijden, en ik heb nu gezien dat het water tussen de twee rubber strips op de foto van het linkerraam, doorkomt. Dus tussen de strip die aan de hemelbekleding grenst, en de strip waar de ruit tegen aan zit, door. Ik had de ruit nog (van buiten af dus) goed tegen het rubber aangeduwd van tevoren, maar dat is het dus volgens mij niet. Raamrubbers zijn plm. 9 jaar oud, maar de auto staat altijd binnen en ze zijn daardoor nog mooi soepel.

Ik vermoed dat het water van buitenaf tussen de stalen dakstrip en het plaatwerk doorsijpelt, close-up toont wat ik bedoel. De zichtbare vochtplekken in de hemel zijn trouwens heel oud, zaten er tien jaar geleden ook al. Komen er ook niet zomaar natuurlijk...!

Is mijn theorie een idee? In dat geval is het een kwestie van (liefst transparante) kit tussen dakstrip en plaatwerk smeren. Is maar even een wild idee. Het gaat ook best om serieuze hoeveelheden water, ook aan de rechterkant was het nat (iets minder). Op de foto's (in de garage thuis) heb ik alles al drooggeveegd, maar de stoelen en achterbank zaten ook onder de spetters toen ik de auto aan het eind van de middag opendeed.

Hoor graag suggesties! Dank,

Peter
Attachments
dscn0433 (large).jpg
dscn0433 (large).jpg (70.25 KiB) Viewed 388 times
dscn0428 (large).jpg
dscn0428 (large).jpg (77.12 KiB) Viewed 388 times
dscn0425 (large).jpg
dscn0425 (large).jpg (103.08 KiB) Viewed 388 times
dscn0424 (large).jpg
dscn0424 (large).jpg (62.45 KiB) Viewed 388 times
Stefan Elshout

Re: Lekkage...

Unread post by Stefan Elshout »

Een Fulvia opbouwen zodat alles perfect mooi past en alle naadjes aansluiten is 1, het daarna ook nog eens goed waterdicht krijgen is een factor 10 van het werk. Het heeft mij ooit bijna een maand gekost om alles zo af te stellen dat en alles netjes sloot, en alle naden netjes recht zaten en alles totaal waterdicht was. Een millimeter stellen, weer de deurpanelen eraf, weer het slotmechanisme iets verstellen en de deurscharnieren, tuinslang erop en dat ongeveer 100 keer en het wordt een keer waterdicht. Bij mij was het dus een kwestie van stellen, stellen en stellen tot je er wanhopig van wordt maar uiteindelijk was het toch altijd lekkage rond of langs de rubbers.
De strips rond de watergoot waren bij mij wel erop vast gekit met carosseriekit, iets waar ik later ontzettende spijt van heb gehad want ze waren er niet meer heel vanaf te krijgen.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Het lijkt er inderdaad op dat het water achter de strip(s) door gaat.

Er zitten twee strips op elkaar. Eerst de grote die ook vorm geeft aan de dakgoot. Die zit op de carrosserie met een paar parkertjes van 2,2. Daarop zit de tweede strip met een hele rits parkertjes van 2,7. In die tweede strip zit dat grote rubber geklemd.

Tussen de grote strip en de carrosserie hoort kit te zitten. Tussen de kleine strip en de grote strip hoort kit te zitten. Zit de kit er niet dan loopt het water zo naar binnen. Ervaringskwestie. Zo'n 15 jaar geleden heb ik die strips bij mijn rode coupe terug gezet zonder kit omdat ze ellendig los te krijgen waren met die kit. Dat heb ik geweten.

Ik ben Elena, m'n donkerblauwe coupe (coupe? Zeg maar gatenkaas) aan het restaureren. Een paar dagen geleden die strips er af gehaald. Heet maken met de turboföhn (verfstripper) en dan gaat het wel.

De originele kit is grijs. Die kit bestaat nog steeds. Het is belangrijk om kit te nemen die enkel afdicht en absoluut geen lijmende eigenschappen heeft.

Mij lijkt dat de enig juiste oplossing is de strips verwijderen. Alles goed schoonmaken. Eventuele roestschade behandelen. Een KLUS met hoofdletters.

Die parkertjes er uit draaien kan een flinke uitdaging zijn. Zorg voor goede en goed passende kruiskop schroevendraaiers. Zet de schroevendraaier op de kop en geef een paar flinke klappen met een 1kg vuisthamer op de schroevendraaier voordat je begint te draaien.
Peter Coolsma

Dank zover! Tja, het zijn wel de klusmaanden natuurlijk, dat scheelt weer. Hoe lang/vaak er door de vorige eigenaar mee is gereden in de regen weet ik niet, wanneer de strips er ooit af geweest zijn weet ik ook niet. Kan dus van alles tevoorschijn komen. Die vieze vlekken in de hemel zitten er niet voor niets. Oud, Italiaans (maar dat is universeel natuurlijk), water, geen goede afdichtingen/afvoer, en plaatwerk. Yep.

Zal de tip ter harte nemen wat betreft die parkertjes.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Nou, niet zo uithalen tegen Lancia. Ze doen wel eens rare dingen maar lekkage langs die dakrand heb ik nog niet eerder gezien. Behalve dan bij die coupe van mij waar ik ze terug had gezet zonder kit.
Peter Coolsma

Sorry hoor. ;)

Ik ga snel 's kijken.
Peter Coolsma

Zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik zie nergens schroefjes zitten aan de onderkant van die dakgoot. Wat doe/zie ik niet goed...?
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Misschien zit onder rubber !,ze zijn zeer klein..
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Klopt Rubber moet er eerst af. Let op het grote rubber rond de deur zit aan beide uiteinden ook nog met een parkertje vast.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”