Afgelopen voorjaar de rubbers van het subframe aangepakt met een soort van overzetbussen.
Nu bonkt de Ypsizon weer. Ik dacht, de bouten weer wat aandraaien, want rubber geeft in de loop van de tijd iets mee. Maar helaas dat hielp weliswaar, maar slechts 1 dag.
Nu denk ik toch aan een draagarm (rechtsachter)
Kan die conclusie kloppen (ik weet moeilijk diagnose stellen op alleen wat platte tekst, maar wellicht is het een gekend euvel en die kans wil ik dan nemen) en zo ja, hoe eenvoudig, moeilijk, licht of zwaar is die klus als ik een nieuwe bestel bij Mister auto (kost geloof ik maar een euro of 40, dus de kosten zijn het gelukkig niet)
Bonkedebonkbonkbonk
-
Re: Bonkedebonkbonkbonk
Da draagarmen achter zijn inderdaad een bekend punt. Is makkelijk te controleren door hem even op te krikken en te voelen of er speling zit op het draaipunt. Als het heel erg is, kun je het zelfs zien dat je achterwielen schuin staan. Ik zou ze niet reviseren maar voor een nieuwe draagarm gaan. Is op zich te doen, lastigste is de remtrommels die je over moet zetten.
Y 1.3 JTD * Ypsilon 1.2 LS * Y10 Fire * Y10 Fire * Y10 Turbo * Y10 Turbo * Y10 4WD * Y10 GT
Helaas, geen draagarm, maar de achterasophanging zelf.
Gezien de gecompliceerdheid van de ingreep en het feit dat ik in verband met schouderletsel het niet zelf kan doen, is deze reparatie het voor ons niet meer waard de auto te herstellen, we hebben gisteren een Fiat Punto 1.2 16V sx van 1998 gekocht.
De Ypsizon komt te koop zodra de Punto voor de deur staat (2 november).
Wel jammer, want de auto is bovengemiddeld onderhouden ten aanzien van de waarde..
Gezien de gecompliceerdheid van de ingreep en het feit dat ik in verband met schouderletsel het niet zelf kan doen, is deze reparatie het voor ons niet meer waard de auto te herstellen, we hebben gisteren een Fiat Punto 1.2 16V sx van 1998 gekocht.
De Ypsizon komt te koop zodra de Punto voor de deur staat (2 november).
Wel jammer, want de auto is bovengemiddeld onderhouden ten aanzien van de waarde..

Mmmh, ook al is de Punto een 1.2 16v, hetzelfde rijplezier zal je er niet van hebben.
Ik vermoed dat de Punto andere overbrengingsverhoudingen heeft.
Is hij ook niet iets langer en een grotere wielbasis ?
Wat was er zo duur aan de achterasophanging ? Wat moest er allemaal vervangen worden ?
Niet voorgehad met mijn Y van '97 (334.000 km) (wel die overzetbussen)
Koen
Ik vermoed dat de Punto andere overbrengingsverhoudingen heeft.
Is hij ook niet iets langer en een grotere wielbasis ?
Wat was er zo duur aan de achterasophanging ? Wat moest er allemaal vervangen worden ?
Niet voorgehad met mijn Y van '97 (334.000 km) (wel die overzetbussen)
Koen
Koen
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
-
Ophangbussen van de achteras heb ik ook eens vervangen, is dacht ik iets van 100 of 120 aan materiaalkosten
Y 1.3 JTD * Ypsilon 1.2 LS * Y10 Fire * Y10 Fire * Y10 Turbo * Y10 Turbo * Y10 4WD * Y10 GT
Die overzetbussen heb ik vorig jaar al eens geplaatst. De materiaalkosten is ook het probleem niet voor nieuwe bussen. Het arbeidsloon des te meer. Ik moest het laten doen.
De korte zoektocht was ook naar een zelfde Ypsilon of een Punto. Nu de Punto bij de Volvodealer stond waar we 2 maanden geleden onze V70 hadden gekocht, zijn we eerst daar gaan kijken. En daar kregen we een goede deal.
Ik denk zeker dat we plezier van de Punto gaan hebben. Mijn vrouw van het (bijna) daqgelijks rijden en ik van de kleine klusjes om hem goed te onderhouden en wat op te leuken.
De korte zoektocht was ook naar een zelfde Ypsilon of een Punto. Nu de Punto bij de Volvodealer stond waar we 2 maanden geleden onze V70 hadden gekocht, zijn we eerst daar gaan kijken. En daar kregen we een goede deal.
Ik denk zeker dat we plezier van de Punto gaan hebben. Mijn vrouw van het (bijna) daqgelijks rijden en ik van de kleine klusjes om hem goed te onderhouden en wat op te leuken.
OK, ik (denk) dat ik het begrijp
: je vrouw rijdt gewoon rustiger [size=x-small]dan ik[/size] en jij houdt de auto(s) proper en technisch in orde.
Veilige kilometers met de Punto !
Koen

Veilige kilometers met de Punto !
Koen
Koen
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y 1.2 LS 8v '01