Draagarmen niet meer te bestellen.

Discussie en vraagbaak over Thesis
Robbedoes

Draagarmen niet meer te bestellen.

Unread post by Robbedoes »

Ik bestelde een draagarm voor mijn Thesis bij Tuynder, maar die was niet meer leverbaar.
Aangezien zij alles bij de Lancia bestellen, betekent dit dat de Lancia dit ook niet meer levert.
Heeft iemand nog een idee?
karel

Re: Draagarmen niet meer te bestellen.

Unread post by karel »

Lancia zal onder europese typegoedkeuringsregels onderdelen moeten leveren tot ten minste 10 jaar na de laatste productiedatum, al moeten ze er een nieuwe fabriek voor bouwen.
Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen, maar als ze het al te bont maken, moeten we gewoon naar de rechter.

Trouwens, wij hebben de gewoonte draagarmen weg te gooien als de silent blocks versleten zijn, maar die zijn prima te repareren. Ik heb deze nooit goed bestudeerd, maar peugeot draagarmen voor oudere types heb je bijvoorbeeld in een half uurtje weer APK-klaar. Oude silent blocs voorzichtig uitzagen, nieuwe inpersen, klaar.

Het is ook interessant even op het duitse zusterforum te zoeken onder 'querlenker'. Dan zie je dat ze in Duitsland al jaren problemen hebben met het bestellen en leveren van draagarmen. Ze lijken in batches aangemaakt te worden nadat de magazijnvoorraad tot nul is geslonken. Dan zijn ze weer een tijdje voorradig, tot het weer van voren af aan begint. Er zijn ook wel geruchten dat er altijd wel voorraad is in Turijn, maar dat ze onder wisselende condities geleverd worden (soms alleen aan dealers, dan weer alleen in paren, dan weer op ebay of via duitse onderdelen - handelaren als teilesuche). Op Ebay worden van tijd tot tijd ook gerepareerde draagarmen aangeboden.
Robbedoes

Unread post by Robbedoes »

Bedankt Karel voor de uitgebreide uitleg.

Ik kende dat van 10 jaar moeten leveren, en meldde dat ook bij Tuynder, die zei ook dat dat zo was, maar dat ze daar dus maling aan hebben bij Lancia.....
Olof

Unread post by Olof »

Ik weet niet om welke draagarm het gaat. Maar als ze nieuw niet meer te krijgen zijn, dan maar eens onderzoeken of revisie mogelijk is. Zo ver ik heb kunnen zien is er in indergeval 1 rubber wat de Thesis deelt met enkele Alfa's en de Honda Civic!

http://www.winparts.nl/597/onderstel/wi ... agarmlager

Dit onderdeel is van febi bilsein:

http://www.febi.com/febinl/car-division ... hniek.html

Misschien dat zij ook weten hoe je alsnog onderdelen voor de Thesis kunt krijgen.
karel

Unread post by karel »

Het truucje dat ik heb gezien om de nieuwe lagers in te persen vond ik wel aardig:

Je ziet dat de binnenste lagerbus verder uitsteekt dan de buitenste.
Neem een stel grote stalen carosserie-ringen om dat hoogteverschil op te vangen aan weerszijden van het lager. Steek een bout door het lager en de draagarm (schoon, en waaruit het oude lager zorgvuldig verwijderd is met een zaag) en draai de moer zover aan tot het lager op zijn plaats zit. Puristen zullen zeggen dat de draagarm warm moet zijn, maar ik heb het koud zien doen.

zie plaatje
Attachments
draagarm lager.jpg
draagarm lager.jpg (49.64 KiB) Viewed 341 times
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”