Lekkage koelvloeistof

Discussie en vraagbaak over Thesis
inc10521

Lekkage koelvloeistof

Unread post by inc10521 »

Gedeelde smart is halve smart :-)

Gisteren had de diva weer een verrassing in petto... De dame was lichtelijk incontinent :-D
Een beste plas rode vloeistof onder het voorwiel, bijrijderskant... Ik ben niet bekend met de cyclus van periodes van de diva, maar ik voelde me er erg ongemakkelijk door...
Contact sleutel om, en daar was de melding,.. Afwezigheid van koelvloeistof.
Oprit schoon geveegd, auto maar weer eens op de bok en het demonteren kon beginnen. Wielen er af, geluidscherm er onderweg, stofschermen en andere beschermkappen uit het binnenscherm van de bijrijders kant...
Water in het reservoir gegooid... minuutje wachten en ja hoor.. daar kwam het weer... liep onderuit een leiding welke over het subframe loopt...
Nu is het lastig te zien of het langs de leiding ergens anders vandaan komt of dat het echt uit de leiding loopt. Ik probeer de leiding een heel klein beetje te draaien en gelijk heb ik de rubberslang in mijn hand waar de leiding aan vast zit/zat... Tuynder gebeld om onderdelen te bestellen maar volgens hen hat ik het verkeerd. Er liep namelijk geen leiding van het koelsysteem over het subframe volgens de documentatie van de Thesis.
Wel heel raar dat er water uit kwam zodra ik het reservoir weer volgooide, maar het moest een leiding zijn van de stuurbekrachtiging..... Die gingen nog al eens stuk en die vloeistof is ook rood...

Even dacht ik dat ik het echt mis had, second opinion gevraagd aan Miriam, die zei ook, kan me niet indenken wat er onder de kap mis moet zijn zodat er water uit het stuurbekrachtigings circuit loopt...
Nog een keer water er in gooien, en ja hoor, komt toch echt uit die leidingen...

Nu heb ik ook standverwarming.... En deze zit onder de bijrijderskoplamp ingebouwd, en daar moet natuurlijk ook koelwater van en naar toe om de kachel en de motor op te warmen.... Mysterie opgelost!
Kennelijk staat er in eper bij mijn VIN niet dat er een Automatic Heater in gebouwd is of tuynder kijkt er overheen...
In ieder geval zit ik niet vast aan dure radiateuren of andere ongemakkelijke dingen.. Hooguit de levertijd en de prijs van deze niet veel voorkomende leidingen. Maandag maar bestellen en afwachten :-)
Ook gelijk maar nieuwe remblokken en een thermostaat bestellen, koelwatersysteem ligt nu toch overhoop :-)

Image

Goed weekend allen hoop dat iemand hier iets aan heeft ;-)

Marcel
[img]http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _Small.jpg[/img]
*
*
M e t - e e n - T h e s i s - w o r d t - r i j d e n - r e i z e n :)
_______________________________________________________________________________________________
Thesis 2.4 JTD 20V Elegante '07 172.000 | 690A grigio rossini | 401 Natur Poltrona
Ex.Thesis 2.4 JTD 20V Emblema '03 403.000 | 678 grigio cellini | 410 Tabacco Poltrona
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 429.000km | Donkerblauw Metalic | Blauw Velours
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 187.000 | Antraciet Metalic | Blauw Alcantara
Ex. Kappa 2.4 20V LS '96 473.300 | Groen Metalic | Geel Poltrona
Ex. Kappa 2.4 JTD LS '00 412.300km | Zwart Metalic | 615 Beige Alcantara
koen_

Re: Lekkage koelvloeistof

Unread post by koen_ »

Duidelijk verhaal met een illustratief plaatje

Je kunt je afvragen of het wel een Lancia-onderdeel is ...
Zo niet, kan het wel eens lastig te krijgen zijn

Je zou kunnen overwegen om het door de roest ernstig aangetaste gedeelte gewoon te vervangen door bijv een 15mm koperen waterleidings-buis, die kun je met een buig-apparaat in alle bochten buigen die je wilt ..., ze zijn er ook in 20mm
De verroeste buis dan aan de andere kant van het subframe doorzagen (in een nog goed gedeelte) en dan met een goede rubber slang een korte overbrugging naar de koperen buis maken ...
De kosten daarvan zijn nihil en de kwaliteit wrs beter dan de oorspronkelijke ...

edit 11/08 :

Ik heb eens in eper gekeken en vond dit plaatje :

Image

dit lijkt overeen te komen met jouw plaatje en is dus wel een officieel Lancia-onderdeel

de exacte uitvoering en prijs van de leidingen (3) is afhankelijk van je motortype en varieert van 120-150€ (volle prijs incl.btw)

voor de echte 'purist' is dat waarschijnlijk aantrekkelijker, maar ik zou het wel weten .... ;)

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Rino

Unread post by Rino »

Hallo Marcel,

er zullen steeds meer verhalen over koelvloeistoflekkages komen gelet op de leeftijd van onze diva's. Die ervaring(en) heb ik inmiddels ook al. Daarom plan ik om het hele circuit grondig te controleren en slangen preventief te vervangen want als er eentje stuk gaat rij je geen meter meer verder.

Om de lezers te behoeden voor de problemen die ik kreeg deel ik graag mijn verhaal.

In april trof ik op een ochtend in mijn garage onder de motor een enorme plas aan. Koelvloeistof. Toen was ik ook nog eens zo achterlijk om het probleem door de Lancia dealer "Gent Motors" in Gent te laten oplossen. TIEN DAGEN later kon ik de auto ophalen. "Aub mijnheer hij is weer helemaal nieuw. Twee slangen aan het EGR :S vervangen. 570€ aub" ?tt?

Twee maanden later zelfde verhaal. Deze keer één van de twee slangen op de warmtewisselaar van de automaat lek. Kapot gewreven tegen de motor. Na 450K km begrijp ik dat. Onder het motto 'wat je zelf doet doe je beter' heb ik dezelfde dag nog de slang vervangen met een voorlopige kachelslang. De auto is dus slechts een PAAR UUR onklaar geweest. Omdat ik telefonisch bij de dealer niet uitgelegd kreeg om welke van de twee slangen op de warmtewisselaar het precies ging en die dingen slechts 12 € kosten bestelde ik ze dus maar beide (art. 60684112 en 60684113). Ik zou ze dan in één ruk alle twee kunnen vervangen.
Bij de afhaling bleek dat ze bij de dealer de vorige keer in april de slang 60684113 vervangen hadden. Drie keer fout : mij toen verkeerd geïnformeerd over wat ze vervangen hadden, nagelaten de slang 60684112 ernaast te vervangen, zodat ik niet opnieuw in de sh't had gezeten, en tenslotte zou ik wat besteld is, dus ook de 60684113, moeten afnemen. Dat laatste is na lang discussiëren niet doorgegaan
Nog een vierde : bleek dat de identificatie van beide onderdelen verwisseld was wat meteen hun leugens over de lange wachttijd van vorige keer verklaart want ze kregen natuurlijk bij de eerste bestelling een verkeerd onderdeel binnen. Hun logistiek deugt dus ook niet. Als er iemand één van die nummers bestelt hou dan rekening met mijn opmerking.

Ik kan echt niet begrijpen dat een professioneel niet de redenering doet om een slang naast een kapot exemplaar van hetzelfde circuit tenminste te controleren en dan ook te vervangen wanneer blijkt dat deze zwaar versleten is terwijl een particulier als ik dat wel doet. Ben ik te veeleisend ?

En eerlijk het originele onderdeel ligt nog in de kofferbak en de (nood)kachelslang 15mm van 5€ zit er nog op. Had ik het geweten.

Als bijlage ook foto met aanduiding (geel vierkant) locatie van lek geslagen slang 60684113.

Rino
Attachments
60684113-locatie.jpg
60684113-locatie.jpg (68.53 KiB) Viewed 202 times
60684113-1.jpg
60684113-1.jpg (131.92 KiB) Viewed 202 times
60684113-2.jpg
60684113-2.jpg (103.41 KiB) Viewed 202 times
inc10521

Unread post by inc10521 »

Koen, Rino :-)

Bedankt voor jullie ondersteuning. Ik hoor morgen van Tuynder wat de leiding moet kosten via hun.
Over het algemeen goede ervaringen met de prijs die je bij Tuynder betaald voor de originele onderdelen.

Ik houd jullie op de hoogte :-)

Marcel
[img]http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _Small.jpg[/img]
*
*
M e t - e e n - T h e s i s - w o r d t - r i j d e n - r e i z e n :)
_______________________________________________________________________________________________
Thesis 2.4 JTD 20V Elegante '07 172.000 | 690A grigio rossini | 401 Natur Poltrona
Ex.Thesis 2.4 JTD 20V Emblema '03 403.000 | 678 grigio cellini | 410 Tabacco Poltrona
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 429.000km | Donkerblauw Metalic | Blauw Velours
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 187.000 | Antraciet Metalic | Blauw Alcantara
Ex. Kappa 2.4 20V LS '96 473.300 | Groen Metalic | Geel Poltrona
Ex. Kappa 2.4 JTD LS '00 412.300km | Zwart Metalic | 615 Beige Alcantara
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”