Nieuwe remmen rondom
Nieuwe remmen rondom
Vandaag eindelijk de nieuwe remmen op de Fulvia uit 1965. Rondom verse schijven en nieuwe remklauwen en cylinders en natuurlijk de groene remblokken.Was wel een klusje van een aantal dagen omdat alles vast zat en tegenviel, maar zeker de moeite waard. Een proefritje met Huib kostte me bijna mijn voorruit en voorhoofd. Remmen = stilstaan. Zojuist nog even 125 km gereden om de blokken te laten wennen aan de nieuwe schijven
Kappa Coupe 2.0 Turbo
-
Re: Nieuwe remmen rondom
Klinkt goed! Ik moet ook weer 's volledig voor de bijl vrees ik, laatste keer alweer 10 jaar terug - maar de schijven destijds niet gedaan. Zijn die S1-schijven nog een beetje te vinden, of hebben jullie ze laten draaien?
Ik heb nog wel wat nieuwe schijven liggen voor S1 Fulvia.
Ik ben ook bezig m'n voorraad gebruikte schijven te sorteren. Als ze onder de 11,5 mm zijn gaan ze bij het oud ijzer. Zijn ze 11,5 mm of dikker dan laat ik ze vlakken. Die liggen dan ook op voorraad. Het vlakken is niet zo het probleem. Het van de auto afhalen en terug zetten is een flinke klus. En de naven moeten er af. Dan loop je toch theoretisch iedere keer het risico dat je een wiellager beschadigt. Ik heb wel alle gereedschappen om het met zo klein mogelijk risico te doen. En als er vuil en roest zit is het een goede zaak om ook de lagers te demonteren, eventueel uit elkaar halen, schoonmaken en nieuw vet er in, en alles heel grondig schoon te maken om alles weer correct te monteren met de goede aanhaalmomenten.
Henri of althans zijn Fulvia was APK afgekeurd vanwege niet werkende achterremmen met de opmerking dat de zwaar verroeste schijven moesten worden vervangen. Mij leek dat verroeste schijven een gevolg zijn van niet werkende remmen en niet de oorzaak, Na stralen bleken de achter schijven dan ook zo goed als nieuw. Die zijn gewoon terug gezet.
De voorremmen hebben we ook meteen gedaan. Daar was een schijf onder de 11,5mm. Hup, bij het oud ijzer. De andere schijf was nog boven de 11,5. Ik heb er een gebruikte bij gezocht van dezelfde dikte en beide laten vlakken.
Voor de goede orde, bij Henri of althans bij zijn auto dus hebben we wel de aluminium rempotjes gemonteerd.
Zie http://www.viva-lancia.com/specials/dun ... inders.htm
Die zijn een heel stuk beter dan de Dunlop potjes, zelfs als die nieuw of van rvs zijn en helemaal een stuk beter dan oude Dunlop potjes.
Ik ben ook bezig m'n voorraad gebruikte schijven te sorteren. Als ze onder de 11,5 mm zijn gaan ze bij het oud ijzer. Zijn ze 11,5 mm of dikker dan laat ik ze vlakken. Die liggen dan ook op voorraad. Het vlakken is niet zo het probleem. Het van de auto afhalen en terug zetten is een flinke klus. En de naven moeten er af. Dan loop je toch theoretisch iedere keer het risico dat je een wiellager beschadigt. Ik heb wel alle gereedschappen om het met zo klein mogelijk risico te doen. En als er vuil en roest zit is het een goede zaak om ook de lagers te demonteren, eventueel uit elkaar halen, schoonmaken en nieuw vet er in, en alles heel grondig schoon te maken om alles weer correct te monteren met de goede aanhaalmomenten.
Henri of althans zijn Fulvia was APK afgekeurd vanwege niet werkende achterremmen met de opmerking dat de zwaar verroeste schijven moesten worden vervangen. Mij leek dat verroeste schijven een gevolg zijn van niet werkende remmen en niet de oorzaak, Na stralen bleken de achter schijven dan ook zo goed als nieuw. Die zijn gewoon terug gezet.
De voorremmen hebben we ook meteen gedaan. Daar was een schijf onder de 11,5mm. Hup, bij het oud ijzer. De andere schijf was nog boven de 11,5. Ik heb er een gebruikte bij gezocht van dezelfde dikte en beide laten vlakken.
Voor de goede orde, bij Henri of althans bij zijn auto dus hebben we wel de aluminium rempotjes gemonteerd.
Zie http://www.viva-lancia.com/specials/dun ... inders.htm
Die zijn een heel stuk beter dan de Dunlop potjes, zelfs als die nieuw of van rvs zijn en helemaal een stuk beter dan oude Dunlop potjes.
Ja Huib terechte toevoeging dat van de alu rempotjes. Een heeeeeeel groot verschil. Zeker in combinatie met de frisse schijven. En ja was een K-klus, maar zeker de moeite waard. Bovendien ben ik van mijn luie zweet af. De lekkere lunches doen ook veel aan het genoegen om aan de Fulvia te werken. Zou het zo weer doen. Moet ook wel, want ik heb nog 2 Fulvia's ( beide 1e serie) staan die ook nog moeten. Eentje uit 1969 die ik aan het restauren ben en nog eentje uit 1967 die nog wat opknap werk behoeft, voornamelijk aan de rempotjes en klauwen. Dan gaat ie weg. Maar nu eerst lekker genieten van een Fulvia Coupe met frisse remmen. Heeeerlijk.....
Kappa Coupe 2.0 Turbo
Zojuist is de Fulvia weer voor 2 jaar Apk goed gekeurd. Hij remt als een beer zei de APK keurmeester. Maakt ie niet vaak mee met auto's uit 1965. Frisse remscihijven en de nieuwe aluminium remcylinders maken echt het verschil. Een aanrader!
Kappa Coupe 2.0 Turbo
Afgelopen tijd ook mijn Dunlop remmen vervangen voor de aluminium remcilinders plus greenstuff blokken. Had al twee keer de oude dunlops gereviseerd maar was nooit tevreden over het resultaat. Deze cilinders zijn aanbevelenswaardig voor iedere S1 bezitter. Remt een stuk beter en je pedaal staat een stuk hoger dus directere respons.Heb er 12 uur over gedaan inclusief het maken van nieuwe remleidingen tussen de cilinders. Ik verwacht de komende 20 jaar geen problemen meer. (Ik vernieuw wel iedere 2 jaar de remvloeistof)
Charles
Lancia Fulvia Sport 1,3 1968
FIAT Sportspider 124 1969
Innocenti Cooper 1300 1973
Land Rover 88 Series II 1960
Alfa Romeo 159SW 2007
Lancia Fulvia Sport 1,3 1968
FIAT Sportspider 124 1969
Innocenti Cooper 1300 1973
Land Rover 88 Series II 1960
Alfa Romeo 159SW 2007
De greenstuf op mijn tweede serie bevallen mij ook goed
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)