Aandraai volgorde en kracht kopbouten

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
ZENOBIE

Aandraai volgorde en kracht kopbouten

Unread post by ZENOBIE »

Vorige week steeg de watertemperatuur van de Y 1.2 - 8V motortype 840A3 dramatisch en na verwijderring van de culasse was de dichting duidelijk de oorzaak.
Het ding laten vlakken en nu kan het er terug op.
Kan iemand mij (liefst snel) de hele typische werkwijze om de kop terug te plaatsen doorgeven.
Zoals aandraai volgorde, het systeem ( in één maal, onderhoek of in diverse malen enz ) het aantal kg
Ook de distributie afstel merktekens waren me bij demontage niet geheel duidelijk.
Op de krukas in lijn met het merkteken op de beschermingskas maar het nokkenas merkteken stond dan niet gelijk met de bovenkant van het nokkenas huis, stond 0,5 cm lager???????????!!!!!!!!!!!! . Ik zou veronderstellen dat dit gemijk met de rand zou staan en dat maakt zo te zien toch zeker een tand verschil.Zijn er nog andere zaken waar speciaal op te letten bij het afstellen?

Alvast bedankt
Chris
R16,2 x Moretti 124S,Ford Capri 1.6GT,Opel GT 1.9, Toyota MK 2,Toyota Liftback, 2 x CX Diesel,CX prestige,Audi 5E,Lancia Beta coupe,Lancia DeltaGT, Porsche 924 Carrera GT, porsche 924 Turbo, porsche 944, Ford Probe V6,Lancia kappa, Alfa GTV,Lancia Montecarlo,Mercedes SLK R 171
pauloort

Re: Aandraai volgorde en kracht kopbouten

Unread post by pauloort »

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-D3HT8PQX4K87.pdf
ik hoop dat je Italiaans een beetje goed is dan kun je mijn werkplaatsboek hier downloaden
succes Paul.
koentje

Unread post by koentje »

is het al gelukt met de motor?
anders als je het italiaans lastig vind zou het ook uit de engelse haynes voor de punto MK2 gehaald kunnen worden.
succes ermee

Koen
rob75

Unread post by rob75 »

Ik heb even snel in die Italiaanse gids gekeken en gezien dat de bouten gewoon standaard kruiselings worden aangedraaid vanuit het midden van de cilinderkop.
Aanhaalmoment: eerst op 30 Nm, daarna 90 graden en dan nog eens 90 graden. Uiteraard kruiselings vanuit het midden.

Succes,
Rob
Lancia-lover

Unread post by Lancia-lover »

Merkteken voor de nokkenas is een inkeping in het blok, net iets onder de rand van het kleppendeksel, dus dat kan wel kloppen
Y 1.3 JTD * Ypsilon 1.2 LS * Y10 Fire * Y10 Fire * Y10 Turbo * Y10 Turbo * Y10 4WD * Y10 GT
ZENOBIE

Unread post by ZENOBIE »

Iedereen bedankt voor de gegeven info, Het bedrijf die de culasse vlakte heeft me alle gegevens mooi uitgeprint. Wel rade hij mij aan om de 10 kopbouten eveneens te vervangen ( 10 stuks a +/- 15 € stuk ) wat ik ook deed. Is ondertussen gelukt en viel best mee de info die " Rob en " Lancia lover geven is inderdaad correct. De Y heeft ondertussen al paar honderd km s gelopen en temperatuur blijft perfect waar ze moet staan.
Volgens het revisie bedrijf is de cilinder koppakking wel een zwak punt en zou komen doordat de thermostaat echt buiten de motor zit. Hij rade mij aan om in het thermo element een gaatje te boren, heb ik echter niet gedaan.
R16,2 x Moretti 124S,Ford Capri 1.6GT,Opel GT 1.9, Toyota MK 2,Toyota Liftback, 2 x CX Diesel,CX prestige,Audi 5E,Lancia Beta coupe,Lancia DeltaGT, Porsche 924 Carrera GT, porsche 924 Turbo, porsche 944, Ford Probe V6,Lancia kappa, Alfa GTV,Lancia Montecarlo,Mercedes SLK R 171
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”