wie heeft er ervaring met roestprimers?
-
- Posts: 373
- Joined: 18 Jan 2009, 22:39
wie heeft er ervaring met roestprimers?
http://www.owatrol.com/index.php?langue ... ol-owatrol
Ik ben intussen aangeland om diverse delen na het stralen te voorzien van een roestwerende primer.
Ook zullen er straks diverse delen(dorpels en andere holle ruimtes) moeten worden voorzien van een roestwerende coating.
Nu kan ik waarschijnlijk een epoxyprimer krijgen die nu nog tot voor kort in de scheepvaart nog gebruikt mocht worden,verkrijgen.
Ik heb hier 8 jaar geleden een celica uit 73 mee behandeld,die nog steeds roestvrij is gebleven ondanks dagelijks gebruik buiten de winter om.
maar stel dat deze epoxy er niet meer is,wat is dan momenteel wijsheid?
Mijn spuiterij heeft laten weten dat er eigenlijk geen waardig alternatief is op de ouderwetse wash en epoxyprimers,wanneer er nog roest sporen aanwezig zijn in het metaal.
we hebben het hier dan over het behandelen van de carrosserie en de alu delen ervan.
Is het hier boven in de link genoemde Owatrol nu zo'n revolutionair product?
De carrosserie wordt na het blankmaken,nog afgetopt dmv stralen(beter kan het volgens mij niet) maar dan.....wat is wijsheid?
vast bedankt voor de reactie's
bert
Ik ben intussen aangeland om diverse delen na het stralen te voorzien van een roestwerende primer.
Ook zullen er straks diverse delen(dorpels en andere holle ruimtes) moeten worden voorzien van een roestwerende coating.
Nu kan ik waarschijnlijk een epoxyprimer krijgen die nu nog tot voor kort in de scheepvaart nog gebruikt mocht worden,verkrijgen.
Ik heb hier 8 jaar geleden een celica uit 73 mee behandeld,die nog steeds roestvrij is gebleven ondanks dagelijks gebruik buiten de winter om.
maar stel dat deze epoxy er niet meer is,wat is dan momenteel wijsheid?
Mijn spuiterij heeft laten weten dat er eigenlijk geen waardig alternatief is op de ouderwetse wash en epoxyprimers,wanneer er nog roest sporen aanwezig zijn in het metaal.
we hebben het hier dan over het behandelen van de carrosserie en de alu delen ervan.
Is het hier boven in de link genoemde Owatrol nu zo'n revolutionair product?
De carrosserie wordt na het blankmaken,nog afgetopt dmv stralen(beter kan het volgens mij niet) maar dan.....wat is wijsheid?
vast bedankt voor de reactie's
bert
-
- Posts: 34
- Joined: 28 Sep 2011, 23:59
Re: wie heeft er ervaring met roestprimers?
Beste Bert,
Ik heb Dinitrol Converust (epoxy) RC900 gebruikt voor het behandelen van roestplekken. Machinaal (staalborstel) alle roest wegwerken 2 x spuiten en 8 uur drogen. Dat is wat ik heb gedaan bij alle roest plekken daarna plamuren, strakmaken, grondverf en spuitwerk. De holle ruimtes heb ik behandeld met Dinitrol ML tectyl voor langdurige bescherming tegen roest (kokerbalken, etc.). Beiden werkten perfect. Op de lange termijn durf ik niet te zeggen, maar ik heb dit afgekeken van de professionals die om mij heen aan het werken waren en me af en toe van een tip (of 100) hebben voorzien.
Met vriendelijke groet, Sander
Ik heb Dinitrol Converust (epoxy) RC900 gebruikt voor het behandelen van roestplekken. Machinaal (staalborstel) alle roest wegwerken 2 x spuiten en 8 uur drogen. Dat is wat ik heb gedaan bij alle roest plekken daarna plamuren, strakmaken, grondverf en spuitwerk. De holle ruimtes heb ik behandeld met Dinitrol ML tectyl voor langdurige bescherming tegen roest (kokerbalken, etc.). Beiden werkten perfect. Op de lange termijn durf ik niet te zeggen, maar ik heb dit afgekeken van de professionals die om mij heen aan het werken waren en me af en toe van een tip (of 100) hebben voorzien.
Met vriendelijke groet, Sander
-
- Posts: 373
- Joined: 18 Jan 2009, 22:39
Re: wie heeft er ervaring met roestprimers?
Sander bedankt voor de reactie.
Hoe lang is dit inmiddels geleden?
geen roest op plaatsen waar je zeker weet dat het er nog zat?
Ik straal de binnen en buitenzijde van de auto,maar dan is die nog niet 100% roest vrij,omdat ik de auto "aftop"om te verkomen dat er te veel spanning in het plaatwerk komt.
de lak is machinaal verwijderd en vervolgens licht afgetopt/opgeruwd.
mvg.
bert
Hoe lang is dit inmiddels geleden?
geen roest op plaatsen waar je zeker weet dat het er nog zat?
Ik straal de binnen en buitenzijde van de auto,maar dan is die nog niet 100% roest vrij,omdat ik de auto "aftop"om te verkomen dat er te veel spanning in het plaatwerk komt.
de lak is machinaal verwijderd en vervolgens licht afgetopt/opgeruwd.
mvg.
bert
Re: wie heeft er ervaring met roestprimers?
De link die je aangeeft is de olie variant, net zoiets als rx5 volgens mij, dus een olie achtig product welke het roestproces vertraagd/stopt.
Mengen van 2 verschillende verf producten ben ik niet zo'n fan van.
Ik heb ervaring met de verf variant van owatrol op mijn land rovers op een semi roestige ondergrond (alleen met staalborstel op flex schoongemaakt en zeer goed ontvet met zeep en water en dan boenen tot het schuimt; werkt echt goed) deze is destijds als beste uit de test gekomen van een duits magazine. Hierna moet je er nog wel met een andere verf overheen gaan. (Tencoferro had ik gebruikt) (Dit allemaal meerdere lagen)
Dit zit er bij mij al ongeveer 5/6 jaar op, en ook wordt er swinters mee gereden, en begint nu op een paar kleine stukjes roest weer door te komen maar zeer acceptabel wat mij betreft.
Echter als je alles straalt zou ik toch informeren naar moderne 2k lakken... (deze kan je ook kwasten als je wil)
Groet, Tom
PS voor de holle ruimtes zijn ze bij de landrovers chassis's (welke lekker willen roesten en door veel blubber etc gaan) erg enthousias over Mike Sanders vet, dit heb ik ook nog staan om in de dorpels van de Fulvia te spuiten, maar er nog niet van gekomen.
Mengen van 2 verschillende verf producten ben ik niet zo'n fan van.
Ik heb ervaring met de verf variant van owatrol op mijn land rovers op een semi roestige ondergrond (alleen met staalborstel op flex schoongemaakt en zeer goed ontvet met zeep en water en dan boenen tot het schuimt; werkt echt goed) deze is destijds als beste uit de test gekomen van een duits magazine. Hierna moet je er nog wel met een andere verf overheen gaan. (Tencoferro had ik gebruikt) (Dit allemaal meerdere lagen)
Dit zit er bij mij al ongeveer 5/6 jaar op, en ook wordt er swinters mee gereden, en begint nu op een paar kleine stukjes roest weer door te komen maar zeer acceptabel wat mij betreft.
Echter als je alles straalt zou ik toch informeren naar moderne 2k lakken... (deze kan je ook kwasten als je wil)
Groet, Tom
PS voor de holle ruimtes zijn ze bij de landrovers chassis's (welke lekker willen roesten en door veel blubber etc gaan) erg enthousias over Mike Sanders vet, dit heb ik ook nog staan om in de dorpels van de Fulvia te spuiten, maar er nog niet van gekomen.
Re: wie heeft er ervaring met roestprimers?
Owatrol olie is prima spul. Het kruipt wel 2 cm omhoog. Het wast er ook af. Als je het niet afdekt (bijv in de holle ruimtes) moet je behandeling tenminste jaarlijks herhalen. Je had vroeger de Owatrol RLS, een loodmenie op basis van de Owatrol olie. Die bleef al beter zitten maar is nu verboden. Daarvoor in de plaats is er nu de Owatrol CIP maar die vernevelt slecht en is dus niet geschikt om in holle ruimtes te spuiten. De CIP is overigens wel een prima primer. Toch gebruik ik hem niet meer omdat een MS polymeer er niet op hecht.
Ik kwast de bodem van binnen en van buiten en ook de wielkasten en de tank tegenwoordig in met een vloeibare MS polymeer. In de volksmond noem je dat het aanbrengen van een rubber laag. Ik gebruik tegenwoordig de primers van Rust-Oleum, de 2169 (roodbruin) of 2182 (grijs) in spuitbus of de kwastbare uitvoering in pot, resp 3369 en 3380. De MS polymeer hecht er totaal perfect op. Die primers kun je aanbrengen op zowel blank staal als geroest staal.
Je moet altijd zelf wat proeven doen. Ook met verschillende droogtijden.
Als je de auto laat stralen bij bijv. Bouw in Barneveld spuiten ze er indien gewenst Sikkens epoxy primer op. Bij Gimotec in Malle België spuiten ze er indien gewenst een epoxy primer van Dupont op. Die epoxyprimers zijn er dus nog gewoon. Mijn spuiter heeft met geen van tweeen een probleem om er zijn laksysteem op te zetten.
Voor de holle ruimtes gebruik ik de Tectyl ML van Valvoline. Die werd in de jaren 60 ook gebruikt. Auto's die ik ken uit de tijd en nog roestvrij zijn, zijn ook in die tijd behandeld met de Tectyl ML van Valvoline. Het voordeel is dat die ML te krijgen is in 5 liter bussen en in spuitbussen met dun slangetje. Het meeste doe ik met een drukbekerpistool (de Vaupel 3100 ASR is de enige goede die ik ken) maar op enkele plaatsen (bijv het B stijltje tussen deurruit en klapruitje achter) kun je er enkel bij met het dunne slangetje van de spuitbus. Door de oplosmiddelen is de ML uit de spuitbus ook iets dunner. Dat wil je als je tussen de wielkasten en de buitenschermen spuit. Ook bij montage van onderdelen wil je er soms ML tussen spuiten. Dat is ook handiger met het spuitbusje.
De Tectyl ML van Valvoline kan verdund worden met terpentine en dus ook met Owatrol olie. Een goede strategie is om eerst te spuiten met Owatrol olie, enkele dagen later met een mengsel van 50% Tectyl ML en 50% Owatrol olie en dan nog een keer met enkel Tectyl ML. Als de auto aan een spit hangt kun je hem bij die eerste drie behandelingen rond draaien. Dan moet je altijd een paar behandelingen, bijv jaarlijks, doen met de auto op de wielen zodat de gaten die je onder geboord hebt ook de laagste punten worden. Je zult waarschijnlijk ook niet alle kokers hebben opengemaakt. Er kunnen dus stukken zijn waar de primer van het dompelbad in de fabriek nog zit. Als je de auto weer gaat gebruiken kan door het flexen tgv van het rijden en temperatuurverschillen die primer er als nog afvallen. Je hebt dan weer blank staal.
Het flexen van met name de diafragma's bij de A en C stijl moet je niet onderschatten. Ik zie auto's die in het verleden een keer zijn getectyleerd (hetzij origineel hetzij na reparatie) waar op veel plekken de Tectyl er nog keurig op zit maar niet meer op de diafragma's.
Nog even over het Vaupel drukbekerpistool. Prima pistool dus maar de sproeikop vind ik niet handig. Ik gebruik de sproeikop met 13 gaatjes die Teroson ooit leverde. Die is kort en gaat dus makkelijk de hoek om en vernevelt keurig 360 graden rondom.
Ik kwast de bodem van binnen en van buiten en ook de wielkasten en de tank tegenwoordig in met een vloeibare MS polymeer. In de volksmond noem je dat het aanbrengen van een rubber laag. Ik gebruik tegenwoordig de primers van Rust-Oleum, de 2169 (roodbruin) of 2182 (grijs) in spuitbus of de kwastbare uitvoering in pot, resp 3369 en 3380. De MS polymeer hecht er totaal perfect op. Die primers kun je aanbrengen op zowel blank staal als geroest staal.
Je moet altijd zelf wat proeven doen. Ook met verschillende droogtijden.
Als je de auto laat stralen bij bijv. Bouw in Barneveld spuiten ze er indien gewenst Sikkens epoxy primer op. Bij Gimotec in Malle België spuiten ze er indien gewenst een epoxy primer van Dupont op. Die epoxyprimers zijn er dus nog gewoon. Mijn spuiter heeft met geen van tweeen een probleem om er zijn laksysteem op te zetten.
Voor de holle ruimtes gebruik ik de Tectyl ML van Valvoline. Die werd in de jaren 60 ook gebruikt. Auto's die ik ken uit de tijd en nog roestvrij zijn, zijn ook in die tijd behandeld met de Tectyl ML van Valvoline. Het voordeel is dat die ML te krijgen is in 5 liter bussen en in spuitbussen met dun slangetje. Het meeste doe ik met een drukbekerpistool (de Vaupel 3100 ASR is de enige goede die ik ken) maar op enkele plaatsen (bijv het B stijltje tussen deurruit en klapruitje achter) kun je er enkel bij met het dunne slangetje van de spuitbus. Door de oplosmiddelen is de ML uit de spuitbus ook iets dunner. Dat wil je als je tussen de wielkasten en de buitenschermen spuit. Ook bij montage van onderdelen wil je er soms ML tussen spuiten. Dat is ook handiger met het spuitbusje.
De Tectyl ML van Valvoline kan verdund worden met terpentine en dus ook met Owatrol olie. Een goede strategie is om eerst te spuiten met Owatrol olie, enkele dagen later met een mengsel van 50% Tectyl ML en 50% Owatrol olie en dan nog een keer met enkel Tectyl ML. Als de auto aan een spit hangt kun je hem bij die eerste drie behandelingen rond draaien. Dan moet je altijd een paar behandelingen, bijv jaarlijks, doen met de auto op de wielen zodat de gaten die je onder geboord hebt ook de laagste punten worden. Je zult waarschijnlijk ook niet alle kokers hebben opengemaakt. Er kunnen dus stukken zijn waar de primer van het dompelbad in de fabriek nog zit. Als je de auto weer gaat gebruiken kan door het flexen tgv van het rijden en temperatuurverschillen die primer er als nog afvallen. Je hebt dan weer blank staal.
Het flexen van met name de diafragma's bij de A en C stijl moet je niet onderschatten. Ik zie auto's die in het verleden een keer zijn getectyleerd (hetzij origineel hetzij na reparatie) waar op veel plekken de Tectyl er nog keurig op zit maar niet meer op de diafragma's.
Nog even over het Vaupel drukbekerpistool. Prima pistool dus maar de sproeikop vind ik niet handig. Ik gebruik de sproeikop met 13 gaatjes die Teroson ooit leverde. Die is kort en gaat dus makkelijk de hoek om en vernevelt keurig 360 graden rondom.
-
- Posts: 373
- Joined: 18 Jan 2009, 22:39
Re: wie heeft er ervaring met roestprimers?
Huib,wat bedoel je met "Het flexen van met name de diafragma's bij de A en C stijl moet je niet onderschatten"?
Dat is iets wat ik niet begrijp.
Wat betreft de epoxy; de werking ervan is niet meer te vergelijken met een 10 jaar terug,daar er een aantal zaken uit gehaald zijn.
Ik heb 2 kennissen weken bij Sikkens,en die zeggen eigenlijk het zelfde als de spuiterij waar ik meestal de auto's heen breng.
De Wash en epoxy primers schijnen een mindere "etsing"te hebben op het metaal en met name met roest,waardoor er met de tijd toch weer "kraaiepootjes"onder de lak ontstaan.
mij is ook geadviseerd,om met een langzaam draaiende roterende schuurmachine met korrel 40,de auto te ontdoen van de laklaag en dan ligt aftoppen met een mobiel straalapparaat.
Hierdoor ontstaat er weinig warmte in het plaatwerk en met het aftoppen,haal je de laatste verontreinigingen er uit.
We hebben in het verleden eens gesproken over afbijt,maar als je dat niet goed neutraliseert,ontstaat er toch roestvorming.
ik heb de proef op de som genomen met een spatbord,dat ik goed heb nagespoeld met scheutje dubro erin,en vervolgens heb gedroogd met een föhn, en een deel met de schuurschijf.
na 2 maand toch vliegroest op het deel met de afbijt en nagenoeg niet op het geschuurde deel.
De schuurschijf met korrel 40 heeft een diameter van 180mm
In ieder geval bedankt voor de uitleg over de primers die je gebruikt met bijbehorende ervaring.
beter goed gevraagd en overlegt,dan zelf leergeld betalen op een toch belangrijke zaak,en dat bedoel ik dan in positieve zin.
mvg.
bert
Dat is iets wat ik niet begrijp.
Wat betreft de epoxy; de werking ervan is niet meer te vergelijken met een 10 jaar terug,daar er een aantal zaken uit gehaald zijn.
Ik heb 2 kennissen weken bij Sikkens,en die zeggen eigenlijk het zelfde als de spuiterij waar ik meestal de auto's heen breng.
De Wash en epoxy primers schijnen een mindere "etsing"te hebben op het metaal en met name met roest,waardoor er met de tijd toch weer "kraaiepootjes"onder de lak ontstaan.
mij is ook geadviseerd,om met een langzaam draaiende roterende schuurmachine met korrel 40,de auto te ontdoen van de laklaag en dan ligt aftoppen met een mobiel straalapparaat.
Hierdoor ontstaat er weinig warmte in het plaatwerk en met het aftoppen,haal je de laatste verontreinigingen er uit.
We hebben in het verleden eens gesproken over afbijt,maar als je dat niet goed neutraliseert,ontstaat er toch roestvorming.
ik heb de proef op de som genomen met een spatbord,dat ik goed heb nagespoeld met scheutje dubro erin,en vervolgens heb gedroogd met een föhn, en een deel met de schuurschijf.
na 2 maand toch vliegroest op het deel met de afbijt en nagenoeg niet op het geschuurde deel.
De schuurschijf met korrel 40 heeft een diameter van 180mm
In ieder geval bedankt voor de uitleg over de primers die je gebruikt met bijbehorende ervaring.
beter goed gevraagd en overlegt,dan zelf leergeld betalen op een toch belangrijke zaak,en dat bedoel ik dan in positieve zin.
mvg.
bert
Re: wie heeft er ervaring met roestprimers?
Met flexen bedoel ik het bewegen van het staal. Je bent met tientallen paarden aan 1000 kilo aan het sleuren. Je remt. Trekt op. Gaat door bochten en over hobbels. Het staal beweegt continu. Die verticale schotten die ik diafragma's noem, brengen al die kantel krachten van subframe en achter as over op de carrosserie. Is niet gering wat het beweegt. Daar over heen komt dan nog het thermische krimpen. 's Winters krimpt het staal. Zomers zet het uit. 's Nachts krimpt het. Overdag zet het uit. Als ik zeg niet gering, dan bedoel ik in de orde van tienden van millimeters maar het gaat continu door.
Uit die primers is ongetwijfeld wat uit. Uit de Tectyl ook. Lood is uit de benzine. Stropdassen sterven uit. De BTW is ook al omhoog. De wereld verandert continu. Daar kun je mee om of niet.
Uit die primers is ongetwijfeld wat uit. Uit de Tectyl ook. Lood is uit de benzine. Stropdassen sterven uit. De BTW is ook al omhoog. De wereld verandert continu. Daar kun je mee om of niet.
-
- Posts: 373
- Joined: 18 Jan 2009, 22:39
Re: wie heeft er ervaring met roestprimers?
bedankt voor de uitleg wat betreft de diafragma's,was er echt niet opgekomen.
wat betreft het wel of niet ergens mee om kunnen gaan,is ergens niet echt een keus.
Je kunt je er tegen verzetten,maar dan bestaat de kans dat je niet verder komt.
Het onbekende delen met een ander die er wel mee in aanraking is geweest (wel of niet bewust of verplicht) is een keus.
Voor mij een keus,die onbekende zaken bekend maakt,waarbij de keuze vergemakkelijkt kan worden,en dat is die geworden.
ik denk ook dat meningen en ervaringen,primair de doelstelling zijn van dit forum.
een ieder haalt zijn ding er tussen uit,en past het toe en schrijft er(hopelijk) weer over.
Wat is het toch leuk om aan een Lancia te werken.....
bert
wat betreft het wel of niet ergens mee om kunnen gaan,is ergens niet echt een keus.
Je kunt je er tegen verzetten,maar dan bestaat de kans dat je niet verder komt.
Het onbekende delen met een ander die er wel mee in aanraking is geweest (wel of niet bewust of verplicht) is een keus.
Voor mij een keus,die onbekende zaken bekend maakt,waarbij de keuze vergemakkelijkt kan worden,en dat is die geworden.
ik denk ook dat meningen en ervaringen,primair de doelstelling zijn van dit forum.
een ieder haalt zijn ding er tussen uit,en past het toe en schrijft er(hopelijk) weer over.
Wat is het toch leuk om aan een Lancia te werken.....
bert
-
- Posts: 653
- Joined: 17 Dec 2008, 20:12
Re: wie heeft er ervaring met roestprimers?
Het is nog veel leuker om ermee te rijden!
-D

-
- Posts: 373
- Joined: 18 Jan 2009, 22:39
Re: wie heeft er ervaring met roestprimers?
ben ik het helemaal mee eens en er wordt hard gewerkt om dat deze winter ook klaar te hebben.
bert
bert