Thesis op LPG/benzinemeter.

Discussie en vraagbaak over Thesis
frans

Thesis op LPG/benzinemeter.

Unread post by frans »

Hallo: zijn er forumleden die op LPG rijden?
Zo ja, ik zou graag willen weten of het een normaal gedrag van de benzine meter is dat die gewoon doorgaat met verbruik benzine aan te geven terwijl de benzinetank vol blijft?
zo ja, hoe kom je er dan achter hoeveel er werkelijk in de tank zit?

groeten, frans.
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200, Delta 1.8 executive.
frans

Re: Thesis op LPG/benzinemeter.

Unread post by frans »

Hier het antwoord op mijn eigen vraag:

De benzine meter geeft een door de Ecu berekende hoeveelheid aan, gebaseerd op het verbrandingslucht verbruik.
Het tankelement geeft uitsluitend info aan de ecu na (minimaal 10 ltr) bijtanken.
Dat ik op LPG rijdt weet de Ecu niet; hij gaat gewoon door met verbruik berekenen en via de benzinemeter weergeven.....

Thesis wordt gebouwd in een land waar ze de LPG uitgevonden hebben; half italie rijdt op LPG.
Erg vreemd dat er dan geen voorzieningen aanwezig zijn om dit idiote meet gedrag te voorkomen.

In nederland hebben ze er wel wat op gevonden: Tankfopper heet dat; een relais dat de tankvlotter bij elke keer starten laat denken dat er getankt is, waardoor de juiste bezinestand op de meter weergegeven wordt...
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200, Delta 1.8 executive.
Robbedoes

Unread post by Robbedoes »

Ik heb een keer getankt (gewoon benzine hoor) met de motor nog aan, en de benzinemeter snapte er niks van, gaf niet vol aan terwijl hij wel vol was, en heb tijden rondgereden met een meter die verkeerd aangaf.
Opeens was hij weer goed, maar ik tank nooit meer met de motor aan, contact moet dus uit zijn.....
HBP

Unread post by HBP »

lol klopt, dat heb ik dus ook vorige week ondervonden. tanken met de motor nog aan. meter bleef op leeg staan terwijl er toch 71L inging :)
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Mijn lancia´s

Nu: Lancia Thesis 2.4JTD 20V - Zesbak met chiptuning.
Had: Lancia Dedra 2.0Turbo Integrale
Had: Lancia Delta 1.9TD
Had: Lancia Kappa 2.4 JTD, zesbak, chiptuning
Had: Lancia Kappa 2.4 JTD
Had: Lancia Kappa 2.4 JTD Station
Had: Lancia Dedra 1.8 IE
Had: Lancia Thesis 2.4 JTD 10v zesbak.

Een echte lancia addict dus.....
frans

Unread post by frans »

Idd: en volgens de workshopmanual reset de meter zich na minimaal 10 ltr bijtanken en met contact af. Als je minder bijtankt rijdt je dus ook met een meterafwijking tot je weer tankt .

Resetten gaat dus prima door de accu ff los te maken.

En zo geniet ik al ruim 30 jaar van typische Lancia streken....in ieder geval
inc10521

Unread post by inc10521 »

Wel linke soep dan...
Geeft je meter aan dat je brandstof nog niet op is, blijkt ie schoon leeg!
Had op een gegeven moment "zuinig" gereden dacht ik, paste er praktisch 76 liter in de tank!

Volgens mij is mijn tank niet zo groot (:P) Dus niet vertrouwen op reserve indicatie denk ik dan maar...

Die Tankfopper, wie weet waar die te koop is?
[img]http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _Small.jpg[/img]
*
*
M e t - e e n - T h e s i s - w o r d t - r i j d e n - r e i z e n :)
_______________________________________________________________________________________________
Thesis 2.4 JTD 20V Elegante '07 172.000 | 690A grigio rossini | 401 Natur Poltrona
Ex.Thesis 2.4 JTD 20V Emblema '03 403.000 | 678 grigio cellini | 410 Tabacco Poltrona
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 429.000km | Donkerblauw Metalic | Blauw Velours
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 187.000 | Antraciet Metalic | Blauw Alcantara
Ex. Kappa 2.4 20V LS '96 473.300 | Groen Metalic | Geel Poltrona
Ex. Kappa 2.4 JTD LS '00 412.300km | Zwart Metalic | 615 Beige Alcantara
frans

Unread post by frans »

De tankfopper is bij iedere gasinbouwer te koop. Kost v.a. 40 euro.

zie schema:
http://www.vogelsautogas.nl/documenten/ ... per_02.pdf

Deze schakeling reset de brandstofaanwijzing iedere keer als je het contact afzet.

Het is ook goed zelf te maken als je handig bent. Je hebt hiervoor nodig een relais en een weerstandje van 100 Ohm.

Onderbreek de signaaldraad van de brandstofmeter bij de achterbank. Bevestig een uiteinde aan positie 30 van het relais en het andere uiteinde aan positie 87. Soldeer tevens tussen deze twee draden de 100 Ohm weerstand. Maak aan positie 85 van het relais massa en maak aan positie 86 een draad die bevestigd wordt aan de pompdraad. Nu is je resetschakeling gereed voor gebruik.

frans.
frans

Unread post by frans »

Hallo....zijn er LPG rijders die mij kunnen vertellen of de benzinemeter zich op tijd reset c.q. wat er gebeurt als dat ding op nul komt?

Heb zaterdag enge dingen hierover gelezen op een (ander automerk) forum.

Er is geen tijd voor inbouwen "tankfopper" ; we vertrekken naar 't zuiden volgende week en zullen onderweg zeker met een nul stand geconfronteerd worden..

Heb een nieuwe discussie hierover willen starten maar de reacties erop geven mij helaas geen antwoord op mijn vraag....
RobG

Unread post by RobG »

De meter gaat inderdaad richting nul en geeft uiteindelijk aan dat de tank leeg is. Mijn ervaring is wel dat de meter elke keer na een start weer iets hoger staat. Ik maak het wel eens mee dat de meter leeg aangeeft en dat er nog geen 5ltr benzine in de tank bij gaat. Verder geen enkel probleem als je maar zeker weet dat de benzinetank niet leeg is (ivm drooglopen benzinepomp).
frans

Unread post by frans »

Okee, bedankt voor je info Rob. Kan ik met een gerust hart op vakantie.

Als we terug zijn zet ik er toch maar een relais (tankfopper) tussen zodat ik continue de juiste benzinestand info krijg.

Groeten, frans.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”