Even voorstellen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
gjanssen

Even voorstellen

Unread post by gjanssen »

Beste lezers,

Allemaal de beste wensen voor 2013 met veel rij- en knutselplezier aan jullie bolides.

Wil mij graag even voorstellen...
Ben Gerrit Janssen, 35 jaar woonachtig in twente.
Eindelijk mijn liefde voor Italiaans auto's weer eens omgezet in iets tastbaars, een Fulvia berlina van 1971.
Deze afgelopen juli 2012 met wat gokwerk gekocht via marktplaats.
De gok heeft positief uitgepakt, na wat demontagewerk komt er een behoorlijk roestvrije fulvia tevoorschijn :-)
De auto heeft waarschijnlijk lang in een of andere schuur gestald geweest wat overal vind ik kippeneieren :) !!!

Wellicht kent iemand wat historie van deze wagen? ik heb wat foto's als bijlage gekoppeld.

De plannen.....
Een grondige restauratie met volledig nieuw spuitwerk epoxy + lak...

Ik zoek nog de volgende onderdelen om de wagen compleet te maken:
bekleding van de deur rechts achter compleet met armsteun, en raamslinger
nieuw hemelje

Hartelijke groet,
Gerrit
Attachments
img_5754.jpg
img_5754.jpg (146.17 KiB) Viewed 417 times
img_5752.jpg
img_5752.jpg (138.32 KiB) Viewed 417 times
Fulvia Berlina S2 1971
Huib
Site Admin

Re: Even voorstellen

Unread post by Huib »

Ziet er keurig uit. Wou je hem echt over gaan spuiten?
Restaureren kun je een auto zoveel keren als je wilt. Origineel is hij maar een keer.
rinco007

Unread post by rinco007 »

Hallo Gerrit,

Welkom!
Leuke wagen! Je ziet ze steeds minder die Berlina's!

De raamslinger heb ik geloof ik, misschien ook nog wel een armsteun. Verder veel hang en sluitwerk en elektrische onderdelen.

Ik heb een eerste serie berlina uit 1965! Erg leuke auto's om mee te touren! Erg comfortabel voor die tijd.

Groet,

Rinco
gjanssen

Hallo Rinco,

Mocht je de raamslinger en eventueel armsteun, of zelfs volledige portierbekleding tegenkomen, geef dan a.u.b. een seintje als je wilt.
De auto is verder gelukkig compleet, maar ik kom vast nog wel meer onderdelen tegen die aan vervanging toe zijn.
Het leuke van deze Berlina is dat het een origineel nederlandse is. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de geschiedenis.

Ik vind zelf de coupe net iets mooier, maar die is simpelweg te klein om daar met ons gezin een tourritje mee te maken.
Mijn ouders hadden in de jaren 90 een fulvia cope series 3.
Daarna ook nog een Beta HPE volumex en een thema i.e. dus het lancia gevoel zit in de genen.

groet,
Gerrit
Fulvia Berlina S2 1971
gjanssen

Nou, als je er iets dichterbij komt dan blijkt dat de auto nu echt aan wat aandacht toe is :)
Ik heb er een leuke hobby aan de auto geheel te demonteren en weer als nieuw te laten blinken.
Fulvia Berlina S2 1971
Koos

Unread post by Koos »

Let op Rinco tussen het eerste en het laatste type zit veel verschil.

Een paar jaar geleden heb ik ook het laatste type gehad ,mijn zoon reed er mee naar zijn stage adres ,dus veel km gemaakt .
Nu rust hij uit ergens in de achterhoek.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ja, dat is met foto's. Als je er met je neus bovenop staat ziet het er vaak anders uit.

Als de originele lak er nog op zit, is dat nitrocellulose lak. 12 lagen! Die is dof en gaat pas glimmen door te poetsen. Het stereotype beeld van de Rolls Royce chauffeur met z'n poetsdoek stamt uit de tijd van de nitrocellulose lak. Als je poetsen zou willen proberen, zou ik eerst wat research doen. Als je er meteen met poetsmachines aan de gang gaat is de kans groot dat je er te veel lak af haalt. Op de randjes, zoals bijv boven op de schermen, moet je helemaal voorzichtig zijn. Ik ben zelf geen poetskampioen. Ik denk dat er op beurzen best wal wat te ontdekken is. Ik hoor het graag.

Als je toch opnieuw wilt spuiten is het de vraag of je over blank staal wilt spuiten of over de oude lagen. Cellulose lak is zachter dan de moderne lakken. Volgens de geleerden geeft het spanningen als je een moderne lak over cellulose spuit. Ik krijg hier nog al wat Fulvia's binnen voor reparatie en restauratie. De meeste zijn geheel of deels opnieuw gespoten over de oude lagen heen. In de praktijk gaat dat dus gewoon.

Er staan er hier momenteel vier voor een totale restauratie en een voor een deel restauratie. Die deel restauratie is metallic. Die spuiten we toch enkel plaatselijk. Er zaten als je goed kijkt al twee verschillende kleuren op. Dat worden dus nu drie verschillende kleuren. Het is niet anders. De eigenaar vindt het prima.

Van die totaal restauraties staan er twee totaal kaal, alles er af en bare metal. Met de eigenaar (zelfde eigenaar van beide auto's) hebben we de mogelijkheden bekeken om weer in cellulose lak te spuiten. Zien we vanaf. Kost een hoop en het is niet praktisch als je een aanrijdinkje krijgt. Het meest practische is dan gewoon 2K zonder blanke lak. Dat kun je desnoods zelf bijwerken meet een spuitbusje.

De 3e staat kaal dwz alle onderdelen er af maar niet alle lak. De auto was een jaar of 20 geleden al overgespoten terwijl hij nog in elkaar zat. De auto wordt helemaal gespoten. Dus deels over blank staal, deels over oude lagen. De wielkasten en de bodem van binnen en van buiten heb ik trouwens met de hand ingekwast met een primer van Rustoleum die je over blank staal en over roest mag kwasten. Daar over heen enkel lagen MS polymeer met de kwast. Dat is een goed hechtende rubber laag die niet alleen tegen water beschermt maar ook tegen steenslag en ook nog eens geluiddempend is.

De 4e gaan we aan beginnen. Die is van mezelf, een coupe uit 1967, Lancia blauw. Auto heet Elena. Als je goed kijkt zitten er al drie verschillende kleuren op. We zien wel hoe het gaat. Kan zijn dat hij in zijn geheel wordt overgespoten of deels. Zou zo maar kunnen dat er dan vier verschullende kleuren op zitten.

Mijn dagelijkse auto is Tina. Een coupe uit 1967. Kleur celeste chiaro (grijs/licht blauw). Die auto is geheel bare metal gerestaureerd geweest. Sinds de restauratie zit er 250.000 km op (45.000 km per jaar). Rijdt nog steeds als een nieuwe Fulvia. Ik rijd er rustig 1250km per dag mee als ik eens een keer naar Italië ga.

Er rijden regelmatig ook anderen met zowel Tina als Elena. De meeste hebben meer gevoel met Elena dan met Tina. Ik ben benieuwd hoe dat is als Elena ook gerestaureerd is. Het is helaas nodig. Er is een hoop laswerk te doen. Subframe moet vervangen. Motor en bak doe ik dan ook maar meteen.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ik zat gister te kijken naar een documentaire op TV5Monde over Hendrik van Orlëans, hertog van Aumale, en het kasteel van Chantilly.

De docu liet ook de restauratie van een aantal schilderijen zien. Kennelijk is het in die wereld regel om een kleur te gebruiken die net iets anders is. Wel zodanig dat een leek het niet ziet maar een kenner wel.
gjanssen

Leuk om te lezen dat je de fulvia's dagelijks gebruikt.
Het zijn dus nog betrouwbare autos ook!

Zelf heb ik niet zo heel veel ervaring met het restaureren van oltimers.
De eerste heb ik samen met mijn pa 15 jaar geleden gerestaureerd, een Volvo P1800 ES - sun yellow.
Deze hebben we toen helemaal met afbijt(!) van alle verf ontdaan en toen helemaal van bare metal in de epoxy gezet.
De auto rijd nog steeds rond in Nederland.
Toen deze gereed was hebben we de auto ingeruild voor een Maserati Merak SS in slechte staat.
Daar hebben we 10 jaar over gedaan... (geduldig wachten op diverse onderdelen en om het project niet op financiele ramp uit te laten draaien)
De carosserie hebben we toen laten stralen bij een industrieel bedrijf...... onze grootste fout ooit!
De grote oppervlaktes (deuren en motorkkap) kregen wij ala golfplaat terug.
Dat heeft mijn pa nog diverse uren gekost om de auto weer strak te krijgen.
De Merak hebben wij toen ook in de epoxy gezet.

En ben toch van plan de Fulvia Berlina ook van bare metal weer op te bouwen...
Mijn pa (autospuiter van beroep) zweert er bij :-)
Fulvia Berlina S2 1971
lucasgeheniau

Unread post by lucasgeheniau »

Hoi,

Veel succes met je project.

Ik rij ook dagelijks (vanaf 1991) met Fulvia's, eerst met een S1 Coupe, nu Berlina S2 en Coupe S2.
Het zijn idd bijzonder betrouwbare auto's.
Wat betreft de rij-kwaliteiten, daar kom je zelf wel achter. Ik rij nooit voor in de file. ;-) De Fulvia's komen heel goed tot hun recht op bochtige wegen.

Groets

Lucas
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”