Silent Blocs achteras.

Discussie en vraagbaak over Lybra
NDC_JTD

Silent Blocs achteras.

Unread post by NDC_JTD »

Bij de de jaarlijkse Belgische keuring van mijn Lybra SW 1.9JTD met inmiddels 325000km op de teller, een opmerking (geen afkeuring) gekregen i.v.m. "Speling Silent Bloc" achteraan rechts.
De garage waar ik mijn onderhoud doe heeft nog nooit een dergelijk achteras "silent bloc" vervanging uitgevoerd, en kon zo niet direct vertellen of de bus kan vervangen worden of de ganse unit moet vervangen worden. Heeft er iemand ervaring met dit probleem?
dickh

Re: Silent Blocs achteras.

Unread post by dickh »

Heb nog nooit gehoord van enige relatie tussen silentblocs en een achteras. Ik denk dat je dit verkeerd interpreteert.
Silentblocs zijn de rubberen klossen waar je motorblok op ligt of aan hangt. Ze helpen motortrillingen af te dempen van de carroserie (vandaar de naam).
Daarvan heb je er drie of vier (afhankelijk van motorbloktype). Die blocs worden in de loop van de jaren slapper en in extrema kan je blok op straat liggen als ze allemaal zouden kapotscheuren. Komt bij oudere Volvo's en Engelse auto's (o.a. Mini's) nog wel eens voor.
Dus: "silentbloc achteraan rechts" is de (rubberen) motorsteun rechtsachter onderaan het blok. Is op zich niet moeilijk te vervangen door een beetje handige monteur met een goede brug en brugkrik.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
koen_

Unread post by koen_ »

... :S , nou nee, Dick heeft het over de motorsteunen .... ( zoals hij zelf eigenlijk ook al zegt ;) )

De term 'silent bloc' is eigenlijk frans en wordt gebruikt voor de rubber-bussen in bijv de draagarmen

Bij de achteras-constructie van de lybra zitten er op verschillende plaatsen rubber-bussen ...,

zie afbeelding :

Image

In de rode cirkeltjes zitten dergelijke rubber-bussen

bij 1 : in de 'echte' draagarm ( bdz 1 )
bij 2 : in de binnenste verbinding van de beide armen aan het subframe ( bdz 1 )
bij 3 : tussen het subframe en het chassis ( bdz 2, dus 4 in totaal )

en bij 4 : het stabilisatorstang-rubber (bdz 1 ), met enige fantasie zou je dat ook nog een 'silent bloc' kunnen noemen

Als antwoord op de vraag :

Het hangt er dus nogal vanaf, welk bloc je garagist precies bedoeld ....

de rubbers 3 zijn officieel nieuw verkrijgbaar via de dealer, 4 zijn ook los verkrijgbaar
de andere naar mijn weten niet, dus als het het rubber 1 betreft zit je aan een nieuwe ( of andere ) draagarm vast

,
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
NDC_JTD

Unread post by NDC_JTD »

Het gaat blijkbaar om rubber 1. Een nieuwe draagarm is nogal prijzig. Zijn er "andere" nog goede draagarmen uit de sloop verkrijgbaar?
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”