Afschaffing oldtimers belasting

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Space

Afschaffing oldtimers belasting

Unread post by Space »

Lees net in het nieuwe regeerakkoord;

"Bruggen slaan"
Regeerakkoord VVD - PvdA
29 oktober 2012"

het volgende;
-
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu-overwegingen afgeschaft. Blz. 38

http://www.autoblog.nl/vrijstelling-mrb ... eerakkoord
-
http://www.autoweek.nl/autonieuws/21089 ... rs-vervalt

Met hartelijke dank aan de PVDA! :X (td)
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
Huib
Site Admin

Re: Afschaffing oldtimers belasting

Unread post by Huib »

Niet zenuwachtig worden. Gauw je lidmaatschap voor de Lanciaclub betalen. Die draagt weer af aan de Fehac en die is er tot nu toe steeds in geslaagd om zeer goed lobbywerk te verrichten.

Op zich ben ik het er wel mee eens dat dat de grens wordt stil gezet en bijvoorbeeld op 1987 blijft steken. Dat had al eerder moeten gebeuren. De Peugeot 205 van mijn vrouw is van 88. Die is dus bijna 25 jaar. Er zullen er zo wel meer rondrijden. Ik snij mezelf er mee in de vingers maar ik kan dat toch geen oldtimers vinden.
Jorn

Unread post by Jorn »

Huib, helemaal eens. Het is bizar hoeveel begin jaren 80 Mercedes diesels er hier rondrijden. Allemaal van de laatste 2 a 3 jaar. Of - wat ik nog veel erger vind - nette klassiekers waar plotseling een LPG installatie wordt gegooid en die na 3 a 4 jaar met minimum onderhoud op de schroot belanden omdat het zo lekker goedkoop rijden is geweest.

Een echte liefhebber kan best iets betalen als wegenbelasting, met de lage gewichten van oude auto's zal het tarief niet te hoog zijn.
fulviabert

Unread post by fulviabert »

Ik ben het ook eens met wat Huib zegt.
Ik ben de laatste tijd nogal een s geconfronteerd met omgebouwde auto's.
Auto's van de eerste helft jaren 80,die een benzine motor hadden maar omgebouwd worden naar een diesel.
Het enigste wat moet,is bij het RDW de papierhandel regelen en een roetmeting ondergaan.
Vervolgens na 5 werkdagen is de benzine een legale diesel,lees:vieze diesel van de oude generatie.
Ik ben het er volledig mee eens,dat deze categorie vervuilers wordt aangepakt.
Mijn vermoeden is ,als deze regeling van kracht gaat worden,de grens ergens half jaren 70 zal komen te liggen.
Wie een klassieker rijdt met bijv. LPG of omgebouwde diesel>die betaalt dan maar het volle pond aan belasting.
Een liefhebber van een klassieke auto heeft geen LPG nodig of een dieselmotor als blijkt dat deze diesel van orgine een benzine was.
Ik ben dan ook van mening dat we na een paar jaar,weer de klassieke auto liefhebber in het straatbeeld gaan zien,en die maken dan ook weer een ondergeschikt percentage uit van het autopark,zodat deze groep uiteindelijk buiten schot blijft van de op stapelstaande regelgeving als je mag geloven wat men roept.
Eerst maar eens even afwachten,wat het gaat opleveren,voorlopig niets aan de hand.

gr.

bert
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Beste Bert dus een iemand die een klassieker op lpg heeft is geen liefhebber????(tenzij deze volle pond gaat betalen!)Beetje ver gezocht....
Er zullen vast wel redenen te bedenken zijn waarom iemand zijn oude benz.motor op lpg laat rijden(categorieen) en tevens liefhebber is van een klassieker/ oldtimer.
Zoals ik.......
gr.Peter
fulviabert

Unread post by fulviabert »

Hoi, ik had niet de intentie om iedereen die op LPG rijdt of met een diesel ,een niet -liefhebber te noemen.
Het is meer bedoeld voor de grote groep rijders die bewust een belastingsvrije auto koopt en er vervolgens LPG in zet of een dieselmotor,voor zover die er niet inzat.
Ik als garagehouder,zie toch steeds meer van dit soort auto's voor de APK voorbijkomen,en dan zie ik er weinig klassiekerhobby in terug.
Vaak alleen APK met wat strikt noodzakelijk is ,en dan voor zo weinig mogelijk rondrijden.

Toch denk ik dat de grootste groep mensen die een klassieker hebben ,die de auto erbij naast hebben.
Dit zijn dan ook auto's met relatief weinig km's per jaar.
Zelf zie ik dit in mijn garage ontstaan vanaf 1980 en ouder.
De auto's die jonger zijn,zijn dan meer aangeschaft voor de goedkope km's en zijn ook vaak auto's met meer km's per jaar.
Deze categorie auto's is ook de groep die het laatste jaar (jaren) massaal uit duitsland zijn.gehaald.

En tuurlijk zitten hier ook liefhebbers tussen,die altijd al een mercedes of luxe audi hebben willen rijden.
Er blijven altijd mensen die met een auto van bijv. 30 of 40 jaar oud,vele km's maken en met veel plezier,maar dat zal denk ik toch een kleine groep zijn t.ov. de rest van de mensen die dit soort auto's hebben.

Ik denk dat ik mij iets duidelijker had moeten uitdrukken,en hoop dat bovenstaande dit dan ook verduidelijkt.
De ontwikkeling van de laatste jaren met de import van deze auto's heeft er voor gezorgt dat de vrijstelling van de belastingsplicht
niet wordt gebruikt waar die voor in het leven is geroepen.
Nu wordt daar de auto-hobbyist misschien voor gestraft.
Dat kan de bedoeling uiteraard niet zijn,en dat is wat ik heb willen verwoorden.
lucasgeheniau

Unread post by lucasgeheniau »

Er zijn maar heel weinig mensen, die een Klassieker/Jongtimer gebruiken voor intensief dagelijks verkeer.
De kosten rijzen dan de pan uit en bij panne is er bijna altijd vervangend vervoer nodig. De reservedelen liggen niet op de straat.
Het is dus geenszins om het milieu te doen.

Het idee van het opnieuw belasten van klassiekers komt dus van mensen die ons het licht in de ogen niet gunnen.

Zo zijn er klassieker haters.
Hondenhaters
Kattenhaters
enz. enz.

Allemaal zielige mensen eigenlijk. :)-D
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ik heb wetenschappelijk onderzoek gedaan bij gekkenhuizen.
Het doel van het onderzoek was om eenduidig vast te stellen aan welke kant van het hek de gekken zich bevonden.

Mijn conclusie is dat het afhangt van naar welke kant de poort open gaat.

Het gekkenhuis in Vught was heel bijzonder. Ik reed nog langs het hek toen mijn coupé een lekke band kreeg. Bij het verwisselen had ik de wielmoeren keurig in de wieldop gelegd. Door een langsrazende vrachtwagen kieperde de wieldop met moeren en al in de sloot. Ik stond met m'n handen in het haar. Aan de andere kant van het hek stond een man, die zei "Weet je wat je doet? Haal van de andere wielen een moer af.".

Met open mond keek ik hem aan waarop hij zei "Ik ben wel gek, maar niet dom".
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Ok Bert, had het anders begrepen.
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Genau.....
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”