drukgroep serie 1

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
fulviabert

drukgroep serie 1

Unread post by fulviabert »

hallo allemaal,wie kan mij van info voorzien omtrent de drukveren in de drukgroep van een serie 1.3S ?
ik heb op de beide cd's van alles gevonden;kleur,lengte en lengte onder druk,maar niet iets over de drukgroep van een S1 1.3S.
ik heb 3 drukgroepen waarvan er 2 van een S1 1.3S 818.303 motor komen,maar de eerste heeft dunnerre en ook lichtere veren als de ander.
wat moet er inzitten?
het zijn in dit geval bruin/rode veren die er in zitten en deze zijn ook het stevigst.
Wie heeft er voor mij de correcte druk bij bepaalde lengte?
vast bedankt?

mvg.

bert
Bert Ewalds

Re: drukgroep serie 1

Unread post by Bert Ewalds »

Hallo Bert,

Ben ook eens gaan spitten

In de Fulvia Technical datasheet, worden voor de Fichtel en Sachs drukgroepen geen verschillende typenrs vermeld, terwijl de sheet alle Fulvias tot 1971 omvat. sheet 02/0030
Men geeft voor de violet/gouden veren een lengte van 29.2 mm bij een kracht van 39-43 kg op
voor de geel/gouden veren 29.2 mm bij 55-61 kg
er is geen sprake van bruin rode veren.

Die 29.2 mm kom je ook tegen in sketch 292, die de indrukking van allerlei Lancia types geeft, maar die vermeldt alleen de vroege Fulvias

Als de drukgroep van Valeo komt, geeft men voor autotype 818.362-650, die de 818.303 motor zou moeten hebben, een totale indrukking van de drukplaat van 8.2 mm bij 360-400 kg

weet niet of je hier wat mee kan?
fulviabert

bedankt voor de info.
deze gegevens had ik ook al gevonden,maar ik denk dat ik te maken heb met een aangepaste drukgroep.
van de beide 303 motor,zijn de drukveren van de drukplaat duidelijk zichtbaar anders van veerwinding diameter en van sterkte.
Ik zal de veren eens nameten en deze gegevens eens loslaten op de totale drukgroep.
gr.

bert
fulviabert

hallo,vanavond de beide 303 drukgroepen eens uit elkaar gehaald.
na de gegevens te hebben bestudeerd,toch een vreemde vondst gedaan in de beide drukgroepen.
de 1e ; 6 bruin/rode veren van 45 mm land en 3 blanco veren van 42mm lang erin/
de 2e ; 6 paarse/violet veren van 45mm lang en 3 rode veren van 43mm lang.
moeten er volgens de gegevens niet 9 dezelfde veren in?
Moeten de kortere veren zorgen voor een soepeler aangrijpen?
de violet veren en de bruin/rode veren zijn gelijk aan elkaar betreffende de veerdruk en belasting.
de 3 blanco veren zijn net als de 3 rode veren,korter en soepeler.
ik kan er niets over terugvinden.
toeval of wijsheid in de drukgroep?
wie heeft dit eerder gehad?

bert
Attachments
foto0036.jpg
foto0036.jpg (175.23 KiB) Viewed 293 times
foto0035.jpg
foto0035.jpg (135.27 KiB) Viewed 293 times
lucasgeheniau

Unread post by lucasgeheniau »

Geen idee, bij de kleppen zitten per klep ook twee verschillende veren. Ik heb begrepen dat dat is om resoneren tegen te gaan.
Dit zou iets soortgelijks kunnen zijn. Soort demper werking dus.
fulviabert

lucas dat klopt,maar dan zitten ze over elkaar heen geschoven zodat de ene veer zijn eigentrillingsgetal door de ander kan laten dempen en vice verca.
Dat zie ik in deze constructie niet gauw gebeuren.
Tenslotte gaat de drukgroep niet met een zelfde frequentie op en neer als dat een klepveer dat doet.
Ik zou dan ook in de drukveren tabel een aantal van 6 violet veren moeten zien en 3 anderen.
Ik ga eerst de veren deze week eens nameten op kracht bij indrukking,en dan eens kijken wat deze drukgroep kan overbrengen in combinatie met voering van de plaat.
Over die verschillende veren ben ik nog niet uit,ik kan wel wat bedenken maar goed.
Ik denk dat er ongetwijfeld wel een reden is voor de aangetroffen veren.
Niemand anders al eens zo'n drukgroep losgehaald ?

bert
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Dezelfde drukgroep werd indertijd in meer auto's gebruikt maar dan met sterkere of minder sterkere veren. Hij zat ook in bijvoorbeeld een Hanomag busje en moet daar sterkere veren gehad hebben.
Ik heb zo geen Flavia of Flaminia drukgroep bij de hand. Zijn die misschien hetzelfde? Afgezien van mogelijk de veren dan.

Het is ook gebruikelijk bij drukgroepfabrikanten om in de loop van de tijd types samen te voegen om zo het aantal verschillende types te verkleinen.

Ik heb hier nieuwe drukgroepen liggen met een partnummer wat intussen hetzelfde is voor de Fulvia en het Hanomagbusje. Je moet ook aardig hard trappen.
fulviabert

bedankt,ik ga er mee aan het werk.
Als ikhet zo hoor,is er niet veel meer bekend als de gegevens op de cd's.
Dat de drukgroepen na verloop van tijd zijn aangepast tot 1of 2 soorten ,zal gezien de afnemende omloopsnelheid van het artikel
niet zo gek zijn.
Maar om nu straks de kuitspieren te trainen om een koppeling te bedienen is nu ook niet mijn ding.
zoals eerder vermeld,ga ik er mee aan de slag

bert
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”