koppeling 1,2 Elefantino Bleu, zelf te doen?

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
sw_driver

koppeling 1,2 Elefantino Bleu, zelf te doen?

Unread post by sw_driver »

Hoi,

De koppeling loopt op zn laatste benen, althans de drukgroep verdenk ik van verregaande slijtage.

Is deze simpel zelf te vervangen, met (iets meer dan) gemiddelde kennis en handigheid in sleutelen?

Ik kan weinig terugvinden op het net, er bestaan geen vraagbaken voor de Ypsilon 93/03 en van de Punto weet ik niet of de techniek dusdanig gelijk is dat ik op de vraagbaak van een Punto kan bouwen.

Ik hoor het graag van iemand

Gert
koentje

Re: koppeling 1,2 Elefantino Bleu, zelf te doen?

Unread post by koentje »

Hey gert,

allereerst welkom,

De koppeling van mijn lanciatje is ook reeds vervangen.
dit heb ik laten doen (had geen brug en niet de mogelijkheden/ervaring).

motorisch is de lancia indentiek aan de punto.
(let dan wel goed op het motortype 1.2 8V als het goed is in jouw geval)
maar om bij de koppeling te komen moet er een hoop aan de kant.

workshop manuals kan ik voor je naslaan als er vragen zijn
mvg. Koen
sw_driver

Hey Koen,

Dankjewel.

Voor mij is de beperking vooral tijd. Een brug heb ik ook niet.

Na mijn eerste blik onder de motorkap dacht ik dat het allemaal heel simpel te doen is. Het is al weer heeeeel wat jaren gelden dat ik een auto had waarbij ik mijn eigen schoenen kon zien als de motorkap open staat.

Ook heb ik wat zoekwerk gedaan naar het benodigde materiaal, er zijn heel wat leveranciers die allemaal een laagste prijsgarantie hebben, maar niemand daarvan heeft het lef een prijs online te zetten. vaag.

Het wordt erg dringen ineens, dus deze week ga ik de garage waar ik de auto gekocht heb eens bellen of die een leuk prijsje kan maken. Ik denk dat ik deze klus maar zelf even niet moet willen doen. Althans afhankeijk van de prijs :)
sw_driver

Afspraak gemaakt, volgende week dinsdag wordt ze van nieuw frictiemateriaal voorzien :-)
Lancia-lover

Unread post by Lancia-lover »

Koppeling is een bekend punt van de Ypsilon. Heb zelf ook al 3x een kapot druklager gehad (bij verschillende Yps) Bij een Ypsilon 1.1 of 1.2 is het best eenvoudig zelf te doen. Kostte mij iets van €75 voor een koppelingset geloof ik. Had echter wel de beschikking over een brug, wat het wel iets makkelijker maakt
Y 1.3 JTD * Ypsilon 1.2 LS * Y10 Fire * Y10 Fire * Y10 Turbo * Y10 Turbo * Y10 4WD * Y10 GT
sw_driver

De garage rekent 3 a 4 uren. Ik heb geen brug, kan de auto vrij hoog krijgen met garagekrik en assteunen, maar toch, het moet op de grond, buiten want geen garage.

Voor 2 portieren vervangen was buiten geen probleem, maar een koppeling is wel different cooke..

Dus de garage mag het doen. Wel jammer dat het al zo snel is, bij aankoop is het wel gezegd, maar het kon net zo eenvoudig 2 maanden duren als een jaar voordat het dringend zou worden. Met ons geluk was het idd 2 maanden (iets korter zelfs) 8-)
sw_driver

Zooo, wat een verschil, de eerste keer de koppeling intrappen heb ik een deuk in de bodemplaat getrapt X(
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”