Ik ga dit weekend met mijn broertje naar - hopelijk - zijn nieuwe aanwinst kijken...ik moet dus aankoopadvies gaan geven haha.
Het betreft een yps 1.2 LS uit 98 met 120K op de klok. Mijn vrouw heeft jarenlang probleemloos en happy met een 1.1 Elefantino Blu uit 99 gereden dus ik heb mijn broer de Saxo/106/Corsa en andere toestanden uit zijn hoofd gehaald en een Yps aanbevolen. Maar omdat de 1.1 geen CV en stuurbekr. heeft gaan we dus naar een 1.2 kijken.
Weten jullie of ik - buiten de lekkende kachelradiator - nog op specifieke zaken bij de 1.2 moet letten ? Weet iemand wat de interval voor de distributieriem is bij deze motor ?
aandachtspunten 1.2 tov 1.1 ?
Re: aandachtspunten 1.2 tov 1.1 ?
Distributie om de 60.000km om de vijf jaar als je niet aan de 60.000 geraakt.
De verkoper van mijn Yp vertelde mij dat de mijne recent was vervangen. Echter geen documentatie.
Heb hem daarop zelf vervangen incluis de waterpomp en de rol.
Aandachtspunten : neem de tijd voor een proefrit. Is het blok droog. Starten bij warme motor ok ?
Hoe zijn de remmen/banden/uitlaat. Is er onderhoudshistorie ?! en een NAP pas.
Filters wisselen kun je vaak zelf. Indien niet gedocumenteerd nieuwe olie en filter erop, luchtfilter en brandstoffilter ook meenemen. Voor 50 euro moet dat te doen zijn. zelf. Eventueel een bougie trekken.
( Ik vervang ze gelijk als ik niet weet wanneer het gedaan is ).
Werkt alles kwa elektriek ? Geen sludge onder de olievuldop ?
Airco ? : wanneer laatste service gehad ? bijgevuld ?
Iets persoonlijks : ik luister graag naar rockmuziek, had mazzal dat alle kabels al gereed lagen voor en achter af fabriek
Heb de mijne pas kort. Heb vervangen : achterdempers, BDP sensor, bougies, filters, olie, deurvangers, distributieset plus waterpomp en de thermostaat. Ik schat 400 euro.
Bij aankoop echter 300 euro van de prijs af gekregen vanwege enkele van bovenstaande "gebreken".
De distributie had wellicht niet gehoeven, maar het voelt nu goed.
Verder een hele leuke auto de YP !!! Het was niet de bedoeling dat ik hem dagelijks ging rijden naar het werk, maar het rijdt zo fijn dat ik hem elke dag meeneem en vaker binnendoor naar huis rij. Is wel een elefantino rosso en ken de andere versies niet, maar super veel fun.
doen !
wellicht handig :
http://ww2.autoscout24.nl/advies/auto-c ... 55/147194/
De verkoper van mijn Yp vertelde mij dat de mijne recent was vervangen. Echter geen documentatie.
Heb hem daarop zelf vervangen incluis de waterpomp en de rol.
Aandachtspunten : neem de tijd voor een proefrit. Is het blok droog. Starten bij warme motor ok ?
Hoe zijn de remmen/banden/uitlaat. Is er onderhoudshistorie ?! en een NAP pas.
Filters wisselen kun je vaak zelf. Indien niet gedocumenteerd nieuwe olie en filter erop, luchtfilter en brandstoffilter ook meenemen. Voor 50 euro moet dat te doen zijn. zelf. Eventueel een bougie trekken.
( Ik vervang ze gelijk als ik niet weet wanneer het gedaan is ).
Werkt alles kwa elektriek ? Geen sludge onder de olievuldop ?
Airco ? : wanneer laatste service gehad ? bijgevuld ?
Iets persoonlijks : ik luister graag naar rockmuziek, had mazzal dat alle kabels al gereed lagen voor en achter af fabriek

Heb de mijne pas kort. Heb vervangen : achterdempers, BDP sensor, bougies, filters, olie, deurvangers, distributieset plus waterpomp en de thermostaat. Ik schat 400 euro.
Bij aankoop echter 300 euro van de prijs af gekregen vanwege enkele van bovenstaande "gebreken".
De distributie had wellicht niet gehoeven, maar het voelt nu goed.
Verder een hele leuke auto de YP !!! Het was niet de bedoeling dat ik hem dagelijks ging rijden naar het werk, maar het rijdt zo fijn dat ik hem elke dag meeneem en vaker binnendoor naar huis rij. Is wel een elefantino rosso en ken de andere versies niet, maar super veel fun.
doen !
wellicht handig :
http://ww2.autoscout24.nl/advies/auto-c ... 55/147194/
De distributieriem van een 8-klepper gaat makkelijk langer meer dan 60.000 km.
5 Jaar is een veilige periode,maar gelukkig gebeurt er niets met de motor als deze breekt,je staat alleen stil.
Wel denk ik dat je bij een 14 jaar oude auto niet te kritisch moet gaan worden.
Een droge motor is onmogelijk bij een Italiaan,de carterpan en het kleppendeksel zweten altijd,alleen als er net iets is vervangen niet.
Is deze wel droog,dan is er van grondig schoongemaakt en moet je je nog eens achter het oor krabben...
Alles controleren moet je uiteraard wel doen, vooral op elektra gebied.
Een 1.2 loopt iets mooier dan een 1.1,maar voor de rest heb je geen grote verschillen.
De rest is hier al vaker opgesomt waar je op moet letten bij een aankoop.
5 Jaar is een veilige periode,maar gelukkig gebeurt er niets met de motor als deze breekt,je staat alleen stil.
Wel denk ik dat je bij een 14 jaar oude auto niet te kritisch moet gaan worden.
Een droge motor is onmogelijk bij een Italiaan,de carterpan en het kleppendeksel zweten altijd,alleen als er net iets is vervangen niet.
Is deze wel droog,dan is er van grondig schoongemaakt en moet je je nog eens achter het oor krabben...
Alles controleren moet je uiteraard wel doen, vooral op elektra gebied.
Een 1.2 loopt iets mooier dan een 1.1,maar voor de rest heb je geen grote verschillen.
De rest is hier al vaker opgesomt waar je op moet letten bij een aankoop.
Prima aangevuld kriekje. Je hebt gelijk.
Wist trouwens niet dat de 8 klepper non interferance was. Weer wat geleerd.
En inderdaad beter een eerlijke dan een gepoetste.
Wist trouwens niet dat de 8 klepper non interferance was. Weer wat geleerd.
En inderdaad beter een eerlijke dan een gepoetste.
-
En mijn broertje is inmiddels een leuke grijs metalic 1.2 LS Yps rijker. Toch wel fijn, die stuurbekrachtiging en CV. Droog blokje, geen stinkende kachel en goed werkende elektro.
Hij is van 1998 en heeft 119.000 gelopen. Een klein jaar geleden is de koppakking vervangen en is meteen disrtibutie meegenomen.
Enige punt van aandacht is de koppeling, die gaat tamelijk zwaar. Ik heb zelf bij de testrit geen slip opgemerkt maar volgens mijn broertje slipte de koppeling een keer inmiddels, dat zou wel rot zijn maar goed.Even afwachten.
Hij is van 1998 en heeft 119.000 gelopen. Een klein jaar geleden is de koppakking vervangen en is meteen disrtibutie meegenomen.
Enige punt van aandacht is de koppeling, die gaat tamelijk zwaar. Ik heb zelf bij de testrit geen slip opgemerkt maar volgens mijn broertje slipte de koppeling een keer inmiddels, dat zou wel rot zijn maar goed.Even afwachten.