Fulvia Berlina vordert, fusees vervangen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Berry

Fulvia Berlina vordert, fusees vervangen

Unread post by Berry »

De afgelopen tijd heb ik flink aan mijn Fulvia gewerkt. Ik heb met name veel carrosseriewerk en na vele uren lassen is de rechterkant klaar. Dorpels vervangen, deuren vervangen en hersteld en de hele zaak weer opgebouwd. Ik heb deze zelf weer in de lak gezet zodat het er in ieder geval weer netjes uit ziet. Op termijn zal ik de hele auto nog wel een keer laten overspuiten maar daar moet eerst voor gespaard worden. Eerst ook de linkerkant nog gaan afwerken en opbouwen.

Ik heb er een paar foto's bij gedaan zodat je kunt zien hoe de auto er nu bij staat.

Voordat het zover is wil hem ook technisch op orde hebben. Bij het schoonkrabben van de rechterwielkast van 40 jaar oude tectyl (heerlijk werk...) en het demonteren van de voorste remklauw zag ik dat het rubber van de onderste fusee kapot is (zie laatste foto). Zo krijg ik een vette remschijf en blokken en ik rem toch graag netjes af!

Nu heb ik geen ervaring met het demonteren ervan. Heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig? Ik heb op internet gezocht en ik heb alles gevonden van hamers, tot fuseetrekkers, vorken etc. Nu is een hamer voor mij een gereedschap om plaatwerk mee te vormen, liever niet om mee op een wielophanging loos te gaan. Wat is de methode die bij Fulvia's het beste werkt en welk gereedschap heb ik daarvoor nodig?

Alvast bedankt voor de reacties.

Berry

http://bvb.punt.nl/?gr=796096
Attachments
fusee.jpg
fusee.jpg (88.88 KiB) Viewed 573 times
lancia fulvia berlina 1971-2.jpg
lancia fulvia berlina 1971-2.jpg (84.55 KiB) Viewed 573 times
lancia fulvia berlina 1971-1.jpg
lancia fulvia berlina 1971-1.jpg (165.86 KiB) Viewed 573 times
Huib
Site Admin

Re: Fulvia Berlina vordert, fusees vervangen

Unread post by Huib »

Zo'n vork waar je een paar flinke klappen op geeft met een vuisthamer van 2 kilo werkt prima. Rubber gaat wel kapot maar dat is het toch al.

Met een zogenaamde kogelwipper gaat het ook. De lichtere kogelwippers gaan kapot op fuseekogels. Die gebruik ik alleen voor de tuurkogels. Een wat zwaardere zal wel gaan.

Als ik het zo bekijk, zou ik naar de vork grijpen.
Berry

Re: Fulvia Berlina vordert, fusees vervangen

Unread post by Berry »

Bedankt Huib,
Nu weet ik tenminste wat voor gereedschap ik nodig heb.

Berry
Berry

Re: Fulvia Berlina fusees vervangen, iemand nog tips?

Unread post by Berry »

Ik heb nu een fuseewipper en vork. De fuseewipper krijg ik op geen enkele manier ertussen, er lijkt te weinig ruimte te zijn. De kroonmoer krijg ik er niet af, deze loopt tegen de homokineet aan.

Met de vork heb ik niet echt een idee waar deze nu precies tussen moet. Zie ook de afbeelding die ik erbij heb gedaan. KLopt die positionering wel en moet ik nu echt zo hard blijven meppen totdat er iets losschiet? Ik ben een beetje bang schade aan de draagarm te brengen.

Zit ik wel op het juiste pad? Ik zou de auto gelijk wegbrengen naar een garage maar de auto is niet mobiel dus dat is zonder oprijwagen enz. geen optie.

Bedankt voor eventuele tips want ik kom zo niet verder.

Berry
Attachments
fulvia onderste fusee.jpg
fulvia onderste fusee.jpg (188.21 KiB) Viewed 573 times
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

De plaats die je aangeeft is juist.
Heel hard meppen. Wel op de juiste manier meppen. Dwz vuisthamer van 2kg. Vast houden bij het einde van de steel en de hamer het werk laten doen.

Als hij los is kun je ook de moer er verder af draaien.
Berry

Unread post by Berry »

Bedankt Huib, met hulp van je tips is hij eindelijk los.

De vork is na een groot aantal klappen met het vuistje flink vervormd maar het is gelukt. Voor de volledigheid heb ik er een foto bij gedaan omdat ik het zelf ook altijd prettig vind om na een vraag ook het antwoord en/of resultaat te vermelden.

Nu nog kijken hoe de fusee er als geheel uit kan. Het lijkt erop alsof deze van bovenaf in de draagarm is geklemd? Zal ook wel rammen worden....

Heel erg bedankt al voor je tips!

Berry
Attachments
fulvia onderste fusee los.jpg
fulvia onderste fusee los.jpg (144.99 KiB) Viewed 573 times
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Had je wel de veer omhoog gezet? Ik maak die fusees zo vaak los en zet daarbij de veer omhoog met speciaal gereedschap dat ik er ook niet meer aan gedacht had.
Die veer drukt met een paar honderd kilo op de bovenste draagarm. Hij wordt dan uiteindelijk tegen gehouden door de schokbreker wanneer die in zijn uiterste stand komt.
Berry

Re: Fulvia Berlina fusees vervangen, demonteren gelukt

Unread post by Berry »

Ik denk dat ik nog een andere puller moet kopen om de fusee zelf uit de arm te krijgen.

Edit: met een twee armige puller die ik nog had liggen heb ik de fusee uit de draagarm kunnen drukken. Bedankt voor de tips over deze voor mij nieuwe klus.

Nu dus wachten de nieuwe fusee monteren. Dat zal ook wel wat uitdagingen met zich meebrengen.

Berry
Koos

Unread post by Koos »

je hebt het over de fusee, maar ik denk de je de (fusee)kogel bedoelt.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Berry

Unread post by Berry »

Je hebt gelijk Koos!

Berry
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”