Welk OBDII protocol
Welk OBDII protocol
Nou heb ik dit mooie apparaat gehaald
http://www.dealextreme.com/p/obdii-blue ... -12v-42825
Dit werkt op bijna alle auto's, maar op de Lybra krijg ik het maar niet aan de praat. Gebruikt een Lybra weer eens iets anders dan de rest van de wereld, net zoals de rest van de auto?
En zoja, welke adapter zou dan wel werken?
http://www.dealextreme.com/p/obdii-blue ... -12v-42825
Dit werkt op bijna alle auto's, maar op de Lybra krijg ik het maar niet aan de praat. Gebruikt een Lybra weer eens iets anders dan de rest van de wereld, net zoals de rest van de auto?
En zoja, welke adapter zou dan wel werken?
Re: Welk OBDII protocol
Probeer het eens met Fiat Ecu Scan, gratis te downloaden (met beperkingen) op http://www.fiatecuscan.net/
Ja, bekend issue voor bepaalde types. Laat me raden: je hebt een 1.8 van 1999 of 2000?
Check eens wat voor type ECU er in jouw auto zit (zit tegen schutboard onder voorruit thv bijrijderplaats achter een schermpje je moet even van bovenaf daartussen kijken. Sticker met alle nummers zit bovenop, moet je zo kunnen zien.
Check eens wat voor type ECU er in jouw auto zit (zit tegen schutboard onder voorruit thv bijrijderplaats achter een schermpje je moet even van bovenaf daartussen kijken. Sticker met alle nummers zit bovenop, moet je zo kunnen zien.
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Ik heb een 1.8 uit 2000 inderdaad. Ik heb heb het eerst geprobeerd met het programma Torque, dat is een applicatie voor je Andriod telefoon waarmee je je auto kan uitlezen en foutcodes kan resetten, maar die werkte niet.
Fiatecuscan werkt gelukkig wel prima, jammer dat je daarvoor een hele laptop moet meenemen
Vanavond even de "full" versie proberen, volgens mij kan je dan ook dingen als je LMM opnieuw inleren.
Ecu is een HitachiMPI
Fiatecuscan werkt gelukkig wel prima, jammer dat je daarvoor een hele laptop moet meenemen

Vanavond even de "full" versie proberen, volgens mij kan je dan ook dingen als je LMM opnieuw inleren.
Ecu is een HitachiMPI
Exactly. En die gebruikt kennelijk een protocol dat Torque niet support. Ik ben veel uren bezig geweest erachter te komen welk proto dat is, maar is me niet gelukt.
Voor andere belangstellenden: die prachtige Chinese goedkope ELM 427 bluetooth OBDII dingen doen het prima, sommige USB en seriele versies ervan hebben een eindweerstandprobleem tussen de H en L lijn van de CANbus. Oplossing hier:
http://forum.fiatecuscan.net/viewtopic.php?f=5&t=1493
Wil je ook je airco, airbag en andere duistere circuits uitlezen of zien of je een verloopstekker nodig hebt om die dingen überhaupt te laten werken met jouw auto:
http://www.fiatecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx
Deze OBD2 "dongles" kosten rond de drie tientjes - met één bezoek aan de garage heb je dat er al dik uit dus.
Je kunt realtime vrijwel alle sensors uitlezen, reset's doen, foutcodes lezen en resetten, noem maar op.
O, in de bijlage de complete lijst met Fiat/Lancia OBD2 specifieke foutcodes ter info voor belangstellenden.
Veel plezier
B)-
Voor andere belangstellenden: die prachtige Chinese goedkope ELM 427 bluetooth OBDII dingen doen het prima, sommige USB en seriele versies ervan hebben een eindweerstandprobleem tussen de H en L lijn van de CANbus. Oplossing hier:
http://forum.fiatecuscan.net/viewtopic.php?f=5&t=1493
Wil je ook je airco, airbag en andere duistere circuits uitlezen of zien of je een verloopstekker nodig hebt om die dingen überhaupt te laten werken met jouw auto:
http://www.fiatecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx
Deze OBD2 "dongles" kosten rond de drie tientjes - met één bezoek aan de garage heb je dat er al dik uit dus.
Je kunt realtime vrijwel alle sensors uitlezen, reset's doen, foutcodes lezen en resetten, noem maar op.
O, in de bijlage de complete lijst met Fiat/Lancia OBD2 specifieke foutcodes ter info voor belangstellenden.
Veel plezier

B)-
- Attachments
-
[The extension txt has been deactivated and can no longer be displayed.]
Hmm jammer met de full versie kan ik ook niks inleren, komt ook door die fijne Hitachi ecu
leuke tip (tu)
mijn 1.8 is van 2002, dus misschien is daar wat meer mogelijk
ik heb nog weinig ervaring met dit soort apparatuur, maar voor zo weinig geld lijkt het me wel een leuk speeltje ....
via ebay zojuist ook maar eentje gekocht voor 10 euro met 'free shipping'
: ebay-adres
daar kun je je nooit een buil aan vallen toch
als ik er niet uit kom wb gebruik komen er nog wel wat vraagjes ....
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
de 1e vraag is er al nav informatie die @dick gaf in recent topic over de 1.8 ecu's
[quote="Er zijn voor de 1.8 benzineblokken twee type MFI (Multi Fuel Injection) ECU's in omloop :
- de eerste is type GE112147 (met verschillende HCU en MFI type-aanduidingen, maar dat is irrelevant), meestal (maar niet noodzakelijk) fabrikaat Hitachi, gemonteerd op de eerste serie 1.8 Lybra's (1999-2000), is ook gemonteerd op o.m. Fiat Brava, Bravo, Marea en Barchetta met 1.8 blok van 1995-2000
- de ander (vanaf pakweg 2001) is van het daarna meer gangbare type MFI003BC2 (is en wordt ook gemonteerd op heel veel andere merken)"]
[/quote]
In mijn lybra 1.8 van 2002 zit deze hitachi - ECU :

het nummer correspondeert met geen van beide door @dick genoemde nummers, is dit nu toch het 2e type ??
in ieder geval is deze volgens de info op de website wel met de fiat-ecuscan uitleesbaar zonder adapterkabel, het zal mij benieuwen
.
mijn 1.8 is van 2002, dus misschien is daar wat meer mogelijk
ik heb nog weinig ervaring met dit soort apparatuur, maar voor zo weinig geld lijkt het me wel een leuk speeltje ....
via ebay zojuist ook maar eentje gekocht voor 10 euro met 'free shipping'

daar kun je je nooit een buil aan vallen toch
als ik er niet uit kom wb gebruik komen er nog wel wat vraagjes ....
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
de 1e vraag is er al nav informatie die @dick gaf in recent topic over de 1.8 ecu's
[quote="Er zijn voor de 1.8 benzineblokken twee type MFI (Multi Fuel Injection) ECU's in omloop :
- de eerste is type GE112147 (met verschillende HCU en MFI type-aanduidingen, maar dat is irrelevant), meestal (maar niet noodzakelijk) fabrikaat Hitachi, gemonteerd op de eerste serie 1.8 Lybra's (1999-2000), is ook gemonteerd op o.m. Fiat Brava, Bravo, Marea en Barchetta met 1.8 blok van 1995-2000
- de ander (vanaf pakweg 2001) is van het daarna meer gangbare type MFI003BC2 (is en wordt ook gemonteerd op heel veel andere merken)"]
[/quote]
In mijn lybra 1.8 van 2002 zit deze hitachi - ECU :

het nummer correspondeert met geen van beide door @dick genoemde nummers, is dit nu toch het 2e type ??
in ieder geval is deze volgens de info op de website wel met de fiat-ecuscan uitleesbaar zonder adapterkabel, het zal mij benieuwen

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Moet goed komen, en anders hoor ik het wel. Je hebt dezelfde als ik heb besteld btw.
Misschien is het nuttig als je alvast een soort "instructie" maakt, m'n wb gebruikte software en koppeling etc ...
Met alle al gegeven info kunnen we hier dan een OBD-vraagbaak-topic van maken ...
Ik zal mijn ervaringen tzt ook hier delen
Bestaat er ook software voor op een iPad, dat zou wel ideaal zijn
.
Met alle al gegeven info kunnen we hier dan een OBD-vraagbaak-topic van maken ...

Ik zal mijn ervaringen tzt ook hier delen
Bestaat er ook software voor op een iPad, dat zou wel ideaal zijn

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Die C489 JIJI aanduiding doet me toch aan het eerste type denken. Er zijn talloze revisies van. Dat eerste type heeft aan weerskanten van de ECU een lange zwarte stekker over de hele lengte. Als dat bij jou het geval is heb je het eerste type. De andere hebben dat anders geregeld (ik dacht twee stekkers naast elkaar aan de onderkant, maar pin me daar niet op vast).
Overigens is dit type gewoon uitleesbaar, maar gebruikt een niet alledaags communicatie-protocol. Verder is het niet mogelijk om de ECU te herprogrammeren via de diag-stekker, is hij wat storinggevoeliger en een stuk duurder dan die latere (veel algemenere) versie.
Overigens is dit type gewoon uitleesbaar, maar gebruikt een niet alledaags communicatie-protocol. Verder is het niet mogelijk om de ECU te herprogrammeren via de diag-stekker, is hij wat storinggevoeliger en een stuk duurder dan die latere (veel algemenere) versie.