Motor valt uit bij lage toeren - BDP sensor ?

Discussie en vraagbaak over Lybra
Zuideramstel

Motor valt uit bij lage toeren - BDP sensor ?

Unread post by Zuideramstel »

Lancisti,
Vandaag is de motor van onze Lancia Lybra 1.9JTD SW LX uit 12/2000 een aantal keren (3x) uitgevallen, maar na zo'n 5-10min startte de motor weer.

In de week toen het heel erg koud was van de winter had ik hetzelfde probleem. Toen dachten we dat het wellicht aan kristallenvorming in de diesel lag, omdat er zo'n 5 dagen niet met de Lybra gereden was, en was het verder een incident.
Daarna is de Lybra dagelijks gebruikt en ook lange afstanden afgelegd, zonder enig probleem qua "motoriek".

Maar vandaag na dus zo'n 1,5 maand herhaalde het zich plots.
Op weg naar naar de 020-dealer voor het vervangen van een aantal lampjes viel de motor net voor een stoplicht uit.
Ik had geen gas gegeven maar liet de Lybra gewoon "doorlopen" maar opeens schokte de auto en viel alles uit. Met hulp kon ik de Lybra aan de kant zetten en belde de ANWB, maar net toen ik aan het uitzoeken op welke lokatie ik was startte de motor weer.
Bij de dealer was de monteur behulpzaam door tussendoor de computer uit te lezen en vertelde dat de BDP sensor een melding geeft en zou duiden op een beginnende kapotte BDP sensor; dit matchte wel bij de info. De sensor zelf zou ook uitgemeten moeten worden om het goed te kunnen vaststellen. Iemand enig idee of dat klopt en of daaraan ook extra kosten aan verbonden zijn ?
Kosten van deze sensor incl. montage zo'n EUR 120. Verder werd er verteld dat als het de "andere" sensor betrof de kosten hoger zouden uitvallen omdat dan ook de distributieriem vervangen zou moeten worden (dat zou igv onze Lybra niet erg zijn omdat deze ook dit jaar vervangen moet worden). Iemand enig idee of dat klopt ?

Dat was in de ochtend. Later in de middag is de motor 2x kort achter elkaar (zo'n 3km en 5 min. gereden in de stad tussen beide keren) uitgevallen en beide keren na zo'n 10min. kon de motor weer "gewoon" gestart worden. Ook bij beide keren was het aantal toeren laag en gaf ik vrijwel geen gas.

Iemand bekend met dit euvel ?
Gaarne jullie reacties en evt. aanbevelingen qua oplossing, reparatie, dealer/garage e.d.
Dank alvast.

Bezitter van een Lancia Lybra 1.9JTD SW LX - 12/2000 - 355740km
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”