Update. Na afgelopen winter een andere motor te hebben opgebouwd met originele zuigers 77.0 mm. om deze dan maar eens te gaan gebruiken,heb ik toch onlangs de reeds gemonteerde motor onder de loep genomen. er kwam de laatste keer olie in het koelsysteem als er flink mee gereden werd.
Deze motor had ook de zuigers met een afwijkende pasvorm,waardoor er een deel boven het cilinderblok uitstak.( eerder over gemeld)
Door drukte eerst maar geconcentreerd op de gemonteerde motor.
De zuigerbodem netjes pas gemaakt aan het cilinderblok,waardoor er niets meer boven de rand uitsteekt wat er ook niet bovenuit moet steken.
Vervolgens een nieuwe 1.6 mm koppakking gemonteerd ivm de compressieverhouding. nu is deze na meting 10,4:1 is meer dan zat.
alles weer netjes opgebouwd met de eigen onderdelen en rijden.
Motor loopt rustiger in de hogere toeren en iets makkelijker lijkt het ( geen geraas meer) wellicht de uitstekende rand van 0,4 mm die er bovenuit stak en de rand van de koppakking er om heen......stukje vervelende verbrandingsruimte.
Maar toen: complete serie 2 uitlaat er onder zonder de vernauwing in de achterdemper.
dat was het!!!!! gaat nu als een speer! gretig in de toeren en gaat moeiteloos in de 4e versnelling de toeren in.
We hebben dan een dikkere pijp onder de auto als voorheen. de serie 1 uitlaat van Imasaf voor de 1.3 geeft in mijn geval te veel tegendruk tov de serie 2 uitlaat (ook van Imasaf)
Auto nu een stuk rustiger als voorheen en een stuk rapper.
ik heb dus verder neits aan carburatie enz gewijzigd.
Motor was ook voorheen met een 1.6 mm koppakking uitgevoerd,maar die had (bleek later) een fout in de koperrand van het oliekanaal,waardoor deze kon lekken richting koelkanaal
Weer probleempje opgelost.
bert
Waar is het vermogen gebleven??
Re: Waar is het vermogen gebleven??
Goed te horen, Bert. Complimenten. Aardig wat zoekwerk geweest.
Toch raar van die uitlaat. De dikkere uitlaat is gekomen met de 1.6HF Fanalone en toen ook op de 2e serie 1.3S terecht gekomen.
De eerste serie 1.3S had de dunne uitlaat en toch een hogere topsnelheid dan de 2e serie ondanks dus de mechanische fan en de dunnere uitlaat.
Toch raar van die uitlaat. De dikkere uitlaat is gekomen met de 1.6HF Fanalone en toen ook op de 2e serie 1.3S terecht gekomen.
De eerste serie 1.3S had de dunne uitlaat en toch een hogere topsnelheid dan de 2e serie ondanks dus de mechanische fan en de dunnere uitlaat.
-
Re: Waar is het vermogen gebleven??
huib ik denk een demper met een schotje op de verkeerde plaats.