ruitenwissers revisited

Discussie en vraagbaak over Lybra
koen_

Re: ruitenwissers revisited

Unread post by koen_ »

edit : dit zegt de DTE-CD erover :

Image

ergo : het probleem is dus mechanisch ...
.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Stupendo

Re: ruitenwissers revisited

Unread post by Stupendo »

Ik ben er uit. Het is eigenlijk doodsimpel maar wat voorkennis helpt natuurlijk wel. En logisch nadenken.

Het herkennen van de nulstand werkt inderdaad mechanisch (en dus niet electronisch) middels het ringetje om de as van de wissermotor. De motoras zal niet continue ronddraaien maar maakt vanuit de nulstand een slag naar rechts of links (weet even niet welke kant uit maar is af te leiden uit de tandwielconstructie) en als de wissers hun uiterste stand hebben bereikt op de voorruit, draait de as weer de andere kant op totdat de wissers weer in de nulstand zijn teruggekomen.

Aan de motor moet je niets doen. Je kunt de ring "verdraaien" maar de motor stopt wanneer het volgens de ring tijd is.

Klopt. Doordat de ring geen volledige cirkel is stopt de wissermotor telkens aan het "einde" van de ring.

Volgens mij is de truuk in welke stand je het mechaniek op de motor zet.

Klopt. Het mechaniek moet in zijn beginstand (dus als de wissers horizontaal op de ruit vlak boven de paravan liggen) gekoppeld worden aan de motoras die dan ook in zijn beginstand (nulstand) staat.

Daarna moet je gaan uitvogelen wat de nulstand van het mechaniek is, en het mechaniek in die stand op de motor monteren.

Klopt. Ik heb eerst het mechaniek gekoppeld aan de motoras en het hele zaakje ingebouwd (drie bouten) met één ruitenwisser. (Als er één wisser in de goede positie staat, staat de andere wisser automatisch ook in de goede positie want de wisserarmassen zitten op dezelfde stang). Wel loop je het risico dat de wisser onder van de ruit afglijdt. Je kan ook stroken karton proberen maar ik vond dat toch niet goed werken. Modellen dien je altijd zo realistisch mogelijk na te bouwen.Ook heb ik de ruit nog natgemaakt met een gietertje (dat heb ik daarna weer mogen weten).

Vervolgens 1 maal de wisser in de intervalstand bediend. Zo komt de motor in de nulstand. Als de ruitenwissers na deze bediening niet in de beginstand staan dient het mechaniek losgekoppeld te worden van de motoras en opnieuw gekoppeld te worden waarbij het mechaniek eerst met de hand in zijn beginstand moet worden gepositioneerd. Dat heb ik gedaan door aan een tafel zittend het mechaniek op schoot te nemen. Het mechaniek dient zo bewogen te worden dat de wisserarmassen zo ver mogelijk linksom zijn gedraaid. Dit is makkelijk te zien doordat dan het mechaniek zo ver mogelijk naar de rechterkant is bewogen. Eén en ander communiceert natuurlijk met elkaar door de getande - en kogeloverbrengingen.

Nadat het mechaniek handmatig in de uiterste rechterstand en (dus zijn nulstand) is gebracht, dient het weer met de hevel aan de motoras gekoppeld te worden. Vergeet niet het rubberen beschermkapje - indien aanwezig - te monteren voordat de drie ophangingsbouten van het motortje weer met het mechaniek worden verbonden. Met sleutel 13 de moer goed vastzetten. Als de moer ver genoeg er op is gedraaid, dient het mechaniek met de hand te worden "tegengehouden" voordat de moer definitief aangedraaid wordt. (Je beweegt het mechaniek anders middels de sleutel weer van zijn nulstand af). Als het goed is bevindt de hevel van het mechaniek zich in de nulstand parallel aan de stangen die er recht boven zitten. De moer kan dan ook alleen met een steeksleutel worden vastgezet (en dus niet met een ring - of dopsleutel).

Monteer het hele zaakje weer en plaats de paravan terug (zeven plastic klemmen bovenaan/binnenzijde, vijf plastic klemmen onderaan/binnenzijde; in de bovenste hoeken elk een metalen schroef, gebruik bij voorkeur een magnetische schroevendraaier want je kan er met je vingers moeilijk bij, en nog zeven metalen schroeven aan de onderkant/buitenzijde van de paravan).

Verdraai de ruitenwissers nooit handmatig op de voorruit want dan slijten de vertandingen.

Onderstaande tekst van één of ander obscuur Duits automerkje liet bij mij het kwartje vallen. Het merk met de vier sleepogen in de grille heeft natuurlijk al veel langer ervaring met defecten. :)

Wisserarmen niet doorduwen, helpt niet en je maakt de vertanding kapot.Eerst wisserarmen loshalen en afdekplaat verwijderen. Je ziet nu het het wissermechanisme, verbonden via een kort asje met de motor. Waarschijnlijk is de moer hiervan losgelopen. Moer eraf, dan kan je mechanisme van motor loskoppelen. Motor in nulstand zetten door1x te laten wissen, en dan netjes wisser uit te zetten. Contact uit als je verder sleutelt, scheelt weer beknelde vinger als er iets mis gaat. Je kan ipv een wissearm even een strookje karton op een as steken. Nu beweeg je het mechanisme met de hand, zoek de positie waarin de kartonnetje va omkeren van beweegrichting (van beneden naar boven). In deze stand koppeling naar de motor weer vastzetten. Controleer de werking eerst met de kartonnetjes, als je gelijk de armen erop zet loop je risico dat de boel vastloopt mocht je een fout hebben gemaakt.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”