How-to / stabilisatorstang rubbers deel 1 ( achter )

Discussie en vraagbaak over Lybra
jdebeer

Re: How-to / stabilisatorstang rubbers deel 1 ( achter )

Unread post by jdebeer »

Het is maar net de vraag waar de speling vandaan komt. Als het van ruimte op de rubber vandaan komt is het gemakkelijk.
Anders zou het van de aansluiting met de reactiestangetjes moeten komen. Zou betekenen dat het gat uitgeleuterd is.
Lijkt me niet waarschijnlijk.
Even navragen bij de garage ? Dan weet je het zeker.
koen_

Unread post by koen_ »

als je een paar postings hogerop kijkt kun je de constructie van de stab-stang zien
hij zit uberhaupt alleen vast met de 2 rubbers en de 2 reactie-stangetjes, dus kan ook alleen daar speling hebben ... ;)

wb de draagarmen zijn er centraal de rubbers, maar aan de buitenzijde de onderste fusee-kogel ; ook die vertoont vaak speling
zou zonde zijn om alleen de rubbers te vervangen met alle gedoe vandien en dan 1 jaar later teveel speling op je fuseekogel hebben, zo duur zijn die draagarmen niet ( ebay.de ca 90 euro voor een set li & re )
ze zijn relatief eenvoudig te vervangen

overigens gaat mijn how-to in dit topic over de stab-stang achter
Jos Gitmans heeft in een ander topic : http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... 017,918618 de procedure aan de voorzijde beschreven
alleen zelf aan beginnen trouwens als je echt ervaren sleutelaar bent ....

succes
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
dickh

Unread post by dickh »

Ik hoor/zie iedereen kakelen over "reactie-stangetjes". Welke/wat zijn dat? Kan zoiets in je prachtige exploded view niet terugvinden (maar misschien schiet mijn voorstellingsvermogen hier tekort...:S

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
koen_

Unread post by koen_ »

het allereerste plaatje van de how-to (:P)

.
dickh

Unread post by dickh »

Aha! :)-D

Nu ik toch aan het hengelen ben:
- Waar haal je trouwens die fraaie kleurrijke exploded views vandaan? Heb ze nooit eerder gezien. Erg handig!

En nog een forumtechnisch vraagje : hoe krijg je afbeeldingen/pics in de tekst-body? Ik zie alleen een "bijlage" mogelijkheid.

B)-
koen_

Unread post by koen_ »

als je van hengelen houdt moet je niet bij mij zijn :S , maar 'a la'

.... die plaatjes kwam ik ooit eens tegen op het net, maar geen idee waar dat precies was

.... zelf plaatjes in je posting plaatsen kun je eenvoudig via de universele IMG-systematiek

* je moet je plaatjes eerst uploaden naar je eigen webspace ( die je bij iedere goede provider ter beschikking hebt )
--- wel eerst je plaatjes resizen naar een passend forum-formaat, bijv 800x600 oid ---

vervolgens plak je de link naar het plaatje in je posting ....,dat doe je als volgt :

* kies in het rijtje icons dat bij dit forum bovenin het berichtvenster staat voor "URL van een afbeelding invoegen"
* plak daar je link in ( dus bijv : "http://mijnwebspace/mijnplaatje.jpg" ) ... en ... daar staat je plaatje

als je geen webspace ter beschikking hebt kun je het ook doen via een of andere plaatjes-hosting-site, zoals imageshack.us of tinypic.com

ga bijvoorbeeld naar "imageshack.us"

*klik op "browse"
*selecteer de bedoelde foto('s) op je computer
*klik op image resize en selecteer bijv 15" monitor
*klik op upload now ; foto wordt geupload
*kopieer dan de "forumcode" en plak deze in je bericht

in dit laatste geval hoef je het bovengenoemde forum-icon niet te gebruiken, de IMG-toevoeging is al voor je gemaakt

.
Koen

Unread post by Koen »

Via 'tinypic' verdwijnen je foto's na een tijdje en hou je nog enkel een rood kruisje over. :(
Niet goed voor een "How to", denk ik.

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
dickh

Unread post by dickh »

Koen,

Wederom bedankt! Overigens ben ik uitsluitend hengelaar in het overdrachtelijkie, van de "echte" variant moet ook ik niks hebben. Veel te ongedurig voor...X(

Wat de plaatjes-import betreft, idee is me duidelijk. Omslachtig gedoe zeg. Webmaster, nu je de absolute macht hebt gegrepen, doe er iets mee behalve dreigen en pak das verdammte Bilder-importier Problem mal gründlich an, ja!
Maar goed, ik heb op deze doos IIS draaien om lokaal wat externe sites te onderhouden en testen. Zal eens kijken of het via die IIS site lukt. Lijkt me wel, en dat scheelt meteen een hoop geklier.

B)-
GeertD

Unread post by GeertD »

Hallo allemaal

Ik zit misschien niet op de juiste site want ik rijd namelijk met een alfa romeo 156 1.9 JTD maar aangezien het eigenlijk toch broertjes zijn ga ik toch maar mijn vraag stellen.
Weet er iemand toevallig of het het zelfde systeem is bij de alfa 156 van 2005?
Ik denk namelijk van wel en zou dit systeem van de vooste rubbers aan de stabilisatorstang het zelfde zijn om te vervangen?
ik zit namelijk met een irritant geklop links voor!

Alvast bedankt

mvg
Geert
Trouwens zolas je ziet hier zijn het dezelfde rubbers voor alfa en lancia:
http://www.scuderia-servizio-italia.nl/ ... &Itemid=11
koen_

Unread post by koen_ »

SSI kan de stab-stang rubbers ook voor je vervangen tegen een heel redelijke prijs ...

maar wel eerst een goede diagnose stellen ...
stabstang-rubbers klapperen meestal niet, maar geven vooral een erg irritant gekreun/gekraak
alleen bij extreme slijtage kan de stang gaan klapperen

andere, veel voorkomende en meer voor de hand liggende oorzaken :
* reactie-stangetjes 'gaar'
* speling op je voorste draagarmen, de binnenste rubbers en/of onderste fuseekogels
* speling op je stuurkogels

met een krik, hefboom onder het wiel en gezond verstand ( goed kijken ! ) kun je e.e.a. eenvoudig onderscheiden

.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”