DvdA Schreef:
hoi de diesel doet zoals ik heb sedan 108 euro in de maand noordholland- dat is de reden dat ik mijn lybra wil verkopen ik rij gewoon niet genoeg maar ja zie er maar iemand voor te vinden die van mijn heeft maar 129000km gelopen maar verkoop wil niet vlotten------------------------------------------------------
> Ik betaal voor mijn Lancia Lybra SW 1.8 benzine
> € 55,- per maand wegenbelasting en ik denk dat
> de wegenbelasting voor de dieseluitvoering +/- €
> 90 - 95,- per maand zijn. In hoeverre dit veel is
> kan ik niet beoordelen....afschrijven op het
> aantal kilometers en in achtneming van de diesel -
> benzineprijs verhouding. Prijsverschil diesel en
> benzine bedraagt in Nederland +/- € 0,27 /
> liter, dus € 40,- / € 0,27 = 148,15 liter. Bij
> een beetje gemiddeld verbruik van....1:12 houdt
> dit dus in dat je +/- 148,15 * 12 = 1778 km per
> maand gemiddeld moet rijden om aan het verschil te
> komen.
>
> Ik rijd een kleine 1300km per maand en in mijn
> geval zou dit geen optie zijn...het dieselen.
>
> Dit is ongeveer wat je moet rekenen in dit
> geval...
>
> veel succes met je verkoop
>
> groet Dennis
Verkoopprijs Lybra 1,9jtd sw Emblema
Re: Verkoopprijs Lybra 1,9jtd sw Emblema
Wegenbelasting in Nederland Bereken de wegenbelasting is mede afhankelijk van de provincie waar men woont.
Ik rij een 2.0 en die weegt 1365 kilo leeggewicht.
en daarmee betaal ik per maand €61,- (Overijssel)
bovendien rijdt een 2.0 niet echt 1:12.... (i wish........) maar meer 1:10 gemiddeld (eigenlijk meer snelweg.. maar goed)
ik kocht mijn dame met het idee, dat ik (afgaand op onze oude honda die we 6 jaar hebben gehad hiervoor) 16d km per jaar zou rijden.
bleek alleen even een miscalculatie, TOEN.... hadden we het niet breed (1 salaris, opleidingen etc etc) en zijn dus 4 jaar niet op vakantie e.d. geweest. nu na 2 jaar Lybra, blijk ik .... slik.... 24d km per jaar te rijden.....................................
IK WIL EEN DIESEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
a,vin... ik heb al aardig in de dame gestoken, en ik krijg relatief gezien niets voor mijn dame terug als ik deze inruil.
oftewel...... DENK en REKEN alles na, bij de keuze voor BENZINE of DIESEL...............
Ik rij een 2.0 en die weegt 1365 kilo leeggewicht.
en daarmee betaal ik per maand €61,- (Overijssel)
bovendien rijdt een 2.0 niet echt 1:12.... (i wish........) maar meer 1:10 gemiddeld (eigenlijk meer snelweg.. maar goed)
ik kocht mijn dame met het idee, dat ik (afgaand op onze oude honda die we 6 jaar hebben gehad hiervoor) 16d km per jaar zou rijden.
bleek alleen even een miscalculatie, TOEN.... hadden we het niet breed (1 salaris, opleidingen etc etc) en zijn dus 4 jaar niet op vakantie e.d. geweest. nu na 2 jaar Lybra, blijk ik .... slik.... 24d km per jaar te rijden.....................................
IK WIL EEN DIESEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
a,vin... ik heb al aardig in de dame gestoken, en ik krijg relatief gezien niets voor mijn dame terug als ik deze inruil.
oftewel...... DENK en REKEN alles na, bij de keuze voor BENZINE of DIESEL...............
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
-
Zie bijgevoegde berekening.
aanschafprijs gelijk.
verbruik 1:11 voor benzine
verbruik 1:16 voor diesel
gelijk gewicht.
omslagpunt ligt dan bij 10.000 km
Daarnaast rij je met een diesel met gemak 300.000 zonder al te veel problemen.
de onderhouds- en reparatiekosten liggen per km dan ook een stuk lager.
Dus een omslagpunt van rond de 8.000 km zou zeker haalbaar kunnen zijn.
Vorig jaar lag het omslag punt benzine/gas zelfs op 5.000 km (als je vergelijkt tussen een auto op benzine of LPG met de zelfde aanschafprijs..!)
aanschafprijs gelijk.
verbruik 1:11 voor benzine
verbruik 1:16 voor diesel
gelijk gewicht.
omslagpunt ligt dan bij 10.000 km
Daarnaast rij je met een diesel met gemak 300.000 zonder al te veel problemen.
de onderhouds- en reparatiekosten liggen per km dan ook een stuk lager.
Dus een omslagpunt van rond de 8.000 km zou zeker haalbaar kunnen zijn.
Vorig jaar lag het omslag punt benzine/gas zelfs op 5.000 km (als je vergelijkt tussen een auto op benzine of LPG met de zelfde aanschafprijs..!)
- Attachments
-
- omslagpunt.jpg (163.43 KiB) Viewed 256 times
Dit vind ik een mooie discussie!
Ik heb geen zelf Lybra, maar wel een Alfa JTD. ( mijn vrouw een Y , daarom lees ik hier ook wel eens wat ).
Zelf stond ik voor de keuze tussen LPG en....ja wat eigenlijk.?
Ik ging kijken voor een gebruikte benzine auto en daar gas in te laten bouwen.( Lancia Delta 2000/2001 )
Auto bekeken en toen zei de verkoper, ik heb ook nog een diesel staan, geen Lancia maar een Alfa 147
Hij even een berekening gemaakt en ik kwam thuis met een diesel.
Ja, de wegenbelasting van 95 euro per maand is niet niks, maar als je kijkt naar het onderhoud op de langere termijn....
Begin eens met de kosten voor het vervangen van een distributieriem van een diesel en een benzine
120.000 voor een JTD en 60.000 voor een benzine , beide 3 jaar.
Leeftijd maakt dus niet uit, kilometers wel, dus een veelrijder met meer dan 20.000 per jaar, verdient al aan een zijn distributie t.o.v. een benzine.
Rijdt je toch minder dan 20.000 per jaar, dan zijn de kosten toch lager, omdat het eenvoudiger is als van een benzine
JTD's zijn betrouwbaarder dan de benzine's vind ik,mits goed onderhouden.
Een enkele benzine lost wel eens een slokje olie.
Onderhoud kan iets duurder zijn vanwege een brandstoffilter, maar je hebt geen bougies die vervangen moeten worden.
Een uitzondering de gloeibougie natuurlijk, maar dat zijn defecten.
Luchtfiler/interieur filter zijn gelijk.
Het omslagpunt is al diverse malen berekend, dus dat hoeft niet nog eens.
LPG kan storingen opleveren omdat het achteraf is ingebouwd, defecte LPI pomp , injectoren enz.
Ik kocht 3 jaar geleden een belastingvrije auto op LPG en die kost me 100 euro aan onderdelen per maand gemiddeld,los van het onderhoud.
Dat was mijn wegenbelasting al van de Alfa.
Dan het verbruik van 1 op 7 met die stijgende LPG prijs
Per week zou ik 15 euro goedkoper uit zijn met diesel.
Nu is de diesel ook aardig gestegen, maar dat terzijde.
Volgens mij ben je alleen goedkoper uit in een Aygo of zoiets, maar daar wil je toch niet mee naar Zuid-Frankrijk??
Ik heb geen zelf Lybra, maar wel een Alfa JTD. ( mijn vrouw een Y , daarom lees ik hier ook wel eens wat ).
Zelf stond ik voor de keuze tussen LPG en....ja wat eigenlijk.?
Ik ging kijken voor een gebruikte benzine auto en daar gas in te laten bouwen.( Lancia Delta 2000/2001 )
Auto bekeken en toen zei de verkoper, ik heb ook nog een diesel staan, geen Lancia maar een Alfa 147
Hij even een berekening gemaakt en ik kwam thuis met een diesel.
Ja, de wegenbelasting van 95 euro per maand is niet niks, maar als je kijkt naar het onderhoud op de langere termijn....
Begin eens met de kosten voor het vervangen van een distributieriem van een diesel en een benzine
120.000 voor een JTD en 60.000 voor een benzine , beide 3 jaar.
Leeftijd maakt dus niet uit, kilometers wel, dus een veelrijder met meer dan 20.000 per jaar, verdient al aan een zijn distributie t.o.v. een benzine.
Rijdt je toch minder dan 20.000 per jaar, dan zijn de kosten toch lager, omdat het eenvoudiger is als van een benzine
JTD's zijn betrouwbaarder dan de benzine's vind ik,mits goed onderhouden.
Een enkele benzine lost wel eens een slokje olie.
Onderhoud kan iets duurder zijn vanwege een brandstoffilter, maar je hebt geen bougies die vervangen moeten worden.
Een uitzondering de gloeibougie natuurlijk, maar dat zijn defecten.
Luchtfiler/interieur filter zijn gelijk.
Het omslagpunt is al diverse malen berekend, dus dat hoeft niet nog eens.
LPG kan storingen opleveren omdat het achteraf is ingebouwd, defecte LPI pomp , injectoren enz.
Ik kocht 3 jaar geleden een belastingvrije auto op LPG en die kost me 100 euro aan onderdelen per maand gemiddeld,los van het onderhoud.
Dat was mijn wegenbelasting al van de Alfa.
Dan het verbruik van 1 op 7 met die stijgende LPG prijs
Per week zou ik 15 euro goedkoper uit zijn met diesel.
Nu is de diesel ook aardig gestegen, maar dat terzijde.
Volgens mij ben je alleen goedkoper uit in een Aygo of zoiets, maar daar wil je toch niet mee naar Zuid-Frankrijk??