Wat is het grootste probleem met deze nieuwe pompen dan, is dat de kwaliteit van het lager, het materiaal, de impeller en/of mechanical seal? En wat is het grootste verschil tussen het huis van een originele pomp en de immitatie pomp?
Ik heb eens zitten kijken of ik een origineel huis kon aanpassen naar een andere seal, maar daarbij was het grootste probleem dat je gewoon te weinig 'vlees' hebt om te verspanen naar een andere maat.
Iemand ideeen of je misschien het immitatie huis kunt gebruiken, en deze aanpassen zodat de originele as,impeller enz. zou kunnen gebruiken? Of andere ideeen?
waterpomp
Re: waterpomp
De fabrikant van de pompen zit denk ik ook met het probleem dat hij de originele seals niet meer kan krijgen. Ik ben al verschillende alternatieve oplossingen tegen gekomen. De ene kennelijk beter dan de andere.
Een paar jaar geleden gebruikten ze hele slechte kogellagers. Met geluk gingen die 500 km mee. Er stonden geen nummers op. Bij die pompen verving ik de lagers door goede. Demontage was soms destructief. Kostte me soms twee pompen om een goede over te houden. Laatste keren zaten er wel lagers in met nummers er op maar nog steeds niet van een van de bekende fabrikanten.
Er zijn uitvoeringen waar de impeller op de as geperst zit. Niet altijd even goed. Komen soms los.
Drie problemen dus. Aanmodderen met de seals. Slechte kogellagers. Impellers die van de as komen.
Nu zie ik ook geen tien waterpompen in de week. Dus mijn ervaring is ook maar beperkt.
Een paar jaar geleden gebruikten ze hele slechte kogellagers. Met geluk gingen die 500 km mee. Er stonden geen nummers op. Bij die pompen verving ik de lagers door goede. Demontage was soms destructief. Kostte me soms twee pompen om een goede over te houden. Laatste keren zaten er wel lagers in met nummers er op maar nog steeds niet van een van de bekende fabrikanten.
Er zijn uitvoeringen waar de impeller op de as geperst zit. Niet altijd even goed. Komen soms los.
Drie problemen dus. Aanmodderen met de seals. Slechte kogellagers. Impellers die van de as komen.
Nu zie ik ook geen tien waterpompen in de week. Dus mijn ervaring is ook maar beperkt.
Hoe krijg je het lager eruit?
Bij mijn oude (ook een nieuwe, trouwens) pomp brak de impeller toen ik hem van de as probeerde te trekken. Zelfs met alleen het naafje van de impeller wilde het er met een poelitrekker niet af. Kan je het lager wisselen zonder de impeller te demonteren?
Bart
Bij mijn oude (ook een nieuwe, trouwens) pomp brak de impeller toen ik hem van de as probeerde te trekken. Zelfs met alleen het naafje van de impeller wilde het er met een poelitrekker niet af. Kan je het lager wisselen zonder de impeller te demonteren?
Bart
Onder de pers. Asje naar beneden persen. Eerst opsluitclip van het lager verwijderen.
-
Huib, als ik het dus goed begrijp is de nieuwe immitatie pomp qua maatvoering van het huis (inwendig), asje, lagerdiameters etc etc identiek aan die van de originele pompen?
Als dit zo is komt het er eigenlijk op neer dat je een nieuwe pomp koopt enkel voor de seal die dan ook nog eens van inferieure kwaliteit is...?
Ik had de hoop dat het huis van de immitatie pompen wat meer vlees hadden zodat deze aangepast konden worden naar een andere diameter seal van goede kwaliteit.
Als dit zo is komt het er eigenlijk op neer dat je een nieuwe pomp koopt enkel voor de seal die dan ook nog eens van inferieure kwaliteit is...?
Ik had de hoop dat het huis van de immitatie pompen wat meer vlees hadden zodat deze aangepast konden worden naar een andere diameter seal van goede kwaliteit.
Die conclusie is te snel.
De kamers voor de seals zijn waarschijnlijk steeds iets anders. Mogelijk enkel door nabewerken.
Ook de asjes heb ik niet met de micrometer vergeleken.
De nieuwere impellers zijn curved en dus efficienter
De kamers voor de seals zijn waarschijnlijk steeds iets anders. Mogelijk enkel door nabewerken.
Ook de asjes heb ik niet met de micrometer vergeleken.
De nieuwere impellers zijn curved en dus efficienter