Bijwerken van roestplekjes

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Hans

Re: restaureren of opleuken

Unread post by Hans »

Huib...................slik, je bent kennelijk niet alleen een goed restauratuer, maar ook een prima kok, wijnkenner en begenadigd schrijver.
Ik leer mijn lesje. Je gebruikt een mooie manier, mijn barbaarse ideeen af te leren.
Wellicht is de oorzaak dat ik van origine uit de "rijdershoek" kom en in een opwelling deze Fulvia coupe kocht. Waarom? In vroeger dagen had een collega rallyrijder die mooie originele serie2, ene Toon, je kent hem ongetwijfeld. Ik reed toen een Cooper, maar ik vond dat Italiaantje het toppunt van sportiviteit en elegantie.
Dus na mijn besluit om weer wat "historisch" te gaan rijden, liep ik haar tegen het lijf, gekocht zonder goed na te denken en te laten beoordelen door een kenner.
Dus heb ik nu een Fulvia die redelijk rijdt, maar ook veel werk, niet de middelen om oneindig alles te laten doen, dus moet ik met mijn handen aan de bak, zelfstudie en doorzetten is noodzakelijk.
Ik heb me vast en zeker voorgenomen dat zij ooit 100 of bijna 100% zal zijn.
En nu begrijp door jouw bloemlezing liefst zo origineel mogelijk.
Maar wel een leren stuurtje, kunststof pakt niet lekker :-)
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

Laat die 100% illusie maar varen. Ik wil je niet ruw uit je droom halen, maar dat lukt alleen op de manier waarop Huib nu bezig is met de lichblauwe coupe. 90% is een mooi streven, dat ook financieel goed haalbaar is. Volgens mij was het ook Huib die ooit tegen me zei: "die laatste 10% kost net zoveel geld en inspanning als die andere 90." Ik heb nu in de drie jaar dat ik de Fulvia heb gemerkt dat het waar is. Gewoon rijdend houden is af en toe al genoeg. Maar ik weet wel dat het autootje nooit meer weg gaat, begin volgend jaar vertrek ik naar Barcelona, maar ik neem de Fulvia natuurlijk mee. Het weer is er daar ook beter voor....
hans

Unread post by hans »

Oké Bob, 90% is ook niet verkeerd, maar ik bedoel technisch gezien, motorisch, bak , aandrijflijn enz goed verder gave carrosserie en mooi van binnen. Alles goed werkend. Maar deze blijft een omgebouwde 1300- 1600 conversie, dus ik bedoelde niet zoals Huib zijn streven alles 100 % origineel, dan moet ik opnieuw beginnen met een andere en dat kan ik me simpel niet veroorloven.

gr. hans
Huib

Unread post by Huib »

De aloude 80 - 20 regel heb ik denk ik genoemd. De laatste 20% kost 80% van het geld. Dan kom je bij spuiters zoals Willam vermeld. Of ben je een kapitaal kwijt voor allemaal nieuwe sierlijstjes.
Als ik een auto terugkrijg van de spuiter zit er best een stofje op en soms ook een beetje sinaasappel. Jammer dan. Na 4 keer poetsen is het er af en na een jaar zitten er weer krasjes bij. Lijstjes met wat butsjes zet ik ook gewoon terug want na een jaar zitten die er toch weer.

Een beetje praktisch zijn kan geen kwaad. Ik ga niet de eisen stellen die je voor een concours auto stelt als ik er de komende 10 jaar dagelijks mee wil rijden. Omgekeerd, als ik ooit een auto voor concoursen zou restaureren dan ga ik waarschijnlijk ook niet de eisen stellen die ik aan een dagelijkse auto stel. Dus bijvoorbeeld geen 4 nieuwe wiellagers er in om maar wat te noemen. En als de bak nog een beetje schakel gaat ie ook niet uit elkaar. Als de remmen het doen blijven ze zitten.

En dan hangt het er ook van af wat de eigenaar wil als ik een auto voor een ander in orde maak. Is het iemand die totaal niet technisch is en er toch 4 keer per jaar zonder gezeur mee naar Zuid Europa (en weer terug) wil dan is het ook een andere klus dan voor iemand die enkel twee keer per jaar naar een bijeenkomst van de LCN gaat. Woont ie in Den Helder dan moet ie ook niet iedere maand naar Breda hoeven komen. Woont de eigenaar wel in de buurt dan kun je je beslissingen ook weer anders nemen.

Celestina (Tina voor vrienden), de lichtblauwe coupe die Bob noemt wordt m'n dagelijkse auto. Zomers en winters. 40.000 km per jaar. En staat dan altijd buiten. Daarvan zijn de onderdelen gestraald, verzinkt, 2 componenten epoxy primer en 2 componenten pvc lak. De benzine tank is ontroest, gezinkfosfateerd en een extra laag met levenslange garantie. Enz enz. Ik wil gewoon de eerste tien jaar geen molecuul roest zien. Een reserve bak en reserve motor liggen in het rek evenals reserve veren, stuurhuis, kogels, lagers etc. Net als die rode S3 coupe die ik vorige maand heb afgeleverd. Die heeft nog niet binnengestaan en er zitten al meer kilometers op (zonder enig probleem) dan de meeste in een jaar met hun Fulvia rijden. Gewoon gaan met de banaan. Daar is ie voor. Net zo betrouwbaar als de nieuwste Mercedes, noch wel betrouwbaarder misschien.

Als ik voor mezelf in auto in orde maak die niet voor dagelijks gebruik is dan doe ik het ook anders. Er staat thuis nog een 1C in de garage met de originele lak uit 1963. Die moet ik nog rijdend maken maar die wordt zeker niet opnieuw gespoten. Dan maar niet rijden als het regent.

Belangrijk is dat je je bewust bent van wat je doet. Onderdelen van een sloopauto pakken is prima, maar bedenk dan dat die auto waarschijnlijk gesloopt is omdat ie te slecht was voor restauratie. Je hoeft ook de auto niet helemaal in een keer te restaureren. Je kunt het best in delen doen. Maak dan eventueel dus per deel bewust de keuze of je repareert of restaureert. En als je kiest voor restaureren dan is het op termijn altijd goedkoper om het dan ook meteen goed te doen. Afhankelijk van het beoogde doel dan. Ook als je iets laat doen. Communiceer dan altijd goed of althans zo goed mogelijk. Misverstanden blijven er toch wel. En kies bij voorkeur iemand die z'n eigen autoos gebruikt op een manier die aansluit bij de wijze waarop je zelf je auto gebruikt. Iemand die autoos prepareert voor het circuit moet je geen dagelijks auto laten restaureren. Bij mij moet je geen auto laten prepareren voor het circuit. Ik rijd liever met Annabel door Frankrijk of Italië over Tulpenrallye weggetjes.

Hoe de auto origineel was is een heel goede leidraad. Over de sociale voordelen hebben we het al gehad. Ook technisch heeft het veel voordelen. Het is gedocumenteerd en je weet zeker dat het werkt en blijft werken.
William

Unread post by William »

Wat dat laatste betreft heb je groot gelijk. Ik zal de eventuele volgende eigenaar van mijn HF dan ook een lijstje met (onzichtbare) modificaties mee moeten geven...
Voor wat bereft je harde onderscheid tussen restaureren voor dagelijks gebruik en voor concoursen mag ik het wat meer nuanceren. Je moet gewoon doen wat je kunt, zowel technisch als financieel. Als jij straks een Fulvia van 40000euro voor je deur hebt staan zal die auto waarschijnlijk 80000 kosten als ik zo'n auto bij jou bestel. Je moet het maar hebben liggen...
Mijn HF is rerestaureerd met concours als lat. Edoch heb ik alle chassisdelen laten poedercoaten. Zijn de remmen verbust en vernikkeld en staat de koets in de beste lak. Als ondercoating heb ik een tweecomponenten kit gebruikt die in de luchtvaart wordt toegepast om brandstoftanks van Boeings dicht te houden. Hoewel ik er niet dagelijks mee rij en de auto in een droge garage staat. Hij lijkt dus tamelijk overdreven beschermd voor wat ik er mee doe. Toch geeft deze bescherming mij een lekker gevoel. Mocht er gereden worden in een buitje, of zal hij tijdens een vakantie eens een weekje buiten aan een boulevard staan lig ik niet wakker van het geritsel van beginnende roest. Omdat ik er soms een circuitdagje mee wil doen heb ik de motor aangepakt voor wat meer pit. Maar zonder dat dit aan de buitenkant te zien is. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat voor die anderhalf uur dat je per jaar op Zandvoort rijdt...
Om een lang verhaal kort te maken lijkt het of in deze hobby geen vaste regels voor restauratie of rijdend houden bestaan. Het is maar wat je wilt of kunt. Omdat ik in de luchtvaart zit heb ik meer mogelijkheden voor wat betreft speciale materialen en en machine werkplaatsen zoals draaierijen etc. Had ik die niet zou mijn auto er anders uitzien. Mogelijkheden, financien en eigen handigheid bepalen de grens.
Maar het blijven wel erg leuke auto's toch?
Huib

Unread post by Huib »

Is het lijstje er al? En zit het in het handschoenenkastje? Straks kom je onder de tram (ik hoop van niet, maar het kan) en dan is er geen lijstje.

Het gebeurt regelmatig dat ik de dag of zelfs de nacht voor de start van een grote rally word gebeld omdat er mankementen zijn aan een Fulvia. Originele Fulvia's repareer ik in korte tijd in het donker met een blinddoek voor en m'n handen op m'n rug. Maar vaak zijn het mensen die niet rijden kunnen en die dus hun auto's hebben "verbeterd". Dan sta je eerst een paar uur te koekeloeren hoe alles werkt.

Ik denk dat we allebei hetzelfde bedoelen als je over nuanceren praat. Maar ik zou toch ervoor willen pleiten om de begrippen zuiver te houden om in ieder geval minder misverstanden te hebben. Tuurlijk doet ieder wat ie kan. Ik heb veel bewondering voor iemand die begint aan de restauratie, zelfs al doe ie alles "fout". Er is maar een manier om het te leren en dat is beginnen en fouten maken.
Toen ik m'n eerste auto restaureerde zei m'n vader "Dat kun je niet". Ik zei toen "Dat klopt maar als ik klaar ben wel". Het kwam op z'n sterfbed nog ter sprake en hij heeft toen alsnog zijn bewondering geuit. Dus dat is helemaal goed gekomen.

Ook al zijn je middelen beperkt, dan nog is het een goede zaak om je daarvan bewust te zijn en ook een visie te hebben wat je met de auto wilt doen, daarop een plan maken en steeds bewust te kiezen voor repareren of restaureren. Dat repareren of restaureren hoeft beslist niet voor de hele auto in een keer. Je kunt het splitsen in carosserie, remmen, wielophanging, bak, motor, interieur om er maar een paar te noemen. Maar als je iets aanpakt maak dan een duidelijke keuze. Als je geen geld hebt voor restauratie, doe dan gewoon een reparatie. Geen enkel probleem. Ik maak die keuzes dagelijks en daar zal beslist een percentage fout van blijken. Maar noem het dan wat het is. Houd jezelf en anderen niet voor het lapje. Wat trouwens goed helpt is een uitgebreid logboek bij houden.

Als ik een Fulvia van 40.000 voor de deur heb staan, betekent dat niet dat jij 80.000 zou moeten betalen. Het is anders om. Als ik een Fulvia als hobby voor mezelf zou restaureren en m'n uren niet reken zal het ca de helft van die 40.000, dus ca 20.000 zijn. Dat is in mijn geval. Ik zet niet zelf strak. Ik spuit ook niet zelf. Ook bekleding doe ik niet zelf noch boren van cilinderblokken of slijpen van krukassen etc. Nu ik het echter bedrijfsmatig voor anderen doe ligt de situatie ineens anders. Immers die uren die ik aan m'n eigen autoos besteed kan ik niet aan een auto van een betalende klant besteden. Als ik toch die uren aan m'n eigen autoos besteed, betekent dat inkomstenderving. Als er nou leegloop uren zouden zijn is het misschien anders, maar die zijn er niet. Omdat Tina, m'n eigen coupe steeds naar achteren schuift als er autoos van anderen binnen komen, schiet die niet op. Dat is toch wel nodig want we gingen van de week met de krik door de dorpel van Elena, waar ik nu mee rijd. Dus ik heb een paar dagen geleden besloten om Tina er tussen te schuiven als ware het de auto van een klant.
hans

Unread post by hans »

Ik lees hier veel goede tips.
Alles bewaren in een naslag werkje ga ik doen.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Of gewoon een roman van maken met als werktitel:
"Lief en leed in de klusschuur"
Thomas

Unread post by Thomas »

gatver!..
Henri

Unread post by Henri »

Eind dit jaar, begin volgend jaar ga ik (proberen) mijn 1e serie Fulvia restaureren. Deze auto is nog helemaal origineel. Enkel de balken zijn in de loop van de jaren vervangen. Wordt een leuke 'leer' klus.
Doel: rally proof auto waaraan ik niet elke week hoef te sleutelen na een rally. Afgezien van het reguliere onderhoud natuurlijk!
Dit betekent dat ik de hele auto ga strippen, alle onderdelen die maar een beetje ruiken naar slijtage ga vervangen, alle roestdelen (en dat zijn er steeds meer) vervang, rubbers etc vervang, opnieuw spuiten etc. Vanzelfsprekend coatingen aanbrengen zodat de roestduivels de eerste jaren geen kans krijgen.

Waar ik over twijfel is of ik de auto laat stralen.
Van een plaatwerker/spuiter kreeg ik de tip het NIET te doen. Volgens zijn theorie is stralen het wegmoffelen van slecht vakmansschap van de plaatwerker c.q. spuiter. Een goede spuiter zorgt voor correct aangbrachte coatings en lakwerk. Beter 2 of 3 laklagen dan stralen. Bovendien tast je het plaatwerk aan met stralen aldus zijn theorie. Hij komt dus op voor zijn vak en/of portemonnai... (vraagje van hem: waarom roesten niet alle onderdelen maar wel op de bekende plekken? antwoord van hem: zijn vaak de lastige plekken om te spuiten en de hedendaagse (jonge) spuiters kunnen dit niet meer...)

Van anderen krijg ik de tip om juist WEL te stralen zodat je vooraltijd van roest af bent. Eventueel laswerk kan wel moeilijker worden om dat je met stralen warmte in het plaatwerk krijgt.
Ik ben er nog niet uit.

Waar ik wel uit ben is dat ik er aan ga beginnen zodra ik een schuur heb waarin ik mag lassen. Anders wordt het een dure hobby. Dan zijn de manuren zo gigantisch dat dit er financieel erg inhakt. De K€40,= waar Huib het overheeft komen dan wel erg dichtbij.
Hoeveel het me gaat kosten? Geen flauw idee, maar K€15,= ++ zeker wel als ik het meeste werk zelf doe/probeer. Het zal wel tegenvallen en zal wel veel hulp nodig hebben.

Misschien is het volgende een idee:
Ik zorg voor de auto en de onderdelen die nodig zijn, mensen die willen 'leren' komen mij helpen. Daar waar we er niet uitkomen huren we een leermeester in. Die betalen we dan met z'n allen.
Arbeid voor leren, of investeren in je zelf. Het is maar hoe je er tegen aankijkt.
Wie wil (durft??)
groet,
Henri
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”