Je legt me daar wel woorden in de mond die ik niet gezegd heb: verchroomde onderdelen.
Enkel de zuigers van de Girling klauwen zijn verchroomd maar ook niet altijd. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het verchromen van remzuigers of cilinders. Stukjes kunnen eraf springen en dan krijg je putjes met messcherpe randen die de rubbers beschadigen. Ik draai nieuwe zuigers dan ook van rvs 430F en polijst ze dan.
Zolang klauwen op de auto zitten met alle remleidingen / slangen aangesloten en gevuld met remvloeistof roesten klauwen noch zuigers aan de binnenkant. Dwz aan die kant van de afdichting waar de vloeistof staat. Pas als je een auto sloopt en de klauwen zo in een vochtige schuur dumpt zonder ze uit elkaar te halen en schoon te maken dan roesten ze goed vast.
Ik heb nu in korte tijd twee sets Girling klauwen in m'n handen gehad waar flink roest zat aan de buitenkant. Dwz in de spleet tussen zuiger en cilinder aan de buitenkant van het afdicht rubber. Dat komt door niet tijdig vervangen van afdichtrubbers en / of stofkappen. Dus door verwaarlozing. Daar is geen kruid tegen gewassen.
Tav de leidingen vond ik je vraag heel vreemd. Of je hebt nieuwe leidingen gemaakt van naar ik aanneem cunifer wat absoluut nooit roest of je hebt de oude weer teruggezet. In het eerste geval kan het dus niet roesten. In het tweede geval is de conclusie dat als de leidingen na 30 jaar nog goed zijn er kennelijk geen probleem is met doorroesten vanwege het toepassen van gewone DOT3 of DOT4 remvloeistof.
Het is verstandig om eenduidig vast te stellen en vervolgens bij de notaris (bij wijze van spreken) vast te laten leggen wat je met de auto wilt. Wil je zoveel mogelijk probleemloos rijden met het ding of er zwaar aan sleutelen, experimenteren, opvoeren, racen, rallyen, er van leren etc zoals Peter en een aantal anderen. Het laatste is best heel leuk maar vraagt flink tijd, vasthoudendheid en mega budgetten. Maar als je besloten hebt dat je er zoveel mogelijk probleemloos mee wilt rijden dan is het een goed plan om de auto origineel te laten en je te houden aan wat er in de boeken staat. Tegenover ieder voordeel staat een nadeel. Vooral die nadelen worden vooraf door niemand gemeld.
Remvloeistof op basis van teflon
Re: Remvloeistof op basis van teflon
Mee eens Huib! Maar als ik na al dat ge-experimenteer nog nooit ergens problemen mee gehad heb, is het wel met mijn remvloeistof! De reden dat ik niet hygroscopisch spul heb is omdat ik bij een ander italiaans merk altijd kokende remvloeistof had. Dit spul kost 50eur/liter en is goedkoop gezien het effect wat het bij dat sportieve hart sorteerde. In een Fulvia stop ik gewoon 5eur/liter Dot4 van de Brezan. Heb die nog nooit aan de kook gekregen.
Mijn idee zou zijn dan ook geen andere rommel erin te stoppen. En zeker geen siliconen of dot5. Die zouden iets aan het kookpunt doen en daar heb je geen last van. En om roestende remcilinders tegen te gaan: gewoon regelmatig rijden en vroegtijdig je blokken vervangen.
Mijn idee zou zijn dan ook geen andere rommel erin te stoppen. En zeker geen siliconen of dot5. Die zouden iets aan het kookpunt doen en daar heb je geen last van. En om roestende remcilinders tegen te gaan: gewoon regelmatig rijden en vroegtijdig je blokken vervangen.
Re: Remvloeistof op basis van teflon
De fabriek schreef toen DOT3 voor. Ik gooi er ook gewoon goedkope DOT4 in van inderdaad ca 5€ per liter. De meeste wel denk ik. Gaat tot nu toe altijd goed maar je loopt mogelijk toch een risico dat de zuigers vastlopen. De zuigers zitten met een speling van naar schatting 0,02 (twee honderste) mm in de cilinder. Die hoeven maar weinig uit te zetten om vast te lopen. Krukas lagers zitten bijv op 0,035 en die zullen niet veel warmer worden dan 120 graden.
Ik heb geen mogelijkheden om de temperatuur van de klauwen en zuigers te meten tijdens het remmen. Zelfs al zou ik het kunnen dan is het nog moeilijk om juist die situaties na te bootsen die tot ongelukken leiden. In ieder geval is de maximaal temperatuur die waarbij de vloeistof gaat koken zou ik denken. Dan houd het remmen op en het verdampen van de vloeistof ontrekt warmte. Het kookpunt van DOT4 is toch best wel een stuk hoger dan die van DOT3.
Ik heb geen mogelijkheden om de temperatuur van de klauwen en zuigers te meten tijdens het remmen. Zelfs al zou ik het kunnen dan is het nog moeilijk om juist die situaties na te bootsen die tot ongelukken leiden. In ieder geval is de maximaal temperatuur die waarbij de vloeistof gaat koken zou ik denken. Dan houd het remmen op en het verdampen van de vloeistof ontrekt warmte. Het kookpunt van DOT4 is toch best wel een stuk hoger dan die van DOT3.