Elektronische ontsteking

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter

Re: Elektronische ontsteking

Unread post by Peter »

Huib, ik ben zelf electro-er (van de theoretische soort, sorry) en heb ook naar programeerbare ontstekingen gekeken. Voordeel is inderdaad dat je je vervroegingskarakteristiek kunt aanpassen. Dit is een must voor een getunede motor als je het mij vraagt. Anders blijft het een compromis. Wat ik verder mis is een vacuumvervroeger die bij volgast (geen vacuum) de ontsteking een paar graden verlaat.

Voor de meeste systemen wordt hiervoor inderdaad een sensor op de krukas gebruikt. En wel met tientallen pulsen per omwenteling. Dit is ongetwijfeld nodig voor de nauwkeurigheid en zie daar ook het probleem van de a110 schakeling. Ik zou het graag proberen als er een fall-back mogelijkheid is (binnen een paar minuten terug te bouwen naar de oude ontsteking). Wat wellicht lastig is omdat je het bestaande vervroegingsmechanisme eruit haalt.

In de twee ' knikken' in de vervroegingslijn zie ik geen probleem. Alhoewel de te programeerbare varianten met een map werken zie ik toch iedere keer weer rechte lijnen. Zelf ga ik waarschijnlijk aan mijn gewichtjes zitten vijlen. Zo deden ze dat in de '70s ook....
Huib Geurink

Kwiffanix

Unread post by Huib Geurink »

Ik weet van niks, Peter.

Als student heb ik nog electronische ontstekingen gebouwd voor Fulvia's en Flavia's, in een Tupperware bakje. Maakte geen verschil in prestaties maar bracht wel geld op.
Van de thans beschikbare ontstekingen heb ik er een in gebruik met opto-sensor. Ik had al uitgerekend dat die ook geen verschil zou maken, maar omdat iedereen bleef beweren van wel, heb ik er maar eens een gemonteerd. Maakte inderdaad niet uit. Maar gezien het werk is om hem eruit te halen zit ie er nog in (wel met reserve ontsteking in de koffer).

Die A110 schakeling ken ik alleen van de foto en de documentatie en dat ziet er niet hoopvol uit. Zelf veertjes maken en aan gewichtjes veilen of gaten er in boren als je wat wilt veranderen zou ik zeggen.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”