restauratie

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Arno Elert

Fertan !!

Unread post by Arno Elert »

Jan,

Ik heb zowat alles van mijn Fulvia ingesmeerd met “Fertan”, maar dan enkel de delen waar je makkelijk bijkomt dus niet de holle ruimtes en “Kokkerbalken”. Wat je zeker moet doen is daarna het behandelde plaatwerk afspoelen, of met een spons goed afnemen, want met “Fertan” wordt roest omgezet in een poederige substantie.
Let op: Doordat Fertan het roest van het metaal los maakt en omzet in een poeder is ontroesten erg eenvoudig, maar een poedervormige ondergrond is nooit goed voor wat voor ander verfsysteem dan ook!!! Ikzelf ben wel redelijk tevreden over het spulletje “Fertan”

“Tip”, doordat “Fertan” zich zo goed laat verwijderen door het eraf te spoelen met water, kan je het erg goed gebruiken om onbeschermd plaatwerk even een tijdelijke beschermlaag te geven, ik heb het veel gedaan b.v. bij laswerkzaamheden.

Groetjes Arno
Lucas

Re: Fertan !! (Caprotech)

Unread post by Lucas »

Dag Jan,

Ik zit zelf ook ongeveer in deze fase en maak gebruik van Caprotech RX 5. Dit is ook een roestomvormer, maar maakt geen stof. In feite start je met RX5, vervolgens kan je er RX 7 of 10 als afwerker overheen doen. Eerste resultaten lijken goed. Martin Willems is er dealer van.

Groet,

Lucas
Arno Elert

Re: Fertan !! (Caprotech)

Unread post by Arno Elert »

Lucas.

Mee eens. Het RX systeem heb ik ook toegepast op het nieuwe plaatstaal en op de moeilijk bereikbare plekken zoals de kokkerbalken, en holle ruimtes. En daar is dit systeem dan ook erg geschikt voor, maar mijn ervaring met RX is dat het een slechte ondergrond is voor welk ander verfsysteem dan ook, of je moet het met een epoxy systeem volledig gaan afdekken (of erg veel RX-10). Een RX-systeem toepassen is wijsheid, en uiterst geschikt voor het conserveren van het plaatstaal maar als roest omvormer zoals “Fertan” is RX naar mijn inziens minder geschikt.

En ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen van overschilderbaarheid.

Groetjes Arno
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”