restauratie

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jan Vos

restauratie

Unread post by Jan Vos »

Ik heb recentelijk een Fulvia Coupe “3” uit 1974 gekocht welke ongeveer twee jaar buiten in weer en wind ( en regen ) heeft stilgestaan.
Daardoor is er roest ontstaan rondom de raamlijsten en de regengoot.
Op zich niet zo dramatisch maar bij inspectie van het interieur blijkt hier lekkage te zijn geweest. Zowel voor als achter.
Om nu deze problemen grondig aan te pakken zullen de raamrubbers met sierlijsten en chromen sierlijsten aan de regengoot verwijderd moeten worden.
Mijn vraag ten aanzien van de raamrubbers: moeten de sierlijsten in de rubbers verwijderd worden of kunnen deze in de raamrubbers blijven zitten tijdens het verwijderen.
Hoe zitten de sierlijsten aan de regengoot bevestigd.
Verder blijkt het kofferdeksel niet meer open te kunnen.
Na een week behandeling met kruipolie kan ik wel de sleutel draaien maar de drukknop gaat niet naar buiten.
Ik vrees dat ik een en ander van binnenuit zal moeten oplossen maar gezien mijn postuur zal ik dan eerst op dieet moeten.
Ik ben niet te dik, maar ik ben te klein voor mijn gewicht.
Als er andere mogelijkheden of oplossingen zijn graag even een berichtje.
Verder is de auto uitgerust met lichtmetalen velgen bandenmaat 185/70/SR14 michelin.
Op deze velgen kan ik geen merk of afmetingen ontdekken.
Wel zitten er Lancia naafdoppen op
Ook heb ik ze nog niet gezien op foto`s welke ik regelmatig via het internet bekijk.
Zijn er destijds als optie degelijke velgen geleverd of heb ik iets dubieus onder de auto?
Ik heb deFulvia-cd-rom aangeschaft en alhoewel het een enorme hulp is kan ik op bovenstaande vragen niet echt een antwoord vinden.

Alle info is welkom,

Jan Vos
Huib Geurink

Re: restauratie

Unread post by Huib Geurink »

De rvs lijsten rond de voor en achterruit er absoluut niet eerst uithalen! De ruiten zijn er binnen 5 minuten uit, compleet met rubber en lijsten. Ik doe dat altijd met z'n tweeen. Een gaat met gymschoenen aan op zijn rug in de auto liggen en begint met een voet te duwen in een van de bovenhoeken. De ander pakt die hoek van buiten beet. Terwijl de ene beetje voor beetje duwt en de andere trekt maak je 'm van boven los.

Als je een electrische achterruit hebt, komen er in de linker hoek twee draadjes door de sponning. Die moet je losmaken, maar daarvoor moet je kofferbak wel open.

Ik vervang tegenwoordig altijd de raamrubbers omdat de oude toch wel hard geworden zijn. Volgens het boek moet je al wat kit erop doen voordat je ze terug zet. Dat heb ik een keer geprobeerd en dat is ontaard in een vreselijk knoeipartij waarbij alles onder de kit zat. Sindsdien volg ik het advies op van meer ervaren mensen en dat is droog terugzetten en daarna afkitten. Nu heb ik pas weer een auto uit elkaar gehaald waarbij ik dat had gedaan en zie dat het afkitten toch ook niet voor 100% gelukt was. Nu ben ik een beetje eigenwijs en ga ik toch weer eens uitzoeken of ik niet met een iets andere methode en/ of andere kit de ruiten weer terug kan zetten met de kit al op de rubbers.

Bij lekkage van de achterruit is de kans dat er via de naad tussen wielkast en spatscherm water in de dorpels is gelopen en blijven staan vrijwel 100%.

De dakgoot eraf halen is een pokkewerk maar noodzakelijk. Eerst trek je er de grote deurrubbers af. Dan de lijstjes waar die rubbers in zitten. Dan de kleine zij-ruitjes achter eruit. Dan de rubbers van het zij-ruitje en boven het lijstje. De lange lijst met goot blijft dan over. Die zat voor 90% vast met dezelfde boutjes als de lijstjes waar de rubbers in zaten, maar er zitten heel geniepig nog een stel piepkleine parkertjes. Er zit afdichtings kit tussen die goot en het dak. Dat maakt het eraf trekken moeilijk. Mij lukt het meestal wel, maar in noodgevallen kun je de boel wat opwarmen met de turbo feun zodat de kit zacht wordt.
Wel de hele boel weer terug zetten met overal afdichtingskit ertussen.

Als de grote deurrubbers scheuren is dat geen ramp. Die kun je bij Martin nieuw kopen. Ik zet er altijd maar meteen nieuwe op omdat de oude intussen te hard geworden zijn.

De kofferbak is een probleem. Zou ik zo ook niet weten. Via de achterbank en een slangetje/buisje de heel boel onder de WD40 spuiten?

Ik ben geen voorstander van een andere bandenmaat dan de orginele voor Fulvia's. Voor jouw Fulvia is dat 165x14 of 165/80x14. Ook ben ik geen voorstander van bredere velgen en/of velgen met een andere off set dan de originele.
Jan Vos

Re: restauratie

Unread post by Jan Vos »

Huib,

Hartelijk dank voor je snelle reactie.
Ik ben er vooreerst mee geholpen omdat ik nu enig idee heb hoe een en ander aan te pakken.
Wat betreft het openen van het kofferdeksel had ik zelf het idee om de scharnieren en de bevestiging voor het open houden vanuit de achterbankplek los te draaien, (dat lukt nog wel maar ik kom niet tussen het ingelaste kruis door om volledig bij het slot te kunnen, temeer omdat het reservewiel er ook nog in ligt ) en dan iets lichten en als het kan iets draaien, in de hoop dat ik er dan voldoende bij kan.
In het uiterste geval ( maar dan ook het uiterste ) een gaatje maken in of het achterpaneel of de kofferklep en deze dan te vervangen.
Spuiten moet ik zowiezo, dus de keus is afhankelijk van de beschikbaarheid van deze delen en de staat waarin de oorspronkelijke delen zich bevinden.
Ik zal dan ook eens contact opnemen met Martin Willems om te zien wat er aan plaatwerk beschikbaar is.
Wat mijn banden en velgen betreft tja het zat er onder en heeft op dit moment voor mij een lage prioriteit.
Eerst het plaatwerk en spuiten dan het interieur (goudgele stof met groene vloerbedekking) vernieuwen en tussentijds waar nodig het technisch gedeelte.
De remmen zitten vast en de uitlaat is in verregaande staat van ontbinding, de slang van de carterontluchting ontbreekt en de slang van de rembekrachtiger lekt.
Verder loopt de motor na het vervangen van bougiekabels weer redelijk maar volgens mij is dat een zaak van goed af ( laten ) stellen
Deze auto is uitgerust met Dell Orte carburateurs en ik had intussen begrepen dat die ook niet orgineel zijn, maar er op gezet zijn bij aankomst in Nederland in 1999 om te kunnen voldoen aan de mileu eisen zoals ze voor een auto van 1974 gelden.
Klopt het dat voor deze bouwjaren strengere mileu-eisen gelden of heeft men mij iets op de mouw gespeld?

graag je reactie

Jan Vos
Huib Geurink

Re: restauratie

Unread post by Huib Geurink »

Als je toch moet spuiten heb je inderdaad wat meer opties. Ik heb nog even gedacht aan het losmaken van de vulpijp aan de tank en dan door het gat achter het vulklepje wat te doen of zelfs de kooimoeren waar de tank mee vast zit weg te slijpen en de tank opzij te duwen cq er uit.

Net even voor je gekeken bij de coupe die hier voor de deur staat. Is wel een 1967 S1 coupe, maar uit het hoofd gezegd verschilt het slotmechaniek niet zo veel. De haak waarmee de pin op de klep vast wordt gehouden in het slot is los van de drukknop. Naar mijn idee moet het lukken om met een stevige ijzeren (niet te dik) staaf, die aan het eind van een haak is voorzien van binnen uit die haak naar achteren te trekken. Eventueel iemand op de klep laten duwen ter hoogte van het slot om de kracht eraf te halen.

Die Dellorto's zijn prima carbs, beter dan de Solex. Wel even controleren of er de juiste venturi's in zitten, sproeiers en kelken. Fulvia's van de laatste jaren moet aan een emissie eis voldoen, die is 4,5% CO of CO2. Ik gooi dat steeds door elkaar. De datum van overgang weet ik niet precies meer, maar is waarschijnlijk 1 jan 73. Die eis is geen probleem tenzij de motor gaar is. Ook mijn oudere Fulvia's staan tussen de 1,5 en 2,5%
Jan Vos

Re: restauratie

Unread post by Jan Vos »

Huib,

Ik heb gelijk even een poging ondernomen om het kofferdeksel te openen, maar het lukt me met de door jouw aanbevolen haak niet helemaal.
Ik kan niet zien wat ik aan het doen ben.
De achterbank is er wel volledig uit en ik kan met een haak rond 10 bij het slot, maar dan!
Ik zie een rechtopstaand stuk plaatwerk vanaf de bodem tot de kofferrand, in het midden zit een ovale uitsparing (sleufgat ) bovenaan bij de kofferrand is aan de beide zijkanten de zaak dicht (geen plaatwerk vermoedelijk slotmechanisme) en in het midden achter de uitsparing zie ik een metalen plaat in de kleur van de auto.
Deze kan ik voor mijn gevoel iets bewegen, maar ik wil niets forceren.
Bedient deze plaat het slotmechanisme en zo ja moet deze aan de bovenkant kantelen( kant kofferklep richting achterbank of kant kofferbodem richting achterbank).

Graag jouw reactie
Jan Vos
Huib Geurink

Re: restauratie

Unread post by Huib Geurink »

Ik denk dat we met die metalen plaat achter de ovale opening dezelfde bedoelen. Bij de auto's waar ik intussen gekeken heb, is die geel gegalvaniseerd. Bij jou kennelijk kleur van de auto.
De bovenkant van die plaat moet je naar je toe trekken als je op de achterbank zit the hengelen.
10 rond aan het eind is denk ik te dik. Je hebt maar weinig ruimte tussen de boven rand van het ovaal en het gat in die plaat. Aan het eind dus iets dunner denk ik en een stukje omzetten en dat plat slaan. Aan het einde heb je dan een soort haakse fittingschroevedraaier om het zo maar eens te zeggen.
Jan Vos

Re: restauratie

Unread post by Jan Vos »

Huib,

Het is gelukt, de kofferbak is open.
Ik had vanmorgen nog even iets in elkaar gekuntseld met een ijzeren pin een tentharing en wat slangklemmen.
Even achter de door jouw aangegeven opening in de ( inderdaad gegalvaniseerde ) plaat en klik, de kofferklep was ontgrendeld.
Blij dat dit probleem opgelost is maar wat ik verder aantrof stemt mij niet vrolijk.
Heel veel vocht ( het water staat ong 1 cm in de tankrand en bij de opnemer van benzinemeter ) onder de rubbermat en onder het dempingsmateriaal wat ik direct verwijderd heb.
Met het slot niets aan de hand. Na demontage sleutel erin, iets draaien en met de hand naar buiten drukken.
Na enige keren dit gedaan te hebben was de werking weer zoals het zijn moet.
Veel erger zijn de doorroestingen ter hoogte van de krik/benzinevulpijp in de vloer.
Dat wordt lassen.
Dat brengt mij op de volgende vraag: heb jij ervaring met Fertan of andere roestomvormers.
Ik hoor hier heel tegenstrijdige berichten over varierend van "prima spul, het sluit de oxidatie luchtdicht af" tot " moet je mee uitkijken, de gevormde laag moet je afwassen met water, en dan ben je weer net zo ver".
Als ik dit spul op beurzen zie dan komt dit bij mij een beetje SBS6/Tell-sell achtig over.
Het is mijn bedoeling om de roestvorming te bestrijden ( ook in de holle ruimte`s ), maar ik vrees dat alleen behandeling met een soort waxoil de reeds aanwezige roest niet weerhoudt om verder te gaan met zijn verwoestende bezigheid.
Heb je nog tips ten aanzien van deze materie.

Jan Vos
Huib Geurink

Re: restauratie

Unread post by Huib Geurink »

Ik heb geen ervaring met Fertran. Maar wat alle middelen gemeen hebben is dat ze van rotte plaat geen nieuwe staal maken. Wat oppervlakte roest behandelen is prima, echt rotte stukken behandelen is jezelf voor de gek houden.

Aanvankelijk gebruikte ik zelf die spuitbussen ML. Daarna een tijdje Owatrol olie (soms Owatrol RLS). Owatrol kruipt als een gek en zet roest om in een harde pigment laag, maar ik heb al dan niet terecht het idee dat soms de laag Owatrol er af gaat. Vandaar gebruik ik nu Wax Seal van Comma in combinatie met Owatrol. De wax seal kan worden verdund met terpentine. Owatrol is uitgevonden om verven te verdunnen die met terpentine kunnen worden verdund te verdunnen. Dat bracht mij op het idee om de Wax Seal te verdunnen met Owatrol. Dat werkt lekker. Afhankelijk van de situatie pas je de mengverhouding aan. Wel trouwens het blik wax in in emmer met heet water zetten. Ik pas vaak een aantal behandelingen achter elkaar toe. De eerste behandeling dan of enkel owatrol of 50-50. De 2e met 20% Owatrol. Binnenkant van de schermen onder de motorkap bijv 1ste bahendeling heel dun Owatrol waar naden zitten. Dan geheel wax met 20% Owatrol dan enkel wax. JE kunt ook je gemonteerde subframe etc onder de wax kwasten of spuiten. Ik wil liever geen Owatrol op rubbers, dus dat doe ik met enkel wax.

Ook als je een gedemonteerde auto weer in elkaar zet, doe ik overal wax tussen.

Vroeger boorde ik de gaten in de dorpels onder de bekleding. Dat doe ik niet meer. Ik boor 10mm gaten van onder. Ik kan dan makkelijk behandelingen herhalen en bovendien stroomt water wat zich in de dorpels mocht verzamelen er uit. Let hierbij op de speciale constructie van de buitendorpel. Het lijkt alsof die van wielkast tot wielkast loopt. Dat is niet zo. Hij loopt onder de deur en dan buigt ie naar binnen om een stevig verband te vormen met de subframe bevestiging aan de dorpel en de balk onder de achterbank waar de veren aan zitten. Ook zit er voor en achter tussen de binnen en buitendorpel een verticale plaat. De zg "binnen krik steun".

Wat je dus tussen de deur en wielkasten (zowel voor als achter) voor buitendorpel aan ziet, zijn in feite de schermen die doorlopen.

Die binnen krik steun en de naar binnen verlopende uiteinden van de buitendorpel zijn cruciaal voor de stevigheid. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat die delen totaal verdwenen zijn. Als je reparatie moet laten doen kost dat veel geld. In feite is de auto total loss. Als je hetzelf kunt, is het de moeite waard. Stel je goed op de hoogte van de zeer speciale constructie van de Fulvia coupe (die is anders dan de berlina en Zagato) en koop nieuwe buitendorpels bij Martin.

In het verleden heb ik altijd spijt gekregen als ik ene auto had laten spuiten zonder de dorpels / schermen open te maken. Ik ga nu weer een coupe laten spuiten. Ik weet voor 99% zeker dat die inwendige constructie goed is. Toch snijd ik de boel open.

Je zult schrikken als je de daklijsten eraf heb en de kleine zijruitjes er eruit. De kofferbak is een ramp. Mijn advies is de auto geheel strippen, maar dan ook alles er af. Stralen. Opensnijden. Repareren en spuiten.

Best wat werk, maar anders blijft het dweilen met de kraan open.
Jan Vos

Re: restauratie

Unread post by Jan Vos »

Huib,

Hartelijk dank voor je tips en aanwijzingen betreffende roestpreventie.
Ook hier kan en ga ik weer mee aan de slag.

De auto heeft voornamelijk stilstand roestschade.
Ik heb mij zo goed mogelijk voorbereid voordat ik tot een aankoop overging.
Ik lees elke maand het Duitse blad Markt en in een van de oude nummers ( mei 1995 ) stond een aankoopadvies ( kaufberatung ) van de lancia Fulvia.
Wellicht is het iets om op jouw site te plaatsen ( e.v. met bronvermelding ).
De problemen ten aanzien van het subframe en de dorpels zijn mij bekend en ik heb daar op gelet.
De auto is wonderwel tot aan de taillelijn in goede staat maar heeft door lange stilstand en lekkage via de raamrubbers roestschade opgelopen ( zo ga je niet met zo`n auto om maar dat terzijde) .
Rondom de ramen roest en voor bij het gaspedaal een gaatje van ongeveer 1 cm plus nu het verhaal kofferbakbodem.
maar ook dat maar op 1 plek dus het valt mee.
Volgens een taxatierapport uit juli 1999 was de auto in uitzonderlijk goede staat en getaxeerd op Euro 6.519.81 (F14.500.-)
Dus een total loss is het niet.
Als ik met behulp van een looplamp delen bekijk zoals de binnenkant voor en achterschermen of het gedeelte boven de kachel tussen motorkap en voorruit zie ik doffe lak met iets fijne roest die ik er met de hand af kan wrijven.
Het is dan ook meer dat ik roestvorming wil bestrijden ( ook in de delen welke ik niet kan zien ) en in de toekomst voorkomen plus conserveren.
Een apk is geen probleem na wat kleine reparatie`s
En de sensatie om met de auto te rijden wil ik ook liever vandaag dan over een jaar beleven, maar omdat ik voor mijn vervoer niet afhankelijk ben van deze auto en ik over een garage beschik lijkt het mij verstandiger om de auto die nu toch uit elkaar gaat dan ook maar grondig aan te pakken.
Ook het laswerk is niet zo`n probleem.
Dat kan ik zelf, ik heb een Co2 lasapparaat waar ik redelijk mee overweg kan.
Ik ben vol goede moed en heb uiteraard hulp van een oldtimerfanaat uit de buurt, aardig wat relatie`s die wat voor mij kunnen en willen doen en de geestelijke steun van de rest van de familie.
Dus het gaat lukken
Huib Geurink

Re: restauratie

Unread post by Huib Geurink »

De auto heeft in ieder geval zo te horen een goed baas gevonden. Met total loss bedoelde ik zuiver de technische kreet dat reparatie meer zou gaan kosten dan de waarde. We spreken dan over restauratie, daar is dat normaal. Dat is meer een zaak van het hart dan wat anders en wat dat betreft zit je hart op de goede plaats. Je had met vooruitziende blik ook al restauratie als onderwerp gekozen.

Hoe grondiger je het aanpakt hoe beter. Zoveel mogelijk er af. Er staan flink wat tips in de Q&A en hier op het forum. ik ben nog bezig met een compleet verhaal maar dat zal wel even duren. We zien je wel weer op het forum als er wat is.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”