olieverbruik
Re: olieverbruik
Ik denk dat flor met een algemeen lancia probleem zit,raadpleeg op dit forum maar eens nl 10 lancia in belgie,je zult dan wel begrijpen wat ik bedoel.Mischien dat hij daarmee niet meer naar het forum kijkt?Ik moet nu wel erbij vermelden dat ik het ook zo niet heb met die synthetische olie.Ik gebruik nog steeds natuurlijke olie,maar ververs ze wel steeds op een goede 5000 km's.Dit raad je me nu toch niet af als olie expert?
Ik ben in ieder geval zeer blij met jullie adviezen. Kan er zeker wat mee.
En mijn voorkeur gaat als echte genieter overigens uit naar Olijfolie uit Toscane.....
En mijn voorkeur gaat als echte genieter overigens uit naar Olijfolie uit Toscane.....
Marc: Minerale olie smeert uitstekend. De toevoegingen verbeteren iets aan die smeereigenschappen, maar vooral de levensduur van mineraal is kort en de grote stroperigheid bij lage temperatuur, iets waar bepaalde moderne moeite mee kunnen hebben. Maar als deze olie elke 5000 km vervangen wordt is dit een uitstekende smering voor de italiaanse schoone.
En over moderne motoren gesproken: wel eens de (krukas-)lagerspeling van een 156 viercilinder vergeleken met een oudere Alfa motor? De speling van de nieuwe motoren komt bijna overeen met de slijtagegrens van de oude. (met grotere toleranties is het goedkoper te produceren, lang leve de moderne techniek...) En dan is een dikkere olie juist een voordeel en een te dunne volsyntheet een nadeel.
En inderdaad blijft er voor de echte italiaanse levensgenieter geen betere olie dan die uit de Toscane:-)
En over moderne motoren gesproken: wel eens de (krukas-)lagerspeling van een 156 viercilinder vergeleken met een oudere Alfa motor? De speling van de nieuwe motoren komt bijna overeen met de slijtagegrens van de oude. (met grotere toleranties is het goedkoper te produceren, lang leve de moderne techniek...) En dan is een dikkere olie juist een voordeel en een te dunne volsyntheet een nadeel.
En inderdaad blijft er voor de echte italiaanse levensgenieter geen betere olie dan die uit de Toscane:-)
Ik was hier nog het vervolg schuldig. Na verversen van de olie is het verbruik nu zeer beperkt. Er zat wel een kleine olielekkage maar dat was wat zweten bij de versnellingsbak wat verholpen is door het aandraaien van het een en ander.
Het onderhoud doe ik dus niet bij de Lancia-dealer, maar bij een kleine Fiat-dealer in de buurt, waar ze je tenminste nog bellen of ze de remblokken mogen vervangen!
Het onderhoud doe ik dus niet bij de Lancia-dealer, maar bij een kleine Fiat-dealer in de buurt, waar ze je tenminste nog bellen of ze de remblokken mogen vervangen!