Lager waterpomp

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Stefan Elshout

Re: Lager waterpomp

Unread post by Stefan Elshout »

vandaag nog even bezig geweest.
De pomp die ik heb heeft een standaard mechanical seal zoals die tegenwoordig in elke waterpomp zit. De diameter (ofwel het gat in de pomp waar die invalt) is 30mm. De diameter van de as is 12mm.
Ik heb de pomp uit elkaar gehaald waarbij de impeller het niet had overleeft. Nu heb ik een impeller van een andere pomp gepakt die voor een asdiameter van 8mm was. Deze heb ik uitgeboord en M10 draad in getapt. Hierna heb ik het asje afgedraait naar 10mm en er M10 op gesneden.
Zo gedaan dat hij tegen een aanslag aankomt op exact de goede hoogte. Impeller en borgmoer met loctite erop gezet, nieuw lagertje en het lijkt aardig te zitten.
Nu had bij mij toevallig de originele mechanical seal het overleefd, maar als deze seals nieuw te krijgen zijn is dit een aardige oplossing lijkt mij.
Moet natuurlijk nog maar zien of het ook daadwerkelijk werkt, ik ben nu de motor aan het opbouwen dus kan het nog even niet in real life testen.
Attachments
2013-10-27 10.33.03.jpg
2013-10-27 10.33.03.jpg (181.12 KiB) Viewed 454 times
2013-10-27 10.34.33.jpg
2013-10-27 10.34.33.jpg (164.49 KiB) Viewed 454 times
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ben je niet bang dat ie ondanks de Loctite water lekt langs de schroefdraad?

Anders misschien vanaf de seal gerekend eerst een stuk zonder draad maar met groef voor O ring.

En met Loctite over de hele schroefdraad gaat ie dan de volgende keer nog wel los?
De pomp draait tegen de klok in. Borgen met Loctite en moer is misschien niet eens nodig.
fulviabert

Unread post by fulviabert »

Stefan,ziet er goed uit,maar hoe zit nu bij jou het lager opgesloten?
Bij mij zit er een busje over de as,die het lager aandrukt op het asje.
Bij jouw lijkt het busje er niet te zitten?
Moet verder de seal afdichten tegen de ring die over de schroefdraad zit,of dicht deze af om de as?
Want dan is dit weer een 3e vorm van pomp.
Huib,weet jij intussen van nog meer pompuitvoeringen?

bert
Stefan Elshout

De seal dicht af op de as. Het stukje as wat nog zichtbaar is tussen de impeller en het lager dus. In dit geval maakt het dus niet uit als de schroefdraad niet afdicht, de loctite is alleen als bormiddel. Ja klopt, de as draait de goede kant op dus de impeller zal er niet snel vanaf lopen, maar zo ben ik in iedergeval zeker dat hij niet los kan komen. Ik heb uiteindelijk (niet op de foto te zien) nog een kamertje bovenin de impeller gemaakt zodat de moer er echt invalt en dus goed vast gezet kan worden.
Het lager zit aan de achterkant met een seegerring in het huis vast en aan de voorkant zit hij met een seegerring op de as en ingesloten in het huis, hij kan dus nergens heen.
Voor wat betreft aanpassing lijkt deze pomp me het ideaal, een dikke as waar genoeg mee te doen is, een huis waar een relatief standaard seal in past (als ze te krijgen zijn) zonder dat het huis daarvoor aangepast hoeft te worden.
fulviabert

Stefan,dan is jouw pomp dus afwijkend en waarschijnlijk van een nieuwer fabricaat.
de 30 mm geeft wel meer mogelijkheden dan de 25mm in de andere pompen.
van de oudere pompen kun je niet naar 30 mm toe,tenzij je het binnenwerk er uit freest en er een bus in zet.
Ik ga dan bezig met de 25 mm pomphuizen.
De as diameter is in dit geval niet belangrijk.
Zit bij jouw de impeller strak om de as,of kan die er zo overheen?
ik denk dan even aan de centreering en gelijk aan een stukje onbalans wat er dan zou kunnen ontstaan en waardoor het lager het moeilijk zou kunnen gaan krijgen..
In mijn geval is de GRAF pomp favoriet gezien de constructie en (om te zien) een betere vloeistof verplaatsing per omwenteling.
De impeller schuif je erg pas over de as heen en je zet de zaak vast met een moer en een borgplaat.
Tevens zit er een platte kant aan de as.
De andere pomp kan ik geen naam geven,daar er niets opstaat.
Ik kan me heugen dat deze een sticker erop had zitten.
De GRAF pomp heb ik in 1988 gekocht en daar is de auto in 2001 mee weggezet.
Nu was de spanning wel van de veer af,zodat de as wel erg licht/los draaide.
Zodra ik iets meer weet ,zal ik een foto plaatsten met specificaties.
Ben vandaag nog even bij een groothandel geweest en een oude keerring achtergelaten met de maatvoering.
Laten we hopen dat er met alle inspanning een oplossing te vinden is.

bert
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Had ook nog een oud pompje liggen, deze is wel RIP zie foto's
Attachments
dsc04835.jpg
dsc04835.jpg (137.21 KiB) Viewed 454 times
dsc04834.jpg
dsc04834.jpg (157.62 KiB) Viewed 454 times
dsc04832.jpg
dsc04832.jpg (178.38 KiB) Viewed 454 times
fulviabert

Peter dat is de zelfde als Graf pomp die ik heb losgehaald,en die zal ook de 25 mm keerring hebben zitten.
Niet weggooien,kan misschien als probeer object dienen.

bert
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Zal nooit gauw iets weggooien, Bert, (word netjes bij elkaar bewaard)
Peter
Stefan Elshout

Ook die huizen die een 8mm asje en 25mm seal hebben zijn aan te passen naar een 30mm mechanical seal. Ik heb 2 van die huizen liggen en daarvan is de buitendiameter ongeveer 32mm. Je houd dus een heel dun randje over maar dat is het bij mijn pomp ook en net genoeg om er een mechanical seal in te persen. Door op te boren en te ruimen, te frezen of te kotteren moet dat te doen zijn lijkt mij.
Iemand nog een idee waar hier ergens zulke mechanical seals als in mijn bijlage te bestellen zouden zijn? Bestellen in China met een paar 100 stuks tegelijk lijkt eenvoudiger dan een paar enkele te bemachtigen.
fulviabert

Stefan,ik heb morgen zoals het er nu uit ziet een gesprek over deze keerringen en in de maat 25mm.
ik laat het weten zodra ik meer weet.

bert
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”