ruitenwissers revisited

Discussie en vraagbaak over Lybra
Stupendo

Re: ruitenwissers revisited

Unread post by Stupendo »

Zo, weer terug uit Frankrijk.

Jan, de boel had ik al weer helemaal in elkaar gezet voordat ik jouw post las. De contacten heb ik dan ook niet bijgebogen.

Toen ik het witte dekseltje opende zag het er eigenlijk allemaal goed uit. Het vet was nog mooi wit en romig. Ik heb het vet dan ook niet vervangen. Het zag er uit als skieërs die allemaal het zelfde spoort volgen. Rondom het sleepspoor was het vet opgehoogd. Ik heb alleen het vet weer wat beter over de sleepbanen verdeeld en met name over de paar centimeter die zorgen voor de onderbreking van het electrische contact voor de interval. Vraagje: het vet is om de sleepcontacten te laten glijden maar het vet geleidt toch geen electriciteit? Of is de electrische weerstand van het vet verwaarloosbaar?

Verder het stangenstelsel schoongemaakt en opnieuw ingevet met vaseline. Wat het definitief stagneren van de ruitenwissers heeft veroorzaakt heb ik niet kunnen achterhalen. Wellicht een combinatie van factoren. Wat mij wel opviel was dat er een hoop drek uit de electromotor kwam. Aan de onderkant zit een gat waar nogal wat zwarte meuk uit kwam bij het schudden.

Omdat ik toch de boel had gedemonteerd meteen maar de regengoten schoongemaakt. Rondom de motorkapscharnieren zitten kleine ruimtes die door Lancia opgevuld zijn met driehoekige sponzen in plastic met een lekgat aan de onderkant. Teven zitten er 2 rubbers aan elke kant, van verschillende vorm. Ik dacht eerst dat er nauwelijks drek te vinden was, maar tegen de binnenkant van de spatborden zit een kleine ruimte (onder het rubber) die tjokvol zat met bladerdrek. Een wonder dat ik nog geen water in het interieur heb gekregen. Meteen maar even het luchtfilter onder de paravan schoongemaakt (voor het interieur neem ik aan), maar ga toch maar nieuwe bestellen.

Dat de paravan over een breedte van 10 centimeter niet goed aansluit tegen mijn voorruit ligt aan het feit dat de paravan met 6 of 8 plastic klemmen vastgeklemd moet worden aan de carrosserie. Er ontbraken er een paar bij mij waardoor de paravan niet aansluit. Wie weet trouwens waar de vierkante zwarte plastic "luciferdoosjes" direct onder de ruit voor dienen (ook bij de achterruit)? Ventilatie van de ruit? Of vochtafvoer?

Na montage van de hele bende de wissers uitgeprobeerd. Op de intervalstand bleef ie nog hangen in het midden van de ruit. De normale wisstand deed het wel weer. Ik blij want we zouden die ochtend naar Frankrijk rijden. Uiteindelijk pas om 1645 vertrokken maar had geen regen tot op de eindbestemming. Op de E411 richting Namen in Belgie even de 190 aangetikt. Wat een machine, hij blijft mooi stabiel en geeft geen krimp. Wel vind ik dat ie vanaf 130 wat luidruchtig wordt (ik heb wel een schuifdakje, scheelt wellicht). Ik hoop dat diegene die de Lybra's rijden vanaf 2002 met de dikkere ruiten er minder last van hebben. Weet iemand trouwens of de Comfortronic vanaf 2002 nog wel in Italie geleverd is of dat de productie uberhaupt is gestopt?

Oh ja, de automaat is irritant in de heuvels op de cruisecontrol. Bergop zakt de snelheid, dan moet ie gas bijgeven, dat doet ie ook maar op een gegeven moment schakelt de automaat terug om met meer toeren te draaien. Soms ga je dan als een raket op je voorganger af. Oplossing: in de heuvels op de manuele stand rijden. Logisch, maar dit was mijn eerste echte trip met de Lybra (na een jaar bezit).

Op de terugweg had ik wel veel regen. Wissers hebben het in de gewone stand altijd gedaan. Ook terug in Nederland de interval nog geprobeerd en die deed het nu wel goed. Hoop dat het is opgelost allemaal. Zo begint mij Lybra de perfectie te bereiken. Heb er trouwens geen één gezien op 1200 kilometer. Slechts 1 Thesis bij Brussel en wat nieuwe Delta's. De Lybra begint dus een museumstuk te worden....

Als er weer nieuwe scudetti opzitten zal ik eens wat foto's plaatsen, da's toch wel wel leuk.

Bedankt voor de hulp,

Groet, S.
demeerdg

Unread post by demeerdg »

Beste,

die 6 tot 8 plastic klemmen om de paravan vast te klikken zitten die vast op het paneel of zijn het losse onderdelen die los kunnen besteld worden?
Stupendo

Beste Demeerdg,

Ik heb de klemmen net besteld bij Tuynder. Onder/aan de paravan zitten er 7 en in de hoek aan de bestuurderskant zit nog 1 grotere. Alles is los te bestellen. De 7 hadden ze op voorraad, die ene grotere moesten ze zelf ook bestellen. Ze kosten een paar dubbeltjes per stuk.

Groet,

Stupendo
demeerdg

Ik heb hier nog een schrijven liggen van service news van Lancia van 15/02/2000. Dat de wisserbladen halverwege blijven hangen bij koud weer is door het gebruik van verkeerd of minder goed vet dat hard wordt. Vanaf chassisnr. 23276 is er een ander en beter vet gebruikt nl.Isoflex Topas L32 van Klüber lubrication. Er zou 79 gram vet nodig zijn. De gemodificeerde motortjes zijn te herkennen aan een wit verfmerk op de ruitenwisseras aan de bestuurderszijde.
Stupendo, kan je nog de onderdelennrs doorgeven van de klemmetjes A.U.B.?
Stupendo

Kijk, aan dat soort info hebben we wat. Waar koop je dat Isoflex-vet?

Hieronder de onderdelennummers van mijn bestelling bij Tuynder:

Het dopje is bedoeld voor de armleuning van de achterdeur. De grote klem onder de paravan in de hoek bij de bestuurderskant blijkt geen klemmetje maar een veertje te zijn.

46444547 embleem lancia logo (achterkl 1 Stuks 13,93 21 Ja 21% 11,00
82454591 embleem lancia 1 Stuks 21,32 21 Ja 21% 16,84
7754387 klemmetje 7 Stuks 0,56 7 Ja 21% 3,65
46459200 veertje 1 Stuks 0,47 21 Ja 21% 0,37
735265155 dopje rechts 1 Stuks 0,60 21 Ja 21% 0,47
900424 interieurfilter (=OE 60653641) 1 Stuks 19,00 31 Ja 21% 13,11
Transport bijdrage 1 6,75 Nee 21% 6,75

Ciao, S.
demeerdg

Bedankt voor de info ;) maar ik ben vandaag toch maar eens teruggeweest bij het autoglasbedrijf en ze hebben de paravanplaat weer vastgezet met 2 universele klemmetjes die ze nog liggen hadden en dat werkt ook goed, de rest van de klemmetjes zaten er nog op. Ik heb immers ook levenslange garantie op plaatsing van de ruit.

De invoerder van het Klüber vet voor NL is Klüber Lubrication Benelux N.V. ,
1411 An Naarden, Energiestraat 5, postbus 111 NL-1400AC Bussum telefoonnr. 035-6951464 Fax 035-6951299

Misschien kunnen ze je aan de telefoon wel een verdeler meedelen.
Stupendo

Jij ook bedankt.

Weet jij (of iemand anders) ook hoeveel van die servicebrieven er zijn geweest voor de Lybra. Zelf heb ik nieuwsbrief 4/2000 over het beslaan van de ruiten, maar zijn er behalve over het ruitenwisservet nog meer geweest?
Stupendo

Gezien de terugkerende ruitenwisserproblemen toch maar besloten om het vet te vervangen. De Kluber importeur voor Nederland is niet meer. De importeur voor Belgie is nu ook importeur voor Nederland geworden. Onze Belgische vrienden zijn natuurlijk niet bereikbaar in deze periode en verder kan ik niet vinden waar je die Klubertroep kan kopen. Halan nog geprobeerd maar die zeiden dat ze er een "gangbaar vet" in gooiden, maar dat het eigenlijk niet meer voorkwam (nee, dank je de koekoek, jullie jagen alle klanten weg, dus zien jullie de problemen niet meer).

Weet iemand een vervangend merk vet voor de Klubermeuk? De industrie werkt toch met een systeem van vervangende producten van andere merken o.i.d.(net als bijv. bij bougies)?
dickh

Unread post by dickh »

Heren, heren wat een discussie! Ik ken het probleem ook en na inspuiten van wat WD40 was het probleem verholpen en nooit meer wedergekeerd. Maar wellicht heeft in mijn geval een welgezind kerstengeltje wat meegeholpen... ;)

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Stupendo

@dick

Omdat jij dus het kerstengeltje bezet houdt, heeft ie dus voor mij geen tijd gehad na mijn doorsmeeroperatie van het ruitenwissersysteem ;) Bevalt je nieuwe oude Lybra?

Alternatief voor het Klubervet zou Castrol Optitemp LG 2 zijn. Het wordt ook - logischerwijs want koud - gebruikt voor schuifdaken.

Maar goed, Kluber heeft nauwelijks verkooppunten en Castrol levert schijnbaar niet aan particulieren. Bij de Halfords verkopen ze wel kopervet van Kroon dat tot - 20 Celsius werkt maar ik vrees dat dat spul het plastiek aantast of andersom of anderszins niet geschikt is. De zoektocht gaat voort...
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”