Lybra met pijn in het hart ingeruild

Discussie en vraagbaak over Lybra
mareblu

Lybra met pijn in het hart ingeruild

Unread post by mareblu »

Beste Lancisti,

Met pijn in mijn hart ben ik sinds dit weekend geen Lancista meer: ik heb na 7 jaar en 180.000 fantastische kilometers mijn Lybra SW 2.4 JTD LX uit 2000 ingeruild. Er stond inmiddels 320.000km op de teller en hoewel de auto nog jaren mee kan besloot ik hem weg te doen. Ik stond voor de keuze van een dure onderhoudsbeurt (grote beurt, distributieriem, waterpomp, 1 of 2 versleten verstuivers en waarschijnlijk nog wel een paar kleine dingetjes) of "investeren" in een jongere auto. Wat had ik hem graag ingeruild voor de opvolger van de Lybra SW, maar helaas, die bestaat niet dankzij de onnavolgbare modellenpolitiek van de Italianen. Gelukkig vond ik in een Alfa 159 SW 1.9JTDM met Q-tronic en cognac leer uit 2008 een aardig alternatief.
In de loop van de jaren ben ik een enthousiast Lanciarijder geworden. Iedereen raadde me destijds de Lybra af, maar inmiddels kan ik stellen dat ik meer lol heb gehad van de Lybra dan de collega die tegelijkertijd koos voor een Passat TDI die inmiddels al een jaar op de sloop ligt:-) Ik kan iedereen dus met een gerust hart een Italiaan en ook een Lancia aanraden. Als er tzt weer een Lancia SW is hoop ik weer terug te keren naar dit forum! Arrivederci e buon viaggio!!
de Wit

Re: Lybra met pijn in het hart ingeruild

Unread post by de Wit »

Het was fijn je als Lancisti erbij gehad te hebben... Collega van me gaat van Alfa over naar Lancia dus wie weet ;-)
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
mareblu

Unread post by mareblu »

Voor wie geinteresseerd is in mijn oude Lybra: hij staat te koop bij Seldenrijk in Harderwijk: http://tinyurl.com/c3vnyao
Ze hebben de complete onderhoudshistorie erbij gekregen, op verzoek vertel ik je graag meer over de auto.
sven

Unread post by sven »

Mooie keuze,wel af en toe een update geven van je Alfa als je wil.Ooit zal ik ook afscheid moeten nemen van de Lybra en de 159 staat in mijn lijstje.
Benieuwd of je de 2.4 zal missenB)-

Succes ermee
Lybra 1.9 jtd 280000km **verkocht**
Lybra 2.4jtd Intensa
mareblu

Unread post by mareblu »

Eerste indruk van de 159 tov de Lybra is vooral dat hij 8 jaar nieuwer is: geen rammel, geen kraakje, fris van buiten en van binnen, hij heeft geen last van de bekende beslagen ruiten onder de 5C, etc. De 2.4 en de 5e cilinder mis ik (nog) niet. Hoewel de 159 zo'n 175kg zwaarder is bij hetzelfde vermogen (de Lybra was medio-gechipt door Squadra naar 150pk) merk je ook dat de 159 een nieuwere generatie JTD heeft die nog soepeler is met nog meer trekkracht onderin. Rustig rijdend rijd je met de Qtronic continu tussen de 1700 en 2100 rpm. Dan heeft hij overigens meer het karakter van een Lancia dan van een Alfa, maar dat zoch ik ook. Fullspeed gaat hij er net zo snel vandoor, maar stiller en ongemerkter, ook door de Q-tronic.
Ik mis ook al direkt een paar dingen. Om te beginnen het Bose hifi-systeem: geen cd wisselaar, boxen van duidelijk mindere kwaliteit, echt een achteruitgang dus. Verder vind ik de dieprode dashboardverlichting wel sportief en fraai gedesigned, maar ik realiseer me maar weer eens hoe geweldig het interieur van de Lybra eigenlijk was. Onovertroffen!
Het echte rijplezier moet ik nog ervaren, eerst 4 nieuwe banden eronder: ik kocht de auto van een groothandel met 4 kale en gecupte banden dus de auto komt nog niet helemaal tot zijn recht. Binnenkort meer!
legend

Unread post by legend »

hoi en gelijk naar Squadra voor de massimo chip of hoe het ook al weer heet ,ik mis mijn lybra ook rijd nu een clio en die heeft geen 150pk en 300nm maar ja soms moet je keuzes maken succes met je alfa
dickh

Unread post by dickh »

Maar je bijdragen aan dit forum zijn door de jaren heen legendarisch en je heet dan ook niet voor niets Legend...(tu)

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
legend

Unread post by legend »

legend daar kwam ik op om dat ik een honda legend heb gehad, niet meer niet minder vond en nog altijd leuk en leerzaam
DieselTDi

Unread post by DieselTDi »

legend Schreef:
-------------------------------------------------------
> legend daar kwam ik op om dat ik een honda legend
> heb gehad, niet meer niet minder vond en nog
> altijd leuk en leerzaam

Kijk Dickh... Niet alle mensen gebruiken elke keer dus een nieuwe nickname... LOL Legend... we miss you
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
dickh

Unread post by dickh »

> DieselTDi Schreef:
> Kijk Dickh... Niet alle mensen gebruiken elke keer dus een nieuwe nickname... LOL

Het zou verboden moeten worden, al dat gevloek hier...8-)

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”