Vooropgesteld dat ik dit niet heb nagekeken in het werkplaatshandboek: als ik eens logisch redeneer:
De K heeft geen temperatuurmeter voor de olie in het dashboard, het motormanagement werkt op de koelvloeistoftemperatuur en gebruikt geen motorolietemperatuur. Twee redenen waarom de temperatuur van de olie niet gemeten hoeft te worden. Daarnaast is de temperatuurmeting die jij in het dashboard ziet afkomstig van een andere sensor dan die gebruikt wordt voor het motormanagement. Als beide systemen (olie en koelvloeistofmeting) apart zouden bestaan zouden ze elkaar nooit storen.
Als uit infrarood metingen blijkt dat de koelvloeistoftemperatuur inderdaad slechts 70 graden is zoals de meter aangeeft dan is er dus een probleem. Zo lang je dat niet laat meten kun je geen uitspraken doen over of het koelwater niet de gewenste temperatuur heeft; de meter is immers onbetrouwbaar. Het heeft ook weinig zin om allerlei onderdelen te vervangen als je niet weet wat de oorzaak is. Een te lage koelvloeistof temperatuur kan bij een origineel systeem alleen maar veroorzaakt worden door:
- Kapotte thermostaat
- Continu draaiende koelvin
- Lucht in het systeem
- Te laag koelvloeistofpeil
Je kunt gissen naar oorzaken, maar die wil je echt niet allemaal uitproberen. Zo zou je radiator een te grote capaciteit kunnen hebben (verkeerd type ingebouwd) etc.
Thnx voor de uitgebreide info.
De garage gaat ook nog eens zoeken. Het blijft een raadsel. kacheltje doet het goed. motor draait rustig alleen de meter blijft op 65/70 graden hangen als ik rijd. Na langdurig stationair draaien stijgt ie wel naar 89 graden maar als ik ga rijden loopt ie snel weer terug. Meter op het dashboard lijkt me in dus in orde. Die regeert wel.
Vervangen zijn:
In mijn 3.0 - die uitstekend rijdt - blijft de temp. meter ook op 70 graden hangen en loopt op tot 90 bij stilstand (file etc) en dan slaat de fan aan.
Dit heeft hij altijd gedaan en is, als ik enkele forumleden mag geloven, geen vreemd verschijnsel bij de K.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat er bij jou niets aan de hand is, maar als er verder geen rook is dan zal er waarschijnlijk geen vuur zijn !tt!
de temperatuur van het koelwater hangt op 70 graden.
Ik heb dit ook bij mijn kappa en ook met de vorige.infrarood de temperatuur gemeten op diverse plaatsen 70 graden.
ook na vervangen van de thermostaat.
dit is in het forum al diverse keren besproken,maar eigenlijk is er geen oplossing gevonden.
Ik zou zeggen,leef er mee want velen hebben dit en blijf gewoon genieten van je Kappa.