Motor wordt niet warm en airbag lampje

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
M. de Koning

Motor wordt niet warm en airbag lampje

Unread post by M. de Koning »

Onze Y van 1999 heeft het probleem dat de motor nauwelijks warm wordt. De meter komt op max 60 graden en de vin gaat niet rond. Enkele maanden geleden heb ik de thermosstaat vervangen maar dat had geen enkel succes. Wat zou dit kunnen zijn? Ik lees op het forum dat je soms het gehele thermosstaathuis moet vervangen. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Verder blijft het lampje van de airbag branden. Na de start gaat hij een enkele seconde uit om vervolgens te gaan blijven branden. De zekering is in orde. Iemand een idee?

Michael
KappaCoupe

Re: Motor wordt niet warm en airbag lampje

Unread post by KappaCoupe »

Misschien een dooddoener maar: wel juiste thermostaat en correct ingebouwd? Koelwater nagemeten op temperatuur dmv losse thermometer? Airbag is meestal iets met bedrading of stekkers daarvan. Heeft je Y een passagiers airbag die uitschakelbaar is dmv een slotschakelaar in je dashboard kastje? Die gaf bij mij de foutmelding.
Mijn y van facelift model heeft een odb stekker achter het klepje links onder je stuur. Dan is uitlezen de eerste optie (:P)
Punto 2012 1.3Mjtd
M. de Koning

De thermosstaat heb ik bij de dealer gekocht dus dat zou de goede moeten zijn. Morgen ga ik hem weer open maken om te zien of hij er ook andersom in kan. Dan kijk ik gelijk of ik hem uit kan lezen.
M. de Koning

De thermosstaat zit er goed in. Voor de zekerheid ook nog getest en ook dat is in orde. Als ik de slang voel, lijkt hij mij warmer dan de 60 graden die de meter aangeeft. Vermoedelijk dus toch de meter zelf.

Het airbag lampje heb ik laten resetten bij de Fiatgarage (20,--). Deze heeft hem uitgelezen. Volgens hem is de regeling voorbereid op een 2e airbag (passagier). Alleen zit deze er niet in en is er hier voor in de plaats een weerstand in de bekabeling opgenomen. Deze weerstand gaf de storing. Het vervangen van de weerstand is volgens de garage een kostbare zaak (arbeidsloon). Afwachten maar of de storing zich herhaalt.
KappaCoupe

Unread post by KappaCoupe »

Ik weet niet precies waar die werstand zou moeten zitten maar heel veel werk moet dat toch niet zijn lijkt me. Ik zal eens even kijken, ik heb gehoord over een revisie setje met andere weerstand.
Punto 2012 1.3Mjtd
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”